Повернутися

O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-11

Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

W pracy spędzamy dużą część życia, warto więc, by ten czas mijał w atmosferze autentycznej życzliwości i wzajemnego szacunku. Nie musi to być wielka przyjaźń „na dobre i na złe”. Wystarczy zwykła szczerość, uważność i ludzka sympatia. Tylko i aż tyle.

W relacjach, także tych zawodowych, najcenniejsze są szczerość i wzajemny szacunek. To one robią różnicę. Jeśli dołożymy do tego poczucie, że dążymy do wspólnego celu, zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna – podkreśla Magda Pietkiewicz, ekspertka HR i twórczyni platformy Enpulse. – Osoby, które mają dobre relacje ze współpracownikami, zwykle lepiej oceniają swoje środowisko zawodowe, rzadziej myślą się o odejściu, łatwiej radzą sobie ze stresem. Potwierdzają to badania naukowców z University of California – samotność w biurze obniża motywację i potęguje zniechęcenie. To ważna wskazówka dla pracodawców – dodaje.

 

Czytaj także: Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?

 

Działania, które poprawiają atmosferę w pracy

Budowanie wartościowego środowiska pracy to dziś jedno z najważniejszych wyzwań liderów. Oczekuje się już nie tylko efektywności, ale także uważności społecznej – tworzenia przestrzeni do swobodnej rozmowy, autentycznego kontaktu i integracji. To liderzy powinni być inicjatorami i moderatorami takich sytuacji – podejmować konkretne działania, które realnie wspierają budowanie relacji.

Najlepsze są te inicjatywy, które sprzyjają swobodnym rozmowom. Nie chodzi tu tylko o wyjazdy integracyjne, ale także o przygotowywanie wspólnych śniadań czy tworzenie specjalnych stref relaksu, zachęcających do pogawędki przy kawie. Regularne, nieformalne spotkania, podczas których można porozmawiać o hobby, książkach czy rodzinie, pomagają budować więzi i zaufanie. Przykładem organizacji, która robi to dobrze jest ING Bank Śląski. Firma organizuje regularnie wewnętrzne szkolenia i warsztaty prowadzone przez pracowników, co sprzyja wymianie doświadczeń i tworzeniu kultury ciągłego uczenia się.

Kolejnym działaniem, które może wprowadzić manager są programy wspierające pracowników w nawiązywaniu kontaktów. Mowa chociażby o mentoringu czy przypisaniu „opiekuna zespołu”, co pomaga nowym osobom szybciej odnaleźć się w zespole i poczuć się pewniej. Dużą rolę odgrywają też szkolenia z komunikacji i empatii, które uczą lepszego rozumienia potrzeb innych, dawania konstruktywnej informacji zwrotnej i radzenia sobie z konfliktami. Jedną z polskich firm, która zdecydowała się na takie działania jest Polska Grupa Energetyczna (PGE), która organizuje warsztaty i sesje coachingowe rozwijające umiejętności interpersonalne i wzmacniają więzi w zespole.

 

Czytaj także: Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym?

 

Dodatkowo liderzy powinni promować docenianie i wyrażanie uznania na bieżąco. Budowanie kultury wdzięczności to podstawa dobrych relacji – „dziękuję” potrafi zdziałać więcej niż się wydaje. Ważne jest nie tylko uznanie wyrażane przez przełożonego, ale i to, którym okazują sobie nawzajem pracownicy. Dobrym przykładem działań promujących docenianie w pracy jest inicjatywa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Instytucja regularnie organizuje warsztaty na temat udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, gdzie pracownicy uczą się regularnie wyrażać wzajemne uznanie. 

Budowanie dobrych relacji opiera się również na transparentności. Ten element jest kluczowy dla zaufania i poczucia sprawiedliwości wśród pracowników. Jeśli go nie ma, łatwiej o dyskryminację, a to już poważny problem – zaufanie słabnie, rośnie dystans, a współpraca staje się coraz trudniejsza. W rezultacie pracownik, który czuje się gorszy, szybko przestaje się czuć członkiem zespołu – zaznacza Magda Pietkiewicz. – Niestety, dane potwierdzają, że transparentność w wielu organizacjach to nadal puste hasło. Z naszego badania „Zaangażowanie 2024”  wynika, że tylko co drugi pracownik w Polsce jest zdania, że awanse w jego firmie są przyznawane na podstawie jasnych i uczciwych zasad . Do tego ponad jedna trzecia narzeka na nierówny podział obowiązków ze strony przełożonych. Takie sytuacje rodzą frustrację i szybko mogą zrujnować relacje w zespole – podkreśla.

 

Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie

W świecie rosnącej presji, niedoboru talentów i coraz większej liczby zwolnień lekarskich z powodów psychicznych, relacje międzyludzkie w pracy zyskują na znaczeniu. Nie wystarczy atrakcyjne wynagrodzenie. Przyjazna atmosfera to większe zaangażowanie, satysfakcja i odporność na stres – a jej brak prowadzi do osamotnienia i zniechęcenia. To jasny sygnał dla pracodawców, że dbanie o jakość relacji w zespole jest równie ważne jak inwestowanie w narzędzia czy procesy.

Dla młodszych pokoleń, zwłaszcza Generacji Z, liczy się coś więcej: kultura pracy, możliwość rozwoju, poczucie sensu i relacje z ludźmi, którzy traktują się z szacunkiem – mówi ekspertka. – Zaufanie, docenianie, dobra komunikacja to nie magia. To konkretne decyzje i działania liderów. One właśnie robią różnicę. Albo tworzymy środowisko, do którego ludzie chcą wracać. Albo takie, z którego będą odchodzić – podsumowuje Magda Pietkiewicz.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.

 

Źródło:

Enpulse.

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Jak rozwijamy kompetencje zawodowe i osobiste, przynosząc nowe spojrzenie na rynek pracy w Polsce
    Aby skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste, niezbędne jest zrozumienie, że rynek pracy nieustannie się zmienia, a kluczowe umiejętności to nie tylko fachowa wiedza, ale również zdolności adaptacyjne, interpersonalne i gotowość do uczenia się przez całe życie. W artykule został omówiony aspekt, jak rozwój tych kompetencji może wpływać na naszą karierę oraz jak oddziałuje na rynek pracy w Polsce.

  • Najlepsze miejsca pracy w Polsce w 2025 r.
    Przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, widzą możliwości rozwoju zawodowego i wierzą w sens swojej pracy. To cechy, które charakteryzują najlepsze miejsca pracy. Które firmy trafiły na listę „Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2025”? Przedstawiamy ranking.

  • Pokolenie Z a pierwsze dni w pracy
    Onboarding, czyli proces wdrażania do firmy nowego pracownika, to coś więcej niż tylko zapoznanie się z firmą i obowiązkami. Jak na pierwsze dni w nowej pracy patrzą młodzi ludzie (pokolenie Z)? Odpowiadamy.

  • Naukowcy w potrzebie – nowa propozycja NAWA
    Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) została powołana m.in. w celu umiędzynarodowienia polskiej nauki i wzmocnienia w jej ramach współpracy międzynarodowej. Niedawno agencja ogłosiła nowy program – Naukowcy w potrzebie. Na czym polega i do kogo jest skierowany?

  • Czterodniowy tydzień pracy – czy to realne?
    Wraz z nastaniem nowego roku wielu z nas sięga po kalendarz i wertuje karty w poszukiwaniu potencjalnych długich weekendów. A co jeśli już niedługo będzie nam przysługiwać prawo do trzech dni wolnych w tygodniu?

  • Priorytety zawodowe młodych pracowników
    Każdy pracownik ma swoją listę priorytetów zawodowych. Dla jednych najlepszym środkiem motywującym są pieniądze. Dla innych jest to rozwój zawodowy, a jeszcze inni wskażą np. równowagę między pracą a życiem osobistym. Jak na priorytety zawodowe zapatrują się młodzi pracownicy? Czy dla osób z pokolenia Z najważniejsze jest wynagrodzenie, czy może coś innego, np. możliwość pracy zdalnej? Czy zetki są idealistami, czy twardo stąpają po ziemi? Odpowiedzi na te pytania przynosi badanie „Work War Z”. Oto najważniejsze wnioski.

  • Praca a benefity. Jak pracodawcy przyciągają pracowników?
    Niedobór kandydatów na rynku i rywalizacja o specjalistów sprawiają, że pracodawcy na różne sposoby pragną przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do siebie. W ogłoszeniach o pracy często napotyka się na wzmianki o różnego rodzaju dodatkowych korzyściach, niekoniecznie materialnych. Jakie benefity stają się powszechne, a jakich poszukują pracownicy w miejscu pracy?

  • Szkolenia przyszłości
    Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy