Automatyzacja pracy nie musi być zagrożeniem. Dla kogo?
W wyniku automatyzacji aż 86% pracodawców planuje utrzymać lub zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat. Spadku liczby zatrudnionych spodziewa się 10% przedsiębiorstw.
Automatyzacja może być korzystna dla osób poszukujących pracy pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi umiejętnościami. To przede wszystkim kompetencje miękkie połączone z kwalifikacjami z obszaru IT lub obsługi klienta.
– W ciągu najbliższych dwóch lat, w wyniku automatyzacji, największy wzrost liczby etatów będzie dotyczył stanowisk związanych z IT. Wśród badanych firm 9% deklaruje wzrost zatrudnienia w tych działach, podczas gdy jedynie 1% spodziewa się redukcji liczby zatrudnionych. Pozytywne zmiany w wyniku automatyzacji czekają stanowiska związane z obsługą klienta (10% firm prognozuje wzrost liczby etatów vs. 5% spadek) oraz produkcją (28% vs. 25%). Po drugiej stronie są role związane z administracją i biurem (8% vs. 17%), finansami i księgowością (1% vs. 5%) oraz działy HR (2% vs. 6%).
− Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna w ManpowerGroup. − Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności. W dzisiejszym świecie w zatrudnianiu mniej istotne jest to, co pracownik wie. Znacznie ważniejsze jest to, czego może się nauczyć. Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą, a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową – dodaje Iwona Janas.
Umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów najcenniejsze dla pracodawców
W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60% badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55%) oraz komunikacji (53%). Znalezienie osób dysponujących właściwą kombinacją umiejętności jest nie lada wyzwaniem: według pracodawców największe trudności sprawia im pozyskanie pracowników o takich zdolnościach jak rozwiązywanie problemów (31%), komunikacja (30%), organizacja (29%) i współpraca (29%).

Największy optymizm pracodawców w Gwatemali, najmniejszy w Austrii
W 34 z 42 krajów objętych badaniem większość firm oczekuje, że cyfryzacja doprowadzi do zwiększenia, a nie zmniejszenia liczby zatrudnionych pracowników. W ujęciu globalnym największy optymizm cechuje pracodawców z Gwatemali, gdzie blisko połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje wzrost zatrudnienia w wyniku automatyzacji. Wśród 8 krajów, gdzie firmy deklarują redukcję etatów w wyniku cyfryzacji, aż 7 znajduje się w Europie, a najgorsze prognozy zadeklarowali pracodawcy z Austrii.
ManpowerGroup zapytał blisko 20 000 pracodawców w 42 państwach o wpływ automatyzacji na liczbę zatrudnionych pracowników w ich firmach w perspektywie najbliższych dwóch lat. Firmy zostały poproszone między innymi o wskazanie stanowisk w ich organizacjach, na które automatyzacja będzie miała największy wpływ. Przedsiębiorcy podzielili się również informacjami na temat kompetencji, które najbardziej cenią u pracowników, a jednocześnie znalezienie osób wykazujących się takimi cechami jest dla nich największym wyzwaniem. Niniejszy raport prezentuje dane sumaryczne dla Polski, Bułgarii, Czech, Słowenii, Słowacji i Węgier.
Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej na stronie www.manpowergroup.pl w zakładce Raporty rynku pracy.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:
Języki obce – jak się ich uczyć? Jednym z najczęstszych postanowień dotyczących zwiększenia szans na lepszą pracę jest nauka języków obcych. Zwłaszcza tych mniej popularnych, a więc innych niż angielski. Jakie są metody nauki języków obcych? Co stanowi ich plusy, a co minusy? Odpowiadamy.
BUR zamiast RIS. Przygotuj instytucję szkoleniową na nadejście 2026 roku Do końca 2025 roku instytucje szkoleniowe obecne w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych (RIS) powinny zarejestrować się w Bazie Usług Rozwojowych (BUR). Taką zmianę wprowadziła ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Święta wolne od pracy w 2026 roku W Polsce obowiązuje 14 ogólnopaństwowych świąt wolnych od pracy. Warto zatem wcześniej zaplanować swój urlop, aby zyskać więcej dni wolnego. Podpowiadamy, w jakie dni przypadają święta wolne od pracy w 2026 roku!
Prokrastynacja. Jak sobie z nią radzić? Prokrastynacja to odkładanie zadań mimo świadomości negatywnych konsekwencji. Choć często bywa błędnie utożsamiana z lenistwem, w rzeczywistości ma znacznie bardziej złożony charakter i może być objawem wielu psychologicznych mechanizmów. Osoby, które mierzą się z prokrastynacją odkładają wiele spraw na później, co finalnie kończy się przebodźcowaniem z powodu nawarstwiania się obowiązków. Aby skutecznie walczyć z prokrastynacją, warto zrozumieć jej przyczyny i wdrożyć strategie dopasowane do własnych potrzeb i stylu pracy.
Jak pracownicy podchodzą do planu kariery zawodowej? Dla wielu pracowników, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia, rozwój zawodowy jest kluczowym elementem wpływającym na zadowolenie z pracy i lojalność wobec pracodawcy. To dzięki niemu znika wrażenie stagnacji i monotonii w trakcie wykonywania obowiązków służbowych. Jak zatem pracownicy podchodzą do planu kariery zawodowej? Czego oczekują od pracodawców? Odpowiedź przynosi raport Right Management Talent Solutions „The Career Imperative: Why Employee Growth Is the Smart Bet for Business Resilience”. Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z tego dokumentu.
Języki obce – dlaczego warto je znać? Znajomość języków obcych jest od lat jedną z najbardziej pożądanych umiejętności na rynku pracy. Jednak poza pracą zawodową (i często związanym z tym wyższym wynagrodzeniem) posługiwanie się inną niż polską mową przydaje się także w pozostałych sferach życia.
Nowy start, czyli jak odejść z pracy? Odejście z pracy to jedna z najważniejszych decyzji zawodowych, jaką podejmujemy w życiu. To moment, który budzi niepokój, ale też otwiera nowe możliwości. Czasem dojrzewamy do tej decyzji miesiącami, a czasem impuls podpowiada, że już dłużej się nie da. Warto jednak przyjrzeć się temu krokowi bliżej, aby odejść świadomie i na dobre.
Transparentność wynagrodzeń w Polsce. Kto jest za? Czy Polacy popierają jawność wynagrodzeń? Która grupa wiekowa jest najbardziej chętna wprowadzeniu transparentności pensji? Komu najmniej na tym zależy? Zachęcamy do zapoznania się z wynikami raportu „Nastroje polskiego rynku pracy – perspektywa kandydatów 2025”.
Rynek pracy na co dzień
-
Języki obce – jak się ich uczyć?
12.12.2025 -
Prokrastynacja. Jak sobie z nią radzić?
28.11.2025




