Powrót

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

Spis treści:

  1. Czym jest rozmowa kwalifikacyjna?
  2. Dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej
  3. Coś więcej?

 

Czym jest rozmowa kwalifikacyjna?

Rozmowa kwalifikacyjna to rozmowa z pracodawcą (po angielsku "interview"). Jest to forma dialogu, podczas którego pracodawca dokonuje wyboru przyszłych pracowników. Kandydat zaś decyduje, czy oferta odpowiada jego oczekiwaniom.

Rozmowa kwalifikacyjna to najlepszy sposób na poznanie kandydatów do pracy.

Czego chce się dowiedzieć pracodawca?

Pracodawcy zależy, aby się dowiedzieć:

  • czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy,
  • czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre, jak to sugeruje Twoje CV,
  • jakie są Twoje umiejętności interpersonalne.

Przed rozmową dowiedz się:

  • od kiedy firma istnieje i czym się zajmuje,
  • jaką ma pozycję na rynku i czy ma szanse rozwoju,
  • jaki zakres wiedzy jest potrzebny na stanowisku, na które aplikujesz, i jakie cechy psychologiczne mogą być preferowane.

Idąc na rozmowę:

  • zabierz ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów – mogą się okazać potrzebne;
  • zastanów się, jakie pytania zadawałbyś Ty, będąc na miejscu pracodawcy;
  • zastanów się nad odpowiedziami – nie unikaj pytań trudnych i kłopotliwych.

PAMIĘTAJ!

Mając informacje o firmie, w której starasz się o pracę, zwiększasz szansę na dobre wrażenie u potencjalnego pracodawcy!

 

Dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej

Jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną?

Pamiętaj, że nie ma stroju uniwersalnego. Zawsze przed rozmową kwalifikacyjną, powinieneś sprawdzić, jaki dress code obowiązuje w firmie, do której aplikujesz. Jeżeli nie jesteś tego pewien, zadzwoń do działu kadr i po prostu zapytaj.

Instytucje publiczne, urzędy czy banki preferują klasykę, natomiast firmy, które szukają kreatywnych pracowników docenią oryginalność stroju. Należy jednak pamiętać, że nawet jeżeli chcemy pracować w agencji kreatywnej, powinniśmy, dobierając ubiór, zachować dobry gust.

Kod ubioru

Wyróżniamy cztery podstawowe kody ubioru:

  • Formalny – najczęściej obowiązuje w instytucjach finansowych, prawniczych, instytucjach publicznych, niektórych korporacjach. W tych miejscach obowiązują sztywne kanony – kobiety noszą kostiumy w stonowanych kolorach, a mężczyźni ciemne garnitury. Obowiązuje klasyka, bez ekstrawagancji.
  • Biznesowy – zbliżony do formalnego, jednak pozwalający na większą dozę swobody w doborze stroju. Co to oznacza? Garnitur i kostium nie są tu bezwzględnie wymagane, acz wskazane. Kobiety mogą sobie pozwolić na sukienkę, klasyczną spódnicę, a panowie nie są zobowiązani np. do noszenia krawata. Najczęściej spotykamy taki styl ubierania np. w handlu, na uczelniach wyższych, w korporacjach.
  • Swobodny – z jednej strony wygodny, ale nadal elegancki i nieprzesadzony. Możemy dowolnie komponować ubrania, pod warunkiem zachowania podstawowych zasad elegancji. Dbamy o łączenie kolorów, umiejętnie dobieramy dodatki, dbamy o jakość ubrań i ich odpowiednie połączenie. W korporacjach bardzo często ów styl obowiązuje w piątki (tzw. „Casual Fridays”). Można wówczas sobie pozwolić np. na ciemne jeansy, sztruksy czy tweedowe spodnie albo elegancki sweter.
  • Kreatywny – traktowany niekiedy jako odmiana stylu swobodnego, z tym że tutaj można sobie pozwolić na największą swobodę. Dozwolone są niestandardowe połączenia kolorów i oryginalne kroje, pod warunkiem zachowania przyzwoitości oraz klasy. Doceniane w tym stylu są również nieszablonowe dodatki, ciekawe, ale ładnie skomponowane ozdoby.  Wskazany oraz doceniany bywa w firmach, które zatrudniają kreatywne osoby, np.  agencjach reklamowych, firmach projektowych, w mediach…

Dobierając strój na rozmowę kwalifikacyjną, warto zawsze kierować się umiarem i elegancją. Zadbaj też o dodatki. Brudne buty odciągną uwagę nawet od najbardziej eleganckiego stroju, podobnie jak źle dobrane dodatki lub niewyprasowana koszula. Detale są bardzo ważne. Kobiety powinny zwrócić uwagę na torebkę, którą zabierają na rozmowę – nie powinna być zbyt duża, warto też, aby była dobrej jakości. Dodatki bardzo często  świadczą o naszym guście i charakterze.

Pracodawcy zwracają uwagę na detale, które mogą sygnalizować naszą pozycję zawodową. Zaliczamy do nich np. staranne uczesanie i zadbane dłonie, a przede wszystkim dobrze dobrany i skrojony garnitur lub kostium.

Kolory

Wbrew pozorom odgrywają one równie ważną rolę, co dobrze dobrana garsonka.

  • Biały - Ze względu na to, że biel wyraża czystość, klasę i elegancję, jest wskazana zarówno dla kobiet, jak też mężczyzn. Szczególnie korzystnie i profesjonalnie wyglądają osoby w białych koszulach. Nie należy jednak przesadzać z tym kolorem, zrezygnujmy z jednokolorowego uniformu o tej barwie.
  • Granatowy – to wskazany kolor na ważne spotkanie biznesowe, jakim dla wielu osób jest też rozmowa kwalifikacyjna. Jako połączeni niebieskiego i czarnego kojarzy się ze spokojem, powagą, ale też pewną siłą przebicia.
  • Niebieski – budzi zaufanie. Osoby, które lubią ten kolor, są uznawane za spokojne, zrównoważone, a przede wszystkim budzą zaufanie. Doskonały wybór, jeżeli chodzi o koszulę, jeśli nie mamy w szafie białej.
  • Brązowy – to kolor, który można zastosować w dodatkach. Budzi zaufanie, jest barwą naturalną.
  • Szary – jako kolor neutralny, może być zastosowany w kodzie biznesowym, jednak jego nadmiar nie daje dobrego efektu, wręcz przeciwnie, powoduje, że jesteśmy postrzegani jako osoby nijakie lub niezdecydowane, niemające nic ciekawego do zaoferowania.
  • Fioletowy – budzi zaciekawienie. Jego jasny odcień dobrze wygląda na koszuli, a ciemny np. na żakiecie.
  • Zielony – kolor natury, wzbudza zaufanie. W tym kolorze można dobrać np. dodatki do stroju.
  • Czarny – jako mocny kolor, który kojarzy się z wiedzą i władzą, jest popularny w biznesie. Należy jednak czujnie dobierać garderobę, aby nie przesadzić  z tym kolorem.

Pamiętaj, że najważniejsza jest klasyka!

  • strój powinien być stonowany i elegancki,
  • ubierz się w uśmiech, entuzjazm, zaangażowanie i optymizm!

Mowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej

Odgrywa bardzo ważną rolę. Od naszej postawy zależy bowiem, jak będziemy postrzegani przez pracodawcę. Przede wszystkim należy zachowywać się naturalnie, mówić stonowanym i spokojnym głosem.

  • przywitaj się i uśmiechnij,
  • staraj się kontrolować swoje gesty i postawę,
  • gestykulując, nie machaj rękami,
  • nie dotykaj okolic ust i nosa – jest to sygnał, że najprawdopodobniej kłamiesz,
  • utrzymuj kontakt wzrokowy z osobą rekrutującą,
  • panuj nad swoją mimiką,
  • postaraj się mówić naturalnie.

Przykazania rozmowy kwalifikacyjnej

  • bądź punktualny,
  • pamiętaj o przywitaniu się,
  • staraj się zachować spokój,
  • uważnie słuchaj swojego rozmówcy, odpowiadaj na jego pytania konkretnie,
  • nie przechwalaj się,
  • nie wyrażaj się źle o poprzednich pracodawcach,
  • jeśli pracodawca zada Ci pytanie o Twoje oczekiwania płacowe, to powinieneś wiedzieć, czego oczekujesz – przygotuj sobie strategię negocjacji,
  • postaraj się nie udzielać odpowiedzi zawierających wiele niepotrzebnych wiadomości,
  • miej gotową odpowiedź na pytanie, dlaczego odpowiedziałeś akurat na tę ofertę,
  • wyłącz telefon komórkowy!

9 grzechów głównych

Warto zwrócić na nie uwagę. Nawet jeśli będziesz doskonale przygotowany merytorycznie do rozmowy, poniższe sytuację mogą skutecznie uniemożliwić Ci zdobycie pracy:

  • kłamanie,
  • narzekanie na poprzedniego pracodawcę,
  • gadulstwo,
  • zdawkowe odpowiedzi na pytania,
  • prezentowanie postawy roszczeniowej,
  • brak podstawowej wiedzy na temat firmy, stanowiska, oferty pracy,
  • niestosowny ubiór,
  • brak kultury osobistej,
  • włączony i dzwoniący telefon!

Najczęściej zadawane pytania

  • Jakie są Twoje największe osiągnięcia, jakie Twoje cechy czy umiejętności umożliwiły ich realizację?
  • Jakie były Twoje największe wpadki, czego się dzięki nim nauczyłeś?
  • Jakie są Twoje trzy największe zalety/wady?
  • Co możesz zrobić dla naszej firmy, a czego nie mogą wykonać  inni kandydaci?
  • Jaki poważny problem udało Ci się ostatnio rozwiązać? Jak to zrobiłeś?
  • Czy zgodziłbyś się na przeprowadzkę do innego miasta?
  • Jak długo chciałbyś pracować na tym stanowisku?
  • Czy wolisz wykonywać pracę samodzielną czy zespołową?
  • Co byś zrobił, gdybyś dowiedział się, że Twoja firma działa niezgodnie z prawem?
  • Jak reagujesz w sytuacji, gdy szef każe zrobić Ci coś, z czym się nie zgadzasz?
  • Czy zdarzyła Ci się kiedykolwiek sytuacja, gdy musiałeś  przekroczyć zakres swoich obowiązków? Jak z tego wybrnąłeś?
  • Jak znosisz stres, pracę pod presją czasu, ryzyko? Podaj przykłady takich doświadczeń.
  • Czy wolisz wynagrodzenie stałe, niezależne od wyników, czy zmienne, którego większa część zależy od rezultatów pracy?
  • Dlaczego właśnie Ty jesteś osobą odpowiednią na to stanowisko?
  • Jak sobie wyobrażasz pracę na tym stanowisku?
  • Jaki cel byś sobie postawił, gdybyś otrzymał tę pracę?
  • Jak szybko możesz zbudować swoją wiarygodność w zespole?
  • Co podczas pracy sprawia Ci przyjemność, a czego nie lubisz robić?
  • Jakie masz hobby?
  • Po jakim okresie będzie widać rezultaty Twojej pracy w naszej firmie?
  • Z jakimi osobami najlepiej Ci się pracuje? Opisz te osoby.
  • Jak oceniasz swojego poprzedniego szefa?
  • Wymień swoje największe obawy.
  • Kto wywarł największy wpływ na Twoje życie zawodowe?
  • Jak wygląda, Twoim zdaniem, idealna firma?
  • Wymień pomysły, które chciałbyś wdrożyć w życie, pracując w naszej firmie.

Kreatywne pytania

Podczas rozmowy rekrutacyjnej, może się zdarzyć, że otrzymasz z pozoru dziwne pytanie, na które będziesz musiał udzielić odpowiedzi. Czasami są to tradycyjne pytania z testu na inteligencję, a  niekiedy są to pytania, które wymagają kreatywnej odpowiedzi. Jak sobie z nimi radzić?

  • Zachowaj spokój, z pewnością znasz odpowiedź na pytanie;
  • Jeżeli nie znasz odpowiedzi, zastanów się przez chwilę i postaraj się wymyślić zaskakującą odpowiedź.

PAMIĘTAJ!

Nawet, jeśli nie znasz odpowiedzi na pytanie, ważniejsza dla pracodawcy jest umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i wychodzenia z nich. Twoja błyskotliwa odpowiedź, zamiast tej oczekiwanej, może wzbudzić zainteresowanie i zaowocować dodatkowymi punktami u pracodawcy.

O co nie powinien pytać pracodawca?

Pracodawca nie powinien pytać o:

  • stan cywilny,
  • liczbę dzieci,
  • plany macierzyńskie, rzeczy intymne, które nie mają związku z pracą, np. orientację seksualną, wyznanie,
  • potwierdzenie niekaralności może być wymagane jedynie wtedy, gdy mówią o tym szczegółowe przepisy.

O co sam możesz zapytać pracodawcę?

  • Priorytety, jakie obowiązują w firmie i na Twoim przyszłym stanowisku pracy;
  • Wdrożenie do pracy – jak będzie wyglądało i kto będzie za nie odpowiadał;
  • Rozliczenie z rezultatów pracy – na jakiej zasadzie się odbywa;
  • Od czego bezpośrednio zależy wysokość wynagrodzenia, co możesz zrobić, aby zarabiać więcej;
  • Z kim będziesz współpracował – czy masz już określone z góry grono klientów, kontrahentów oraz kto będzie z Tobą współpracował.
  • Jakie masz możliwości awansu?

Na zakończenie rozmowy możesz zapytać, czy przewidziane są kolejne etapy rekrutacji oraz kiedy możesz spodziewać się odpowiedzi.

To pracodawca pierwszy wyciąga rękę, aby się z Tobą pożegnać.

Pierwszych 20 sekund, pierwszych 20 słów, pierwszych 20 gestów może w 80% zdecydować o tym, jak oceni Cię przyszły pracodawca!

 

Coś więcej?

Poniżej podajemy źródła, z których korzystaliśmy, tam możesz również zajrzeć.

http://www.up.podlasie.pl/index.php/strony/21694

http://poradnik-kariery.monsterpolska.pl/rozmowa-kwalifikacyjna/pytania-na-rozmowie-kwalifikacyjnej/100-pytan-na-rozmowie/article.aspx

http://gazetapraca.pl/gazetapraca/56,91755,13750346,5_pytan__ktore_ty_mozesz_zadac_rekruterowi.html

http://www.kadry.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/jak-cie-widza-tak-cie-pisza-o-wizerunku-w-biznesie

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

Pobierz poradnik w formacie PDF


Fabryka CV - Pomagamy bezpłatnie w pisaniu CV lub tłumaczeniu na język angielski

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.