Powrót

Automatyzacja pracy nie musi być zagrożeniem. Dla kogo?

W wyniku automatyzacji aż 86% pracodawców planuje utrzymać lub zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat. Spadku liczby zatrudnionych spodziewa się 10% przedsiębiorstw.

Automatyzacja może być korzystna dla osób poszukujących pracy pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi umiejętnościami. To przede wszystkim kompetencje miękkie połączone z kwalifikacjami z obszaru IT lub obsługi klienta.

– W ciągu najbliższych dwóch lat, w wyniku automatyzacji, największy wzrost liczby etatów będzie dotyczył stanowisk związanych z IT. Wśród badanych firm 9% deklaruje wzrost zatrudnienia w tych działach, podczas gdy jedynie 1% spodziewa się redukcji liczby zatrudnionych. Pozytywne zmiany w wyniku automatyzacji czekają stanowiska związane z obsługą klienta (10% firm prognozuje wzrost liczby etatów vs. 5% spadek) oraz produkcją (28% vs. 25%). Po drugiej stronie są role związane z administracją i biurem (8% vs. 17%), finansami i księgowością (1% vs. 5%) oraz działy HR (2% vs. 6%).

Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna w ManpowerGroup. − Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności. W dzisiejszym świecie w zatrudnianiu mniej istotne jest to, co pracownik wie. Znacznie ważniejsze jest to, czego może się nauczyć. Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą, a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową – dodaje Iwona Janas.

 

Umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów najcenniejsze dla pracodawców

 

W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60% badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55%) oraz komunikacji (53%). Znalezienie osób dysponujących właściwą kombinacją umiejętności jest nie lada wyzwaniem: według pracodawców największe trudności sprawia im pozyskanie pracowników o takich zdolnościach jak rozwiązywanie problemów (31%), komunikacja (30%), organizacja (29%) i współpraca (29%).

Największy optymizm pracodawców w Gwatemali, najmniejszy w Austrii

 

W 34 z 42 krajów objętych badaniem większość firm oczekuje, że cyfryzacja doprowadzi do zwiększenia, a nie zmniejszenia liczby zatrudnionych pracowników. W ujęciu globalnym największy optymizm cechuje pracodawców z Gwatemali, gdzie blisko połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje wzrost zatrudnienia w wyniku automatyzacji. Wśród 8 krajów, gdzie firmy deklarują redukcję etatów w wyniku cyfryzacji, aż 7 znajduje się w Europie, a najgorsze prognozy zadeklarowali pracodawcy z Austrii.

 

ManpowerGroup zapytał blisko 20 000 pracodawców w 42 państwach o wpływ automatyzacji na liczbę zatrudnionych pracowników w ich firmach w perspektywie najbliższych dwóch lat. Firmy zostały poproszone między innymi o wskazanie stanowisk w ich organizacjach, na które automatyzacja będzie miała największy wpływ. Przedsiębiorcy podzielili się również informacjami na temat kompetencji, które najbardziej cenią u pracowników, a jednocześnie znalezienie osób wykazujących się takimi cechami jest dla nich największym wyzwaniem. Niniejszy raport prezentuje dane sumaryczne dla Polski, Bułgarii, Czech, Słowenii, Słowacji i Węgier.

Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.

 

ManpowerGroup


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Szkolenia przyszłości
    Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

  • Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym?
    Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?

  • Pokolenie Z – czego oczekuje w miejscu pracy?
    Czego szukają w miejscu pracy osoby z pokolenia Z? Jakie są ich priorytety, a co ma dla nich drugorzędne znaczenie? Na te pytania starają się odpowiedzieć twórcy badania „Work War Z”.

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Brak ukończenia szkoły ponadpodstawowej – co dalej?
    Nie każda droga życiowa przebiega zgodnie z utartym schematem – szkoła, studia, praca. Różne sytuacje mogą sprawić, że edukacja na poziomie ponadpodstawowym nie została ukończona, ale to nie oznacza, że przyszłość jest zagrożona. Istnieją kroki, które mogą pomóc w zdobyciu zatrudnienia, rozwoju i osiągnięciu sukcesu. Oto kilka możliwości, które warto rozważyć.

  • Bariery językowe i kulturowe w Polsce oczami cudzoziemców
    Wzrost liczby cudzoziemców przyjeżdżających do Polski w ostatnich latach stał się nieodłącznym elementem procesu globalizacji i integracji europejskiej. Chociaż nasz kraj staje się coraz bardziej otwarty na osoby z różnych kultur, wciąż pozostaje wiele wyzwań związanych z adaptacją obcokrajowców. Wśród tych trudności wyróżniają się dwie główne bariery: językowa oraz kulturowa. Artykuł ten podejmuje temat trudności, jakie napotykają cudzoziemcy w Polsce, analizując zarówno językowe, jak i kulturowe przeszkody, które stają na drodze ich integracji.

  • Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów
    Przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Zwłaszcza w tak dynamicznych czasach, gdzie sytuacja geopolityczna zmienia się z dnia na dzień. Zmiany te odbijają się również na rynku pracy. Firmy zmuszone są do podejmowania kroków, dostosowujących ich działanie do otaczającej rzeczywistości. Jaki będzie dla rynku pracy 2025 r.? Oto opinie ekspertów Great Place To Work.

  • Polska – kraj tymczasowy czy na stałe? Motywacje i plany cudzoziemców
    Polska, przez wiele lat kojarzona głównie z emigracją, ostatnio staje się coraz bardziej atrakcyjnym kierunkiem dla cudzoziemców. Imigranci przyjeżdżają z różnych zakątków świata szukając pracy, lepszych perspektyw życiowych lub edukacji. Czy Polska jest dla nich krajem tymczasowym, w którym realizują swoje cele na krótki czas? Czy raczej miejscem, które mogą nazwać swoją nową ojczyzną?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy