Повернутися

Jakie cechy powinien posiadać idealny szef?

Wiedza, doświadczenie oraz nabyte umiejętności pozwalają efektywnie zarządzać zespołem. Odpowiednie predyspozycje, charakter i cechy osobowości mają tu kluczowe znaczenie. Jednak czy istnieją cechy idealnego przewódcy?

Człowiek może kształtować swoje cechy osobowości, rozwijać je i umacniać tak samo, jak inne umiejętności. Można nauczyć się być świetnym liderem, jednak należy posiadać pewne cechy osobowości, aby w ogóle nim zostać. Oto najważniejsze z nich:

Odwaga

Odwaga lidera wzbudza zaufanie w zespole i sprawia, że zespół również kieruje się większą śmiałością. Podejmowanie trudnych decyzji i ryzyka nie daje gwarancji sukcesu, ale dobry przywódca musi działać zdecydowanie i być pewny siebie, a przy tym nie być zadufany i zuchwały. Poczucie, że jest się niezastąpionym i najlepszym nie wzbudza sympatii i zaufania zespołu.

Zaufanie

Oprócz zaufania do samego siebie i słuszności podejmowanych decyzji, niemniej ważne jest zaufanie do zespołu. Dobry lider nie powinien zatem skupiać się na nadmiernym kontrolowaniu swoich podwładnych, a raczej mobilizować zespół do osiągniecia założonych celów.

Dobra komunikacja

Dobra komunikacja ma kluczowe znaczenie dla tego, w jaki sposób liderzy będą realizować swoje cele. Dobra komunikacja to efektywna komunikacja, odpowiadająca na potrzeby zespołu. Niemniej ważna jest tutaj również umiejętność słuchania. Zespół, który wie, że zostanie wysłuchany, będzie działał pewniej. Jednak słuchać też trzeba z umiarem, aby nie wzbudzić w zespole poczucia, że z każdą sprawą trzeba pójść do szefa. Personel powinien być maksymalnie samodzielny.

Sprawiedliwość

Każdy z nas jest inny, każdy ma inny sposób bycia. Jednemu może to odpowiadać, innym mniej. Dobry lider nie powinien się kierować sympatią lub jej brakiem do pracownika. Ocena i nagradzanie zespołu powinny wynikać wyłącznie z osiągnięć i realizacji zadań, a nie z subiektywnej opinii szefa o danej osobie. Zasada równego traktowania jest tutaj kluczowa. Doceniony pracownik jest bardziej zaangażowany.

Uprzejmość

Dobry lider powinien odnosić się do swoich pracowników w taki sam sposób, jak chce, aby odnoszono się do niego. Wzajemny szacunek jest podstawą relacji międzyludzkich. O ile pochwała dla danego pracownika może być „publiczna”, to uwagi powinny być kierowane bezpośrednio do osoby, której dotyczą. Należy pamiętać, że dobry przywódca jest zawsze uprzejmy, nawet wtedy, gdy ma do przekazania nieprzyjemne informacje.

Konsekwencja

Przywódca powinien wymagać od siebie tego samego, czego od swoich podwładnych. Jeśli w zespole ustalone są jakieś zasady, to powinny one dotyczyć wszystkich, również lidera. Szef, który wymaga punktualności, a sam się spóźnia, nie wzbudza szacunku i zaufania.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło:

https://wyspasukcesu.pl/wiedza/biznes-finanse/osobowosc-przywodcza-a-funkcje-przywodcze-lidera

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy – perspektywy na 2025 r.
    Jak w najbliższych miesiącach będzie wyglądał polski rynek pracy pod względem rekrutacji? Na to pytanie starają się odpowiedzieć twórcy raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”. Przedstawiamy wybrane dane z tej publikacji, które ilustrują nastroje polskich pracodawców.

  • Pozytywna i stabilna sytuacja na polskim rynku pracy
    Sytuacja na polskim rynku pracy wydaje się być stabilna i daje powody do optymizmu. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy, by było lepiej i poziom satysfakcji pracowników się zwiększał? Poniżej kilka sugestii.

  • Dobry szef, czyli jaki?
    Z pewnością nie istnieje jeden złoty model zarządzania firmą. Są jednak cechy, które określają dobrego szefa. Sprawiają, że pracownicy mu ufają i mówią o nim z uznaniem. Jakie to cechy? Czy istnieje szef idealny? Zapraszamy do lektury.

  • Wsparcie z ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź
    ZUS oferuje przedsiębiorcom z terenów objętych tegoroczną powodzią specjalne formy wsparcia. W samym województwie opolskim do 23 października 2024 r. wpłynęło niemal 500 wniosków o ulgi w opłacaniu składek oraz 259 wniosków o wypłatę świadczenia interwencyjnego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wypłatę świadczeń.

  • Kiedy pracodawca może zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków
    Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków przed dopuszczeniem go do pracy. Czy pracodawca może zlecić pracownikowi inne zadania niż wynikające z zawartej umowy o pracę? Czy pracownik ma obowiązek je wykonać? Podpowiadamy.

  • Na co przeznaczyć środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego? [INFOGRAFIKA]
    Pracodawcy, którzy zamierzają inwestować w podnoszenie kompetencji pracowników lub własnych mogą wystąpić do urzędu pracy o wsparcie finansowe z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Na jakiego rodzaju działania można przeznaczyć pozyskane środki? Sprawdźcie sami.

  • Jak pracownicy oceniają przełożonych?
    Ogólnopolskie sondaże, zlecane każdego roku przez Great Place to Work, pokazują jak pracownicy oceniają przełożonych. Jaki wpływ na postrzeganie kadry zarządzającej miała pandemia i okres wyjścia z kryzysu? Zapraszamy do lektury wniosków płynących z sondaży.

  • Blisko połowa pracowników gotowa zmienić firmę z powodu szefa
    Atrakcyjne wynagrodzenie nie jest w stanie zatrzymać w firmie pracownika, któremu przeszkadza postawa przełożonego i niełatwe z nim relacje. Mimo że w trudnych ekonomicznie czasach to finanse są głównym motywatorem, ogromny wpływ na zaangażowanie zatrudnionych mają także liderzy. Tymczasem firmy, zatrudniając niewłaściwych, tracą miliony i przegrywają z konkurencją w walce o talenty.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy