Назад

IPD, czyli plan dostosowany do indywidualnych potrzeb

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-07-19

Każda osoba rejestrująca się w urzędzie pracy ma inne kwalifikacje, doświadczenie, możliwości, oczekiwania czy pomysł na siebie i swoją karierę zawodową. Dlatego stworzono przepisy, które umożliwiają indywidualne podejście do bezrobotnych i poszukujących pracy. Opisujemy, czym jest IPD – Indywidualny Plan Działania.

Definicję IPD znajdujemy w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W art. 2 ust. 10a czytamy, że jest to plan działań obejmujący podstawowe usługi rynku pracy wspierane instrumentami rynku pracy w celu zatrudnienia bezrobotnego lub poszukującego pracy.

 

Warto wyjaśnić, czym są usługi i instrumenty rynku pracy.

Instrumentami rynku pracy są: finansowanie kosztów przejazdu, finansowanie kosztów zakwaterowania, dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy, podjęcia działalności gospodarczej, refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego, finansowanie dodatków aktywizacyjnych.

Podstawowymi usługami rynku pracy są: pośrednictwo pracy; poradnictwo zawodowe; organizacja szkoleń.

 

Tak więc, IPD ma służyć temu, by korzystając z dostępnych form wsparcia osoba zarejestrowana w urzędzie pracy znalazła zatrudnienie jak najlepiej dopasowane do jej potrzeb, kwalifikacji i oczekiwań. Chodzi tu o odpowiednią pracę rozumianą jako pracę podlegają ubezpieczeniom społecznym i do wykonywania której bezrobotny ma wystarczające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe lub może ją wykonywać po uprzednim szkoleniu albo przygotowaniu zawodowym dorosłych, a stan zdrowia pozwala mu na jej wykonywanie oraz łączny czas dojazdu do miejsca pracy i z powrotem środkami transportu zbiorowego nie przekracza 3 godzin, za wykonywanie której osiąga miesięczne wynagrodzenie brutto, w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

 

Pomyślnym zwieńczeniem IPD może być także podjęcie przez osobę zarejestrowaną działalności gospodarczej.

Co ważne, IPD nie kończy się na działaniach urzędu pracy. Z jednej strony plan ten ma określać kiedy i jakie działania podejmie PUP na rzecz danej osoby, jednak z drugiej strony musi zawierać opis działań, jakie sam zainteresowany wykona w trakcie realizacji przygotowanego dla niego planu.

 

Monitorowanie, modyfikacja, zakończenie

Aby zapewnić prawidłową i sprawną realizację IPD, osobą prowadzącą i monitorującą postępy w realizacji IPD powinien być ten sam pracownik urzędu pracy (doradca klienta), który przygotowywał z bezrobotnym lub poszukującym pracy IPD.

W trakcie realizacji IPD możliwa jest modyfikacja zaplanowanych w nim działań. Stanowi o tym art. 34a ust. 3a ustawy o promocji zatrudnienia. IPD może być modyfikowany stosownie do zmieniającej się sytuacji bezrobotnego lub poszukującego pracy.

IPD należy uznać za zakończone jeżeli bezrobotny lub poszukujący pracy zrealizował wszystkie zaplanowane działania w przewidywanym czasie. Natomiast w sytuacji, gdy bezrobotny lub poszukujący pracy, pomimo realizacji wszystkich przewidzianych w ramach IPD działań w przewidzianym terminie, nie podjął zatrudnienia lub nie rozpoczął działalności gospodarczej, wówczas doradca klienta powinien dokonać analizy zakończonego IPD i na tej podstawie przygotować nowy IPD.

 

Co zawiera i kiedy jest przygotowywany IPD?

Art. 34a ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stanowi:

Indywidualny plan działania jest przygotowywany przez doradcę klienta przy udziale bezrobotnego lub poszukującego pracy i zawiera w szczególności: 1) działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy określonej w ustawie; 2) działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy; planowane terminy realizacji poszczególnych działań; 4) formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z doradcą klienta  lub innym pracownikiem urzędu pracy; 5) termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.

W kolejnych ustępach czytamy, m.in., że przygotowanie indywidualnego planu działania następuje nie później niż w terminie 60 dni od dnia rejestracji. Powiatowy urząd pracy w okresie realizacji indywidualnego planu działania kontaktuje się z bezrobotnym lub poszukującym pracy co najmniej raz na 60 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w indywidualnym planie działania.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Powódź 2024 r. - wsparcie dla pracodawców
    Pracodawcy z terenów dotkniętych powodzią, która nawiedziła Polskę we wrześniu 2024 r., mogą liczyć na wsparcie, m.in. przewidziane w przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jaka konkretnie pomoc jest przewidziana dla przedsiębiorców? Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące trzech wsparć z powiatowych urzędów pracy.

  • Płaca minimalna i stawka godzinowa w 2025 r.
    1 stycznia 2025 r. zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalna stawka godzinowa. Jakie kwoty będą obowiązywać? Czy w 2025 r. zmiany płacy minimalnej będą tylko raz? Odpowiadamy.

  • Klauzula CV 2024, czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych (RODO)
    Przetwarzanie przez rekrutera danych osobowych zawartych w CV wymaga zgody kandydata do pracy. Jak powinna brzmieć klauzula poufności? Odpowiadamy.

  • Zasiłek dla bezrobotnych [Q&A - Pytania i odpowiedzi]
    Prawo do zasiłku przysługuje osobie bezrobotnej, która rejestrując się w urzędzie pracy spełnia określone warunki. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze pytania bezrobotnych dotyczące tego świadczenia i odpowiedzi na nie.

  • Okres uprawniający do zasiłku
    Osoba rejestrująca się w urzędzie pracy jako bezrobotna powinna przedstawić pełna historię zatrudnienia, innej pracy zarobkowej czy prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego? Jednym z powodów jest to, że ma ona wpływ na okres uprawniający do zasiłku, od którego zależy wysokość świadczenia wypłacanego przez urząd pracy. Co się kryje pod pojęciem „okres uprawniający do zasiłku”? Co się do niego wlicza? Odpowiadamy.

  • Czy podlegam obowiązkowi ubezpieczenia społecznego?
    Osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej ma możliwość rejestracji w urzędzie pracy. Ale nie jest to jedyny warunek, aby urząd nadał jej status osoby bezrobotnej. Jednym z dodatkowych warunków jest niepodleganie ubezpieczeniom społecznym. Co to dokładnie oznacza? Kto obowiązkowo podlega takim ubezpieczeniom? Odpowiadamy.

  • Dodatek aktywizacyjny a złożenie wniosku
    Dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem, które przysługuje bezrobotnemu z prawem do zasiłku, który albo sam znajdzie pracę, albo zostanie do niej skierowany przez urząd pracy. Stanowi swego rodzaju motywację dla osób, które aktywnie poszukują zatrudnienia. Aby w pełni skorzystać z dodatku aktywizacyjnego, warto wiedzieć, kiedy złożyć wniosek. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.

  • Zasiłek dla bezrobotnych na 365 dni - komu przysługuje?
    Prawo do zasiłku dla bezrobotnych, po spełnieniu warunków, co do zasady przysługuje na 180 lub 365 dni. Kto może liczyć na zasiłek przez rok? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy