Powrót

Co nas motywuje do pracy?

Pieniądze? Prestiż stanowiska? Stabilność zatrudnienia? A może jeszcze coś innego? Każdego z nas motywuje coś innego. Tymczasem wiedza na ten temat jest bezcenna, pracownikowi pozwala znaleźć pracę najbliższą oczekiwaniom, a pracodawcy – idealnego pracownika!

Banałem jest stwierdzenie, że motywują nas tylko pieniądze. Choć są one jednym z motywatorów, to ich ranga w obliczu konkurencyjnych czynników znacząco maleje. Każdy z nas jest inny i w związku z tym ma inne oczekiwania od pracodawcy. Niekiedy nawet nie do końca jesteśmy ich świadomi. Tymczasem ta wiedza jest bardzo przydatna zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.

 

Szansa na rozwój zawodowy

 

Bardzo często szansa na rozwój jest szczególnie doceniana przez młodych pracowników, zwłaszcza w pierwszej pracy. Wiele osób godzi się początkowo na niższe zarobki, jeśli wiedzą, że dana praca pomoże zdobyć im bezcenne doświadczenie zawodowe. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w związku z nieustanną potrzebą kształcenia się, wynikającą z szybkiego postępu technologicznego, z jakim obecnie mamy do czynienia,

 

szansa na rozwój zawodowy powinna być ważna dla każdego pracownika, niezależnie od wieku.

Nauka nowych rozwiązań, praca nad ciekawymi wyzwaniami, nie tylko nas rozwija, ale daje też poczucie, że stajemy się ekspertem w danej dziedzinie.

 

Wyniki badań pokazują, że kolejne osiągnięcia motywują ludzi do pracy, a to z kolei sprawia, że pracownik chętnie pozostaje na stanowisku, gdyż w jego obrębie może się realizować, rozwijać i podejmować kolejne wyzwania. Osoby, którym zależy na rozwoju zawodowym, oczekują od pracodawcy łatwego dostępu do szkoleń, zadań, które pozwalają się rozwijać, wyzwań o coraz większym stopniu skomplikowania. To daje im satysfakcję, która jest siłą napędową do pracy.

 

Relacje ze współpracownikami

 

Są bardzo ważne, biorąc pod uwagę, że jesteśmy istotami społecznymi i w większości lubimy towarzystwo innych. Z drugiej strony jesteśmy bardzo różni, każdy człowiek ma inny bagaż doświadczeń życiowych i zawodowych, odrębny światopogląd, spojrzenie na życie. To powoduje, że  konflikty w pracy są nieuniknione. Warto pamiętać, że nie są one zjawiskiem wyłącznie negatywnym.

 

Konstruktywna krytyka przekłada się na efekty pracy i prowadzi do wypracowania najlepszych rozwiązań.

 

Jednak w sytuacji, gdy środowisko zawodowe nam nie sprzyja, konflikty narastają, a krytyka ma niewiele wspólnego z konstruktywnością, nawet najwyższe wynagrodzenie nie pomoże. W takiej sytuacji pracownicy najczęściej odchodzą z pracy. Niezależnie więc od innych czynników, ów czynnik środowiskowy jest tak silny, że wygrywa z pozostałymi. Wynika to z naszej potrzeby akceptacji i tolerancji – gdy nie są one zaspokojone, trudno nam wytrzymać w nieprzyjaznym środowisku.

 

W przeciwnym wypadku, w sytuacji, gdy praca nie spełnia w 100% naszych oczekiwań, ale pracujemy w zgranym, ciekawym zespole, w  którym dobrze się czujemy – owe czynniki mogą mieć decydujący wpływ na naszą motywację do pracy. Wówczas zostajemy na stanowisku, nawet, jeśli mamy możliwość wyższych zarobków czy ciekawszych wyzwań. Wszystko zależy od tego, na ile czujemy się dobrze w danym zespole i ile dla nas znaczą relacje w pracy.

 

Dobre relacje są na wagę złota.

 

Pracodawcy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę, stąd też popularne są wyjazdy integracyjne, a  na co dzień – świętowanie urodzin czy imienin w pracy, celebrowanie życia biurowego, gdy tylko jest taka możliwość.

 

Szacunek, uznanie i niezależność

 

Bardzo często zapominamy o tych teoretycznie nic niekosztujących pracodawcę motywatorach. Tymczasem jest grupa pracowników, która szczególnie ceni sobie szacunek do wykonywanej pracy i uznanie ze strony szefa. W ich przypadku

 

pochwała przełożonego ma ogromne znaczenie, gdyż jest silnym motywatorem do jeszcze lepszej i intensywniejszej pracy.

Zazwyczaj ludzie o wysokich aspiracjach cenią sobie słowa uznania, zwłaszcza jeśli są poparte dodatkowymi bonusami. Jakimi? Może to być premia, ale nie tylko. Duże znaczenie ma też podkreślenie niezależności takiego pracownika, stworzenie mu autonomicznej przestrzeni do rozwoju, do podejmowania samodzielnych decyzji. Tacy ludzie cenią sobie bowiem także niezależność w działaniu i właśnie w sytuacji, gdy sami decydują o sposobie wykonania zadania, efekty są najbardziej spektakularne.

 

Pieniądze

 

Choć wydają się najbardziej oczywistym motywatorem, wcale nim nie są. Zazwyczaj mają znaczenie przy decyzji o podjęciu lub zmianie pracy, bo są namacalną, oczywistą i pierwszą oznaką zmiany naszej sytuacji materialnej. Z czasem jednak ich rola może zejść na dalszy plan. Zwłaszcza, gdy atmosfera w pracy jest nieprzyjemna, brakuje szacunku do pracowników, a pracodawcy nie zależy na rozwoju swojej firmy, a  więc i podwładnych.

Z drugiej strony

 

pieniądze mogą być ważnym aspektem docenienia pracownika. Mogą być uzupełnieniem pochwały słownej i namacalnym dowodem, że wykonywana praca jest warta włożonego w nią wysiłku.

 

Motywatorów do pracy jest wiele. Pracodawcy najczęściej w ofercie zatrudnienia dopisują dodatkowe korzyści typu: służbowy telefon, laptop, auto, kartę MultiSport i wiele innych. Z materialnego punktu widzenia te rzeczy są istotne, warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że w praktyce liczy się coś zupełnie innego, czyli czynniki pozamaterialne, które można wypracować, dbając o swoich pracowników. To od nich bowiem zależą zyski firmy, więc warto docenić ten argument.

 

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Kompetencje przyszłości. Poznaj klucz do sukcesu w dynamicznym świecie zawodowym
    W szybko zmieniającym się środowisku zawodowym, zdolność do adaptacji i rozwijania nowych umiejętności staje się kluczowym elementem sukcesu zawodowego. Kompetencje przyszłości to zestaw umiejętności, które pozwalają nie tylko przetrwać, ale również odnosić sukcesy w erze cyfrowej i globalnej. Sprawdź, jakie kompetencje mogą okazać się kluczowe w kontekście przyszłego rynku pracy.

  • 5 skutecznych sposobów na znalezienie motywacji do pracy [INFOGRAFIKA]
    Umiejętności i motywacja to kluczowe elementy efektywnej pracy. Motywacja zwiększa produktywność, satysfakcję z wykonywanych zadań i poczucie zawodowego spełnienia. Jednak często czujemy jej spadek. Szukamy wówczas sposobów na wskrzeszenie motywacji. Oto kilka podpowiedzi, jak ją odnaleźć.

  • Rewolucja AI a rynek pracy
    Cyfryzacja zmienia świat wokół nas, znajdując zastosowanie w niemal każdej branży i każdym obszarze naszego życia. Jak większość nowości budzi także obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Każda zmiana stanowi wyzwanie i wymaga właściwego zarządzania. Nadchodząca rewolucja AI wystawi na próbę relacje panujące w organizacjach. Wzajemne zaufanie odegra tu kluczową rolę.

  • List motywacyjny – na co zwrócić uwagę?
    Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

  • Benefity pracownicze, czyli co nas motywuje w pracy?
    Oprócz standardowego wynagrodzenia, benefity pracownicze mają motywować do pracy i umilać czas spędzony w pracy i poza nią. Owocowe piątki, karnety sportowe czy pakiety medyczne stają się standardem w wielu firmach. Podpowiadamy, jak benefity wpływają na zaangażowanie pracowników oraz które z nich cieszą się największą popularnością.

  • Dokąd zmierzasz rynku pracy
    Model pracy w ostatnich 20 latach kształtowany był przede wszystkim przez postępującą globalizację i wymóg konkurencyjności. Prowadziło to do stale rosnącego tempa pracy i presji na jej dalszą intensyfikację. Wyznacznikiem wartości pracownika stała się jego efektywność, a model wynagradzania za efekty napędzał pracujących do coraz większego wysiłku. Potem przyszła pandemia, kryzys, ale także zderzenie z mentalnością młodego pokolenia pracowników, dla których praca zawodowa przestała być bezdyskusyjnym priorytetem. Na naszych oczach rynek pracy podlega głębokiej transformacji.

  • Pierwsza pomoc w poszukiwaniu pracy
    Aby zmiany w życiu zawodowym przebiegły sprawnie i bezproblemowo, należy się do nich odpowiednio przygotować. Od czego zacząć? Mamy dla Was kilka wskazówek.

  • 5 pytań, które nie powinny paść na rozmowie kwalifikacyjnej [Infografika]
    W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących rozmowy kwalifikacyjnej. W jaki sposób wywrzeć dobre wrażenie? Jak wyglądać? O co zapytać rekrutera? Jak błyskotliwie odpowiadać na pytania? W naszej infografice podpowiemy Ci, jakich pytań nie powinien zadać rekruter podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy