Powrót

Obowiązki pracodawcy w czasie upałów

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-06-20

Lato coraz bliżej. Sprawdź, jakie obowiązki ma Twój szef, kiedy temperatura rośnie!

Wysokie temperatury cieszą urlopowiczów, nie zawsze jednak wywołują uśmiech na twarzy pracowników. Kiedy słupek rtęci w pracy nieustannie rośnie, entuzjazm do pracy może spadać. Trudno sprostać obowiązkom zawodowym, kiedy pot leje się z czoła. I tu na ratunek może przyjść pracodawca, wszak przepisy zobowiązują go do tego.

Odpowiednia temperatura, czyli jaka

Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia temperatury odpowiednej do rodzaju wykonywanej pracy. W pomieszczeniach biurowych nie może być niższa niż 18°C. Niestety żaden przepis nie reguluje maksymalnej temperatury dopuszczanej w miejscu pracy. Wyjątek stanowią tylko młodociani, którzy nie mogą świadczyć pracy, gdy temperatura przekracza 30°C.

Istotna jest także wymiana powietrza. Aby sprostać przepisom, pracodawcy często używają klimatyzacji lub wentylacji. Warto pamiętać, aby nie przynosiły one odwrotnego rezultatu, czyli przeciągów powodujących wyziębienie. Ważna jest również odpowiednia konserwacja urządzeń, by nie doprowadzać do nagromadzania się bakterii wywołujących problemy płucne, alergie. Skutecznie chronić przed słońcem mogą również rolety zamontowane na oknach i świetlikach.

Coś do picia

Pracownikom wykonującym swoje obowiązki w warunkach szczególnie uciążliwych należy zapewnić napoje, których rodzaj i temperatura winny być dostosowane do warunków wykonywanej pracy. Uprawnieni do dodatkowych płynów są zatrudnieni:

  • w warunkach gorącego mikroklimatu, powyżej 25°C,
  • przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C,
  • przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
  • na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.

 

Nie ma przepisów, które określają jednoznacznie, ile wody przysługuje na jednego pracownika. Powinny to być takie ilości, które zaspokoją jego potrzeby w ciągu całego dnia pracy. Oczywiście pracownik nie może być obciążony kosztami zakupu napoi. Pracodawca nie może też zamiast wydania napojów wypłacić ekwiwalentu pieniężnego.

A może dodatkowa przerwa…

Pracodawcy przysługuje prawo do operowania czasem pracy, a dokładniej, w okresie upałów może zarządzić więcej przerw w czasie pracy. Może także skrócić czas pracy i puścić podwładnych wcześniej do domu. Oczywiście pracownik w takich sytuacjach nie jest stratny, zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Jeśli Twój pracodawca nie wywiązuje się z przepisów bhp, masz prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, oczywiście niezwłocznie zawiadamiając przełożonego!

 

Joanna Kuzub  (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów


  Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.