Powrót

Co nas motywuje do pracy?

Pieniądze? Prestiż stanowiska? Stabilność zatrudnienia? A może jeszcze coś innego? Każdego z nas motywuje coś innego. Tymczasem wiedza na ten temat jest bezcenna, pracownikowi pozwala znaleźć pracę najbliższą oczekiwaniom, a pracodawcy – idealnego pracownika!

Banałem jest stwierdzenie, że motywują nas tylko pieniądze. Choć są one jednym z motywatorów, to ich ranga w obliczu konkurencyjnych czynników znacząco maleje. Każdy z nas jest inny i w związku z tym ma inne oczekiwania od pracodawcy. Niekiedy nawet nie do końca jesteśmy ich świadomi. Tymczasem ta wiedza jest bardzo przydatna zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

 

Szansa na rozwój zawodowy

 

Bardzo często szansa na rozwój jest szczególnie doceniana przez młodych pracowników, zwłaszcza w pierwszej pracy. Wiele osób godzi się początkowo na niższe zarobki, jeśli wiedzą, że dana praca pomoże zdobyć im bezcenne doświadczenie zawodowe. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w związku z nieustanną potrzebą kształcenia się, wynikającą z szybkiego postępu technologicznego, z jakim obecnie mamy do czynienia,

 

szansa na rozwój zawodowy powinna być ważna dla każdego pracownika, niezależnie od wieku.

Nauka nowych rozwiązań, praca nad ciekawymi wyzwaniami, nie tylko nas rozwija, ale daje też poczucie, że stajemy się ekspertem w danej dziedzinie.

 

Wyniki badań pokazują, że kolejne osiągnięcia motywują ludzi do pracy, a to z kolei sprawia, że pracownik chętnie pozostaje na stanowisku, gdyż w jego obrębie może się realizować, rozwijać i podejmować kolejne wyzwania. Osoby, którym zależy na rozwoju zawodowym, oczekują od pracodawcy łatwego dostępu do szkoleń, zadań, które pozwalają się rozwijać, wyzwań o coraz większym stopniu skomplikowania. To daje im satysfakcję, która jest siłą napędową do pracy.

 

Relacje ze współpracownikami

 

Są bardzo ważne, biorąc pod uwagę, że jesteśmy istotami społecznymi i w większości lubimy towarzystwo innych. Z drugiej strony jesteśmy bardzo różni, każdy człowiek ma inny bagaż doświadczeń życiowych i zawodowych, odrębny światopogląd, spojrzenie na życie. To powoduje, że  konflikty w pracy są nieuniknione. Warto pamiętać, że nie są one zjawiskiem wyłącznie negatywnym.

 

Konstruktywna krytyka przekłada się na efekty pracy i prowadzi do wypracowania najlepszych rozwiązań.

 

Jednak w sytuacji, gdy środowisko zawodowe nam nie sprzyja, konflikty narastają, a krytyka ma niewiele wspólnego z konstruktywnością, nawet najwyższe wynagrodzenie nie pomoże. W takiej sytuacji pracownicy najczęściej odchodzą z pracy. Niezależnie więc od innych czynników, ów czynnik środowiskowy jest tak silny, że wygrywa z pozostałymi. Wynika to z naszej potrzeby akceptacji i tolerancji – gdy nie są one zaspokojone, trudno nam wytrzymać w nieprzyjaznym środowisku.

 

W przeciwnym wypadku, w sytuacji, gdy praca nie spełnia w 100% naszych oczekiwań, ale pracujemy w zgranym, ciekawym zespole, w  którym dobrze się czujemy – owe czynniki mogą mieć decydujący wpływ na naszą motywację do pracy. Wówczas zostajemy na stanowisku, nawet, jeśli mamy możliwość wyższych zarobków czy ciekawszych wyzwań. Wszystko zależy od tego, na ile czujemy się dobrze w danym zespole i ile dla nas znaczą relacje w pracy.

 

Dobre relacje są na wagę złota.

 

Pracodawcy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę, stąd też popularne są wyjazdy integracyjne, a  na co dzień – świętowanie urodzin czy imienin w pracy, celebrowanie życia biurowego, gdy tylko jest taka możliwość.

 

Szacunek, uznanie i niezależność

 

Bardzo często zapominamy o tych teoretycznie nic niekosztujących pracodawcę motywatorach. Tymczasem jest grupa pracowników, która szczególnie ceni sobie szacunek do wykonywanej pracy i uznanie ze strony szefa. W ich przypadku

 

pochwała przełożonego ma ogromne znaczenie, gdyż jest silnym motywatorem do jeszcze lepszej i intensywniejszej pracy.

Zazwyczaj ludzie o wysokich aspiracjach cenią sobie słowa uznania, zwłaszcza jeśli są poparte dodatkowymi bonusami. Jakimi? Może to być premia, ale nie tylko. Duże znaczenie ma też podkreślenie niezależności takiego pracownika, stworzenie mu autonomicznej przestrzeni do rozwoju, do podejmowania samodzielnych decyzji. Tacy ludzie cenią sobie bowiem także niezależność w działaniu i właśnie w sytuacji, gdy sami decydują o sposobie wykonania zadania, efekty są najbardziej spektakularne.

 

Pieniądze

 

Choć wydają się najbardziej oczywistym motywatorem, wcale nim nie są. Zazwyczaj mają znaczenie przy decyzji o podjęciu lub zmianie pracy, bo są namacalną, oczywistą i pierwszą oznaką zmiany naszej sytuacji materialnej. Z czasem jednak ich rola może zejść na dalszy plan. Zwłaszcza, gdy atmosfera w pracy jest nieprzyjemna, brakuje szacunku do pracowników, a pracodawcy nie zależy na rozwoju swojej firmy, a  więc i podwładnych.

Z drugiej strony

 

pieniądze mogą być ważnym aspektem docenienia pracownika. Mogą być uzupełnieniem pochwały słownej i namacalnym dowodem, że wykonywana praca jest warta włożonego w nią wysiłku.

 

Motywatorów do pracy jest wiele. Pracodawcy najczęściej w ofercie zatrudnienia dopisują dodatkowe korzyści typu: służbowy telefon, laptop, auto, kartę MultiSport i wiele innych. Z materialnego punktu widzenia te rzeczy są istotne, warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w praktyce liczy się coś zupełnie innego, czyli czynniki pozamaterialne, które można wypracować, dbając o swoich pracowników. To od nich bowiem zależą zyski firmy, więc warto docenić ten argument.

 

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Doradca klienta dla osoby bezrobotnej
    Funkcję doradcy klienta w powiatowym urzędzie pracy może pełnić osoba zatrudniona w tej instytucji jako: pośrednik pracy, doradca zawodowy, specjalista ds. rozwoju zawodowego czy też specjalista ds. programów.

  • Znaleźć pracę, znaleźć pomysł na siebie [WYWIAD]
    Na rozmowie kwalifikacyjnej, odpowiadając na pytania, opowiadasz o sobie, o swoich kompetencjach, doświadczeniach, tym, co możesz wnieść do organizacji. Jeśli pracodawca uzna, że to wszystko, cały Twój potencjał będzie przydatny do rozwoju jego firmy, że pomożesz w rozwiązaniu bolączek przedsiębiorstwa, dogadacie się co do stawki i jednocześnie jest między Wami nić porozumienia, to sukces rekrutacyjny gwarantowany - mówi Klaudia Jarych, która razem z Łukaszem Jarychem, tworzy portal dookolapracy.pl. Oboje pomagają kandydatom na każdym etapie szukania pracy.

  • Cudzoziemcy – absolwenci polskich uczelni a zezwolenie na pracę [Zatrudnianie cudzoziemców]
    Kto jest zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, a kto musi takie zezwolenie posiadać? To pytanie często pojawia się w kontekście absolwentów polskich uczelni. Co na ten temat mówią przepisy?

  • Jak znaleźć pracę marzeń? [WYWIAD]
    O pracy marzeń, pracy jako przykrym obowiązku, błędach podczas rozmów kwalifikacyjnych, nowym rynku pracy, otwarciu własnej firmy. O tym i wielu innych zagadnieniach związanych z rynkiem pracy rozmawialiśmy z Izabellą Wojtaszek, trenerką biznesu z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w branży zdobywania dopasowanej pracy.

  • Kiedy praca staje się nałogiem?
    12 sierpnia to Światowy Dzień Pracoholizmu. Ustanowienie tego święta nie miało na celu promowania pracoholizmu, ale uświadomienia, że jest ono tak samo niebezpieczne, jak inne uzależnienia. Okazuje się, że w ostatnim czasie problem ten dotyka coraz więcej osób.

  • Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego
    Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, które w dłuższej perspektywie mogą przyczynić się do zmniejszenia nierówności płci na rynku pracy i zwiększenia obecności kobiet w sektorze ICT. Firmy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy, jak również wyposażając pracowników w kompetencje pożądane na rynku pracy. Z kolei państwo może wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach którego będzie możliwe dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

  • Jak budować zaangażowanie pracowników? 10 wskazówek dla lidera
    Przełożeni mają wiele możliwości budowania zaangażowania pracowników. Najczęściej nie potrzeba do tego wielkich budżetów, wachlarza benefitów i eventów nie z tej ziemi. To, co jest konieczne, to przekonanie menedżera, że to on jest odpowiedzialny za zaangażowanie jego zespołu, że to on ma kluczowy wpływ na ich motywację i chęć do pracy.

  • Wakacyjny rynek pracy: najwięcej ofert pracy na wschodzie Polski, najmniej na południu
    W trzecim kwartale 2020 roku największe możliwości znalezienia nowej pracy będą w Polsce wschodniej i południowo-zachodniej. Najsłabsze prognozy zatrudnienia wskazały przedsiębiorstwa na południu oraz w centrum Polski, co oznacza mniejszy popyt na pracowników i spadek liczby etatów. Dowiedz się więcej z analizy przygotowanej przez ManpowerGroup.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.