Powrót

Automatyzacja pracy nie musi być zagrożeniem. Dla kogo?

W wyniku automatyzacji aż 86% pracodawców planuje utrzymać lub zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat. Spadku liczby zatrudnionych spodziewa się 10% przedsiębiorstw.

Automatyzacja może być korzystna dla osób poszukujących pracy pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi umiejętnościami. To przede wszystkim kompetencje miękkie połączone z kwalifikacjami z obszaru IT lub obsługi klienta.

– W ciągu najbliższych dwóch lat, w wyniku automatyzacji, największy wzrost liczby etatów będzie dotyczył stanowisk związanych z IT. Wśród badanych firm 9% deklaruje wzrost zatrudnienia w tych działach, podczas gdy jedynie 1% spodziewa się redukcji liczby zatrudnionych. Pozytywne zmiany w wyniku automatyzacji czekają stanowiska związane z obsługą klienta (10% firm prognozuje wzrost liczby etatów vs. 5% spadek) oraz produkcją (28% vs. 25%). Po drugiej stronie są role związane z administracją i biurem (8% vs. 17%), finansami i księgowością (1% vs. 5%) oraz działy HR (2% vs. 6%).

Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna w ManpowerGroup. − Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności. W dzisiejszym świecie w zatrudnianiu mniej istotne jest to, co pracownik wie. Znacznie ważniejsze jest to, czego może się nauczyć. Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą, a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową – dodaje Iwona Janas.

 

Umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów najcenniejsze dla pracodawców

 

W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60% badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55%) oraz komunikacji (53%). Znalezienie osób dysponujących właściwą kombinacją umiejętności jest nie lada wyzwaniem: według pracodawców największe trudności sprawia im pozyskanie pracowników o takich zdolnościach jak rozwiązywanie problemów (31%), komunikacja (30%), organizacja (29%) i współpraca (29%).

Największy optymizm pracodawców w Gwatemali, najmniejszy w Austrii

 

W 34 z 42 krajów objętych badaniem większość firm oczekuje, że cyfryzacja doprowadzi do zwiększenia, a nie zmniejszenia liczby zatrudnionych pracowników. W ujęciu globalnym największy optymizm cechuje pracodawców z Gwatemali, gdzie blisko połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje wzrost zatrudnienia w wyniku automatyzacji. Wśród 8 krajów, gdzie firmy deklarują redukcję etatów w wyniku cyfryzacji, aż 7 znajduje się w Europie, a najgorsze prognozy zadeklarowali pracodawcy z Austrii.

 

ManpowerGroup zapytał blisko 20 000 pracodawców w 42 państwach o wpływ automatyzacji na liczbę zatrudnionych pracowników w ich firmach w perspektywie najbliższych dwóch lat. Firmy zostały poproszone między innymi o wskazanie stanowisk w ich organizacjach, na które automatyzacja będzie miała największy wpływ. Przedsiębiorcy podzielili się również informacjami na temat kompetencji, które najbardziej cenią u pracowników, a jednocześnie znalezienie osób wykazujących się takimi cechami jest dla nich największym wyzwaniem. Niniejszy raport prezentuje dane sumaryczne dla Polski, Bułgarii, Czech, Słowenii, Słowacji i Węgier.

Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.

 

ManpowerGroup


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego
    Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

  • O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce
    Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

  • Rola doradcy zawodowego w wyborze ścieżki kariery
    Wybór ścieżki kariery to jedno z najważniejszych życiowych wyzwań, które wpływa nie tylko na rozwój zawodowy jednostki, ale również na jej poczucie spełnienia i satysfakcję życiową. W tym procesie coraz większego znaczenia nabiera rola doradcy zawodowego, który dzięki odpowiednim kwalifikacjom i doświadczeniu może skutecznie wspierać osoby poszukujące swojej drogi zawodowej. Doradca zawodowy nie tylko pomaga w określeniu predyspozycji i kompetencji, ale również wskazuje możliwe kierunki rozwoju, uwzględniając zmieniające się potrzeby rynku pracy.

  • O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
    Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

  • O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower?
    Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

  • Jak rozwijamy kompetencje zawodowe i osobiste, przynosząc nowe spojrzenie na rynek pracy w Polsce
    Aby skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste, niezbędne jest zrozumienie, że rynek pracy nieustannie się zmienia, a kluczowe umiejętności to nie tylko fachowa wiedza, ale również zdolności adaptacyjne, interpersonalne i gotowość do uczenia się przez całe życie. W artykule został omówiony aspekt, jak rozwój tych kompetencji może wpływać na naszą karierę oraz jak oddziałuje na rynek pracy w Polsce.

  • Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce?
    Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

  • Najlepsze miejsca pracy w Polsce w 2025 r.
    Przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, widzą możliwości rozwoju zawodowego i wierzą w sens swojej pracy. To cechy, które charakteryzują najlepsze miejsca pracy. Które firmy trafiły na listę „Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2025”? Przedstawiamy ranking.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy