Kontrakt menadżerski
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-04-01
Kontrakt menadżerski, zwany inaczej umową menadżerską, zaliczany jest do tzw. umów nienazwanych. Nie jest regulowany ani przepisami Kodeksu pracy, ani Kodeksu cywilnego. Jak zatem powinna wyglądać taka umowa i kiedy można ją stosować?
Możliwość zawarcia kontraktu menadżerskiego opiera się na swobodzie zawierania umów. Jest to umowa, w ramach której następuje powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem osobie, która posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje. Menadżer zobowiązuje się do profesjonalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia przez niego zysków.
Cechy umowy menadżerskiej
Mimo braku definicji kontraktu menadżerskiego w Kodeksie cywilnym, w przypadku tego rodzaju umowy stosuje się przepisy o zleceniu i przepisy o zobowiązaniach Kodeksu cywilnego.
Umowa menedżerska to umowa dwustronna, która może zostać zawarta z osobą fizyczną, przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, a także z osobą prawną (wtedy do zarządzania wyznaczana jest osoba fizyczna).
W odróżnieniu od umowy o pracę menadżer nie wykonuje pracy pod kierownictwem. Jest on samodzielny w wyborze sposobu kierowania przedsiębiorstwem.
Ważne, aby zakres czynności, składających się na zarządzanie przedsiębiorstwem, był każdorazowo doprecyzowany w umowie. Menadżer może mieć uprawnienia do dokonywania konkretnych czynności wskazanych w umowie, czy też przejmować kompetencje organów podmiotu, w związku z działalnością którego zawierana jest umowa.
Umowa menedżerska nie podlega prawu pracy, a więc nie zapewnia minimalnego wynagrodzenia, nie określa czasu pracy ani nie gwarantuje płatnego urlopu. Wysokość otrzymywanej przez menedżera pensji ustalana jest przez strony umowy. Istotą kontraktu menedżerskiego jest praca zadaniowa, a więc zarządzanie wymaga nienormowanego czasu pracy.
Odpowiedzialność materialna
Co do zasady menedżer odpowiada za swoje działania całym swoim majątkiem, chyba że umowa menadżerska stanowi inaczej. Ważne jest, aby kwestia odpowiedzialności menadżera została precyzyjnie uregulowana, na przykład w zakresie maksymalnej kwoty odpowiedzialności majątkowej.
Menadżer posiada szeroki dostęp do informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogłoby przynieść szkodę przedsiębiorstwu. Dlatego też umowa menadżerska powinna określać zakaz działalności konkurencyjnej oraz obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez menadżera.
Ubezpieczenie
Kontrakt menedżerski kwalifikuje się dla celów ubezpieczenia społecznego, tak jak umowa zlecenia, a więc osoba wykonująca taką umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach określonych dla zleceniobiorców. Podlega zatem obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne, a przystąpienie do niego może nastąpić tylko na wniosek ubezpieczonego. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla menedżera stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany z tytułu zawartej umowy.
Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.
Zobacz podobne artykuły:

Co się kryje pod pojęciem "inna praca zarobkowa"? Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadza rozróżnienie między „zatrudnieniem” a „inną pracą zarobkową”. Na czym polega różnica i co się kryje pod pojęciem „inna praca zarobkowa”? Odpowiadamy.

Co może się zmienić w umowie zlecenia w 2023 roku? Wprowadzenie pełnego oskładkowania umów zleceń było dyskutowane od wielu lat. W I kwartale 2023 roku planowane jest wprowadzenie rewolucyjnych zmian dotyczących umów cywilnoprawnych. Co może się zmienić i czy ktoś skorzysta na tych zmianach? Sprawdź.

Stres w pracy – standardy pracodawców Warunki pracy oraz zasady, którymi powinni kierować się pracodawcy i pracownicy określa prawo pracy. Jednak oprócz przepisów, pracodawcy mogą stosować dodatkowe standardy, poprawiające komfort pracy i zmniejszające poziom stresu wśród zatrudnionych. Przedstawiamy 24 zasady, którymi warto się kierować, prowadząc firmę.

Jak Grzesiek został strażakiem [WYWIAD] O tym jak zostać strażakiem, o zaletach i wadach tego zawodu, o strażackiej edukacji oraz najczęstszych przyczynach pożarów rozmawialiśmy z Grzegorzem Lisowskim, strażakiem z wieloletnim doświadczeniem. Zapraszamy do lektury.

Doradca zawodowy pomaga podjąć dobre decyzje [WYWIAD] „Młode osoby zapominają o tym, że na początku ich kariery to nie doświadczenie zawodowe jest kluczowe, bo nie mają go za dużo i pracodawca nie tego będzie od nich oczekiwał, tylko kompetencje miękkie. Warto o nich mówić, popierając je przykładami z życia szkolnego lub uczestnictwa w wolontariacie” – mówi Jolanta Drobiszewska, doradca zawodowy CEiPM OHP w Elblągu. W naszej rozmowie poruszyliśmy m.in. tematy dokumentów aplikacyjnych, rozmowy kwalifikacyjnej, roli doradcy zawodowego oraz pracy za granicą. Zapraszamy do lektury.

Zdrowe żywienie to żywienie świadome (cz. 2) [WYWIAD] O zdrowym żywieniu, dobrych nawykach, komponowaniu posiłków, podjadaniu w pracy, piciu wody i innych elementach codziennej diety rozmawialiśmy z Emilią Ptak, dietetykiem klinicznym, ekspertem żywienia. Jak mówi specjalistka, codziennie powinniśmy pamiętać o zjedzeniu odpowiedniej porcji warzyw, owoców. Warto zaprosić do swojej diety pestki, orzechy, oraz pamiętać o kiszonkach jako dodatkach, a także pić odpowiednią ilość płynów. Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu z ekspertem.

Czy umowa o pracę i umowa zlecenia muszą być zawarte na piśmie? Umowa o pracę i umowa zlecenia to dwa najpopularniejsze rodzaje zawieranych umów między pracodawcami / zleceniodawcami a pracownikami / zleceniobiorcami. I chociaż obie formy dotyczą świadczenia pracy, to wiele je różni. Jak jest z formą zawierania tych umów? Czy zawsze trzeba to zrobić na piśmie? Odpowiadamy.

Poszukiwanie właściwej ścieżki kariery [WYWIAD] „Na skończeniu studiów nie możemy się zatrzymać. Tu powinno być znane pojęcie kształcenia ustawicznego. Ciągle musimy się uczyć, dokształcać, aktualizować wiedzę, żeby nasza elastyczność na rynku pracy była większa. Pracodawcy oprócz wykształcenia stawiają na języki obce, gdzie angielski już przestaje wystarczać, a atutem jest, np. niemiecki, rosyjski czy hiszpański” – mówi Marcelina Wojno, kierownik Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku. W rozmowie o rynku pracy podjęliśmy, m.in. tematy szukania pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, działalności biur karier oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury.
Raporty i wywiady
-
Krew jest bezcennym darem [WYWIAD]
03.03.2023 -
6 wywiadów Zielonej Linii w pigułce
30.12.2022