Powrót

Jak założyć sklep internetowy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-10-25

Sklepy internetowe to popularny pomysł na biznes. Mimo, że jest ich już całkiem sporo, rynek wciąż jest chłonny. Robimy coraz więcej zakupów w sieci – a co za tym idzie – rośnie popyt na sklepy internetowe.

Czy warto założyć sklep internetowy? Skąd wziąć na to środki? Ile mnie to będzie kosztowało? Jak założyć sklep internetowy? – to tylko niektóre z pytań, jakie zadaje sobie wiele osób, które myślą o założeniu własnego biznesu w Internecie. W tym wypadku, jak i przy zakładaniu każdego standardowego biznesu, najważniejszy jest dobry pomysł, biznesplan i konsekwentna realizacja założonego planu oraz… gotowość na niespodziewane sytuacje!

Od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od pomysłu na biznes. Czy wiesz już, co chciałbyś sprzedawać? Dlaczego wybrałeś akurat ten produkt? Będziesz go tworzyć samodzielnie czy zamierzasz współpracować z hurtowaniami? – to pytania, na które trzeba znać odpowiedź.

Jeśli wybrałeś sobie asortyment, który chcesz sprzedawać, sprecyzuj dokładnie jego zakres. Zastanów się, kim będzie Twój klient, określ jego potencjalne oczekiwania, czyli stwórz profil typowego użytkownika-klienta i na tej podstawie skoryguj asortyment sklepu. Tym większą mamy szansę na sukces, im bardziej precyzyjnie trafimy w potrzeby klienta.

Warto też w tym momencie dokładnie przemyśleć grono dostawców, z którymi  będzie możliwa współpraca. Można ich wyszukać w internecie, warto jednak  - jeśli mamy takie możliwości – szukać poprzez sieć znajomości.  Jeśli na początku chcemy obniżyć koszty, możemy skorzystać z usług hurtowni wysyłających produkt bezpośrednio do klienta finalnego – jest to tzw. dropshipping. Sklepy internetowe, które opierają swój biznes na dropshippingu, zarabiają na różnicy pomiędzy ceną hurtową i detaliczną. Można też samemu pakować towar, jeśli hurtownia jest daleko, trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami dostawy i wydłużonym czasem realizacji.

Formalności na starcie

A jak wyglądają formalności związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej? Warto wiedzieć, że prowadzenie sklepu internetowego możliwe jest w każdej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej. W związku z tym dopuszczalnymi formami prowadzenia sklepu internetowego są: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka jawna, cywilna, spółka komandytowa i komandytowo-akcyjna, spółka akcyjna, a także sp. z o.o.

W sytuacji, gdy postawimy na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, firmę należy zarejestrować w CEIDG, a jeśli wybierzemy inna formę działalności – w KRS. Podstawowym PKD dla sklepu internetowego jest 47.91.Z  - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Posiadanie sklepu internetowego nie wymaga zatowarowania na starcie, co znacząco zmniejsza koszty. Jednak, jeśli chcielibyśmy uzyskać dotację na założenie takiego sklepu i jesteśmy osobami bezrobotnymi, możemy uzyskać wsparcie z powiatowego urzędu pracy. Kwota dofinansowania wynosi maksymalnie 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia, czyli około 20 tys. zł. O szczegóły można zapytać, dzwoniąc na infolinię urzędu pracy pod numer 19524 lub kontaktując się bezpośrednio z urzędem, w  którym będzie składany wniosek o przyznanie dotacji.

Łatwiej zacząć, trudniej utrzymać…

Aby odnieść sukces – jak w  każdej branży, istotny jest dobry biznesplan. Warto w nim ująć wszystkie aspekty prowadzenia firmy, potencjalne zagrożenia i korzyści, nasz potencjał, ale i słabe strony tego biznesu. Odpowiednie przygotowanie może uchronić przed upadkiem firmy. Warto zatem pomyśleć nie tylko o wszelkich aspektach funkcjonowania sklepu, odpowiednim wyborze oprogramowania, hostingu i domeny, estetycznym i intuicyjnym wyglądzie serwisu, ale przede wszystkim o jego promocji. Pozycjonowanie to podstawa, choć dość kosztowna. Warto szukać różnych dróg i ścieżek promocji. Aktualnie olbrzymią rolę w tym zakresie przejęły social media. Powiedzieć, że promocja w tych kanałach jest bezpłatna – to trochę za dużo, ale mimo tego, że pewne koszty się z tym wiążą (nie tylko poświęcony czas, ale nakłady na reklamę czy opłacenie specjalisty, który zajmie się taką promocją),te działania mogą przynieść wymierne zyski, przekładając się na zwiększenie sprzedaży.

Sklep internetowy to dobry pomysł na biznes pod warunkiem, że odpowiednio przygotujemy się do jego założenia. Warto więc zapoznać się szerzej z informacjami dotyczącymi możliwości pozyskania dotacji na założenie takiego sklepu. Są też specjalne platformy, które ułatwiają tego rodzaju działalność. Poza podstawowym pakietem obsługi sklepu internetowego, mają one wiele dodatkowych aplikacji, np. do drukowania paragonów. Choć sklepów internetowych przybywa, jest jeszcze na rynku miejsce na kolejne. Warto wykorzystać tę lukę.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Zobacz podobne artykuły

  Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.