O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-11
Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.
W pracy spędzamy dużą część życia, warto więc, by ten czas mijał w atmosferze autentycznej życzliwości i wzajemnego szacunku. Nie musi to być wielka przyjaźń „na dobre i na złe”. Wystarczy zwykła szczerość, uważność i ludzka sympatia. Tylko i aż tyle.
– W relacjach, także tych zawodowych, najcenniejsze są szczerość i wzajemny szacunek. To one robią różnicę. Jeśli dołożymy do tego poczucie, że dążymy do wspólnego celu, zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i twórczyni platformy Enpulse. – Osoby, które mają dobre relacje ze współpracownikami, zwykle lepiej oceniają swoje środowisko zawodowe, rzadziej myślą się o odejściu, łatwiej radzą sobie ze stresem. Potwierdzają to badania naukowców z University of California – samotność w biurze obniża motywację i potęguje zniechęcenie. To ważna wskazówka dla pracodawców – dodaje.
Czytaj także: Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?
Działania, które poprawiają atmosferę w pracy
Budowanie wartościowego środowiska pracy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań liderów. Oczekuje się już nie tylko efektywności, ale także uważności społecznej – tworzenia przestrzeni do swobodnej rozmowy, autentycznego kontaktu i integracji. To liderzy powinni być inicjatorami i moderatorami takich sytuacji – podejmować konkretne działania, które realnie wspierają budowanie relacji.
Najlepsze są te inicjatywy, które sprzyjają swobodnym rozmowom. Nie chodzi tu tylko o wyjazdy integracyjne, ale także o przygotowywanie wspólnych śniadań czy tworzenie specjalnych stref relaksu, zachęcających do pogawędki przy kawie. Regularne, nieformalne spotkania, podczas których można porozmawiać o hobby, książkach czy rodzinie, pomagają budować więzi i zaufanie. Przykładem organizacji, która robi to dobrze jest ING Bank Śląski. Firma organizuje regularnie wewnętrzne szkolenia i warsztaty prowadzone przez pracowników, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu kultury ciągłego uczenia się.
Kolejnym działaniem, które może wprowadzić manager są programy wspierające pracowników w nawiązywaniu kontaktów. Mowa chociażby o mentoringu czy przypisaniu „opiekuna zespołu”, co pomaga nowym osobom szybciej odnaleźć się w zespole i poczuć się pewniej. Dużą rolę odgrywają też szkolenia z komunikacji i empatii, które uczą lepszego rozumienia potrzeb innych, dawania konstruktywnej informacji zwrotnej i radzenia sobie z konfliktami. Jedną z polskich firm, która zdecydowała się na takie działania jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która organizuje warsztaty i sesje coachingowe rozwijające umiejętności interpersonalne i wzmacniają więzi w zespole.
Czytaj także: Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym?
Dodatkowo liderzy powinni promować docenianie i wyrażanie uznania na bieżąco. Budowanie kultury wdzięczności to podstawa dobrych relacji – „dziękuję” potrafi zdziałać więcej niż się wydaje. Ważne jest nie tylko uznanie wyrażane przez przełożonego, ale i to, którym okazują sobie nawzajem pracownicy. Dobrym przykładem działań promujących docenianie w pracy jest inicjatywa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Instytucja regularnie organizuje warsztaty na temat udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, gdzie pracownicy uczą się regularnie wyrażać wzajemne uznanie.
– Budowanie dobrych relacji opiera się również na transparentności. Ten element jest kluczowy dla zaufania i poczucia sprawiedliwości wśród pracowników. Jeśli go nie ma, łatwiej o dyskryminację, a to już poważny problem – zaufanie słabnie, rośnie dystans, a współpraca staje się coraz trudniejsza. W rezultacie pracownik, który czuje się gorszy, szybko przestaje się czuć członkiem zespołu – zaznacza Magda Pietkiewicz. – Niestety, dane potwierdzają, że transparentność w wielu organizacjach to nadal puste hasło. Z naszego badania „Zaangażowanie 2024” wynika, że tylko co drugi pracownik w Polsce jest zdania, że awanse w jego firmie są przyznawane na podstawie jasnych i uczciwych zasad . Do tego ponad jedna trzecia narzeka na nierówny podział obowiązków ze strony przełożonych. Takie sytuacje rodzą frustrację i szybko mogą zrujnować relacje w zespole – podkreśla.
Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie
W świecie rosnącej presji, niedoboru talentów i coraz większej liczby zwolnień lekarskich z powodów psychicznych, relacje międzyludzkie w pracy zyskują na znaczeniu. Nie wystarczy atrakcyjne wynagrodzenie. Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie, satysfakcja i odporność na stres – a jej brak prowadzi do osamotnienia i zniechęcenia. To jasny sygnał dla pracodawców, że dbanie o jakość relacji w zespole jest równie ważne jak inwestowanie w narzędzia czy procesy.
– Dla młodszych pokoleń, zwłaszcza Generacji Z, liczy się coś więcej: kultura pracy, możliwość rozwoju, poczucie sensu i relacje z ludźmi, którzy traktują się z szacunkiem – mówi ekspertka. – Zaufanie, docenianie, dobra komunikacja to nie magia. To konkretne decyzje i działania liderów. One właśnie robią różnicę. Albo tworzymy środowisko, do którego ludzie chcą wracać. Albo takie, z którego będą odchodzić – podsumowuje Magda Pietkiewicz.
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.
Źródło:
Enpulse.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów? Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

Jak rozwijamy kompetencje zawodowe i osobiste, przynosząc nowe spojrzenie na rynek pracy w Polsce Aby skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste, niezbędne jest zrozumienie, że rynek pracy nieustannie się zmienia, a kluczowe umiejętności to nie tylko fachowa wiedza, ale również zdolności adaptacyjne, interpersonalne i gotowość do uczenia się przez całe życie. W artykule został omówiony aspekt, jak rozwój tych kompetencji może wpływać na naszą karierę oraz jak oddziałuje na rynek pracy w Polsce.

Najlepsze miejsca pracy w Polsce w 2025 r. Przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, widzą możliwości rozwoju zawodowego i wierzą w sens swojej pracy. To cechy, które charakteryzują najlepsze miejsca pracy. Które firmy trafiły na listę „Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2025”? Przedstawiamy ranking.

Pokolenie Z a pierwsze dni w pracy Onboarding, czyli proces wdrażania do firmy nowego pracownika, to coś więcej niż tylko zapoznanie się z firmą i obowiązkami. Jak na pierwsze dni w nowej pracy patrzą młodzi ludzie (pokolenie Z)? Odpowiadamy.

Naukowcy w potrzebie – nowa propozycja NAWA Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) została powołana m.in. w celu umiędzynarodowienia polskiej nauki i wzmocnienia w jej ramach współpracy międzynarodowej. Niedawno agencja ogłosiła nowy program – Naukowcy w potrzebie. Na czym polega i do kogo jest skierowany?

Czterodniowy tydzień pracy – czy to realne? Wraz z nastaniem nowego roku wielu z nas sięga po kalendarz i wertuje karty w poszukiwaniu potencjalnych długich weekendów. A co jeśli już niedługo będzie nam przysługiwać prawo do trzech dni wolnych w tygodniu?