Повернутися

Szkolenia przyszłości

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-04-23

Szkolenie się, czyli rozwijanie wiedzy i umiejętności, to niezwykle istotny aspekt kariery zawodowej. Zwłaszcza w tak dynamicznie zmieniających się czasach nowości technologicznych, ze sztuczną inteligencją (AI) na czele. Jak powinny wyglądać innowacyjne szkolenia i czy firmy z sektora usług rozwojowych będą w stanie nadążyć za zmianami?

Sektor usług rozwojowych odgrywa ważną rolę, umożliwiając osobom dorosłym dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości, w której wymagane jest stałe aktualizowanie wiedzy i umiejętności. Czy ci, którzy szkolą i rozwijają umiejętności innych, sami są innowacyjni i przygotowani na zmiany? Z najnowszych badań Bilansu Kapitału Ludzkiego wynika, że niemal 45% badanych firm sektora usług rozwojowych jest aktywnych innowacyjnie. Co to dokładnie oznacza i jak przekłada się na jakość świadczonych usług? Kwestie te wyjaśniają eksperci z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

 

Firmy innowacyjne, czyli jakie?

Choć przeważająca część badanych firm z sektora usług rozwojowych to podmioty jednoosobowe (60%) i mikroprzedsiębiorstwa (37%), które działają głównie lokalnie i regionalnie, to w znacznej części są one aktywne innowacyjnie (45%), czyli wdrożyły przynajmniej jedno innowacyjne rozwiązanie w ostatnim roku.

Firmy aktywne innowacyjnie to takie, które wprowadziły w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających badanie jakąkolwiek innowację, na przykład nowy lub ulepszony produkt lub usługę, czy też nową lub ulepszoną metodę promocji, sprzedaży, komunikacji z klientem, a także nową lub ulepszoną metodę organizacji pracy – wyjaśnia prof. Barbara Worek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ - Pomimo nieznacznej przewagi podmiotów nieaktywnych innowacyjnie (55%) ten wynik cieszy. Na tle ogółu przedsiębiorstw usługowych badane firmy sektora usług rozwojowych wypadają pozytywnie pod względem aktywności innowacyjnej - według ostatnich badań GUS za lata 2020-2022 taką aktywność wykazało 34,2% przedsiębiorstw usługowych.

Co ciekawe, 75% firm z sektora już wykorzystuje lub planuje w najbliższym czasie wprowadzić przynajmniej jedną ze zdalnych form świadczenia usług, np. usługi on-line w formie synchronicznej lub asynchronicznej czy też blended learning.

 

Czytaj także: Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów

 

Coraz popularniejsze są także symulacje online i videolearning, które mają szansę stać się elementem wspierającym uczenie w ponad połowie podmiotów sektora UR – w tym momencie korzysta z nich 34%, a planuje kolejne 22% podmiotów. Wirtualną lub mieszaną rzeczywistość (VR, AR) do wspierania uczenia wykorzystuje natomiast co około czwarty podmiot (26%).

Widoczne jest już zainteresowanie wykorzystaniem AI przez firmy szkoleniowe, choć zauważalna jest ostrożność w tym obszarze. Chociaż mniejszą popularnością obecnie cieszą się usługi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, to niemal co piąta badana firma (19%) planuje wprowadzić rozwiązania AI w najbliższym roku, co pokazuje, że jest to obszar wciąż rozwijający się. Równocześnie ponad połowa podmiotów (65%) nie ma takich zamiarów – wyjaśnia ekspertka.

 

Różne typy organizacji

Bazując na takich elementach, jak stopień wykorzystania nowoczesnych form świadczenia usług, korzystanie z zaawansowanych technologicznie rozwiązań oraz umiejętności kadry, eksperci realizujący badanie zidentyfikowali pięć profili firm świadczących usługi rozwojowe.

Wyróżniliśmy: liderów zmiany, strategicznych innowatorów, pragmatycznie rozwijających się, aspirujących oraz tradycyjnych dostawców usług. Trudno jednak oceniać, który typ organizacji jest lepszy. W niektórych branżach nabywanie nowych umiejętności ze względów prawnych czy też bezpieczeństwa, musi się odbyć w tradycyjnej, stacjonarnej formule bez wykorzystywania nowinek. Co więcej, warto pamiętać, że innowacje i wprowadzenie nowoczesnej usługi rozwojowej nie musi bazować na zaawansowanej technologii. Owszem, często jest ona ciekawsza i bardziej angażująca dla odbiorców usługi – zaznacza Wojciech Kubica z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

Aby utrzymać tempo rozwoju, sektor powinien zwiększyć wykorzystanie technologii cyfrowych, przy zachowaniu równowagi z pozostawaniem w kontakcie bezpośrednim z osobą uczącą się. Musi on też nadal wzmacniać kompetencje swoich kadr, świadomie i w sposób przemyślany inwestując zarówno w odpowiednie narzędzia, jak i potrzebne umiejętności. Coraz częściej klienci poszukują także „pudełkowych” rozwiązań, czyli skróconych i szybkich form rozwojowych.

 

Co planują firmy?

Większość firm z sektora usług rozwojowych przewiduje, że na ich działalność w największym stopniu będą wpływać trendy bezpośrednio powiązane ze specyfiką świadczonych usług rozwojowych. Dotyczą one przede wszystkim zmiany w podejściu do edukacji, gdzie odchodzi się od modelu, w którym osoba jest nauczana, a przechodzi do modelu, w którym ta osoba się uczy. Coraz częściej tradycyjne metody uczenia postrzegane są jako mniej efektywne i coraz większy nacisk kładzie się na rozwijanie umiejętności w sposób bardziej dostosowany do indywidualnych potrzeb i tempa uczenia się – tłumaczy Dorota Micek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.

Na znaczeniu zyskuje także walidacja efektów uczenia się i certyfikacja usług. Skłania to firmy do doskonalenia i inwestowania w nowe systemy oceny kompetencji, które podnoszą ich wiarygodność. Firmy z sektora nie mogą też bagatelizować wzrostu wymagań związanych z zarządzaniem różnorodnością pracowników. Związane jest to z większą liczbą cudzoziemców na rynku pracy oraz ustawodawstwem dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Eksperci prognozują, że firmy będą musiały wdrażać bardziej zaawansowane strategie zarządzania różnorodnością, aby tworzyć inkluzywne środowisko pracy.

 

Czytaj także: Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse

 

Większość firm z sektora UR dobrze ocenia swoje przygotowania na nadchodzące zmiany. Aż 92% z nich uważa, że będą potrafili odpowiednio reagować na trendy i zjawiska.

Firmy najczęściej planują rozszerzyć ofertę usług, rozwinąć kompetencje obecnej kadry, wprowadzić nowe formy świadczenia usług lub zainwestować w narzędzia IT.

Aby wszystkie te plany były możliwe do zrealizowania, bardzo ważne są procesy zarządzania, jakie stosowane są przez badane podmioty. Żyjemy w czasach dynamicznych zjawisk i umiejętność dostosowania się do nich jest kluczowa dla przetrwania. Czynniki związane z zarządzaniem zmianą i kulturą uczenia się wyłoniły w badanych podmiotach UR trzy grupy: biernych, adaptujących się i uczących się. 30% to podmioty uczące się, a 44% bierne. W kolejnych edycjach badania będziemy pogłębiać ten temat i przyglądać się temu, jak kultura uczenia się wpływa chociażby na innowacyjność i dostosowywanie się do pojawiających się na rynku trendów – mówi Wioletta Skrzypczyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czy oferowane szkolenia i inne usługi będą jeszcze lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie zainteresowanych? Wiele zależy od tego, czy dobrze zdefiniujemy swoje potrzeby, ale i czy firmy z sektora UR są na to dobrze przygotowane.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 

Źródło:

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Badanie realizowane w projekcie Bilans Kapitału Ludzkiego miało na celu pogłębienie wiedzy o funkcjonowaniu sektora usług rozwojowych, które prowadzą działalność w obszarze pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). W szczególności, badanie koncentrowało się na identyfikacji czynników umożliwiających firmom dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz do nowych wyzwań technologicznych. Badanie zostało zrealizowane przez firmę PBS w okresie od 8 lipca do 26 sierpnia 2024 r. Zastosowano w nim techniki CAPI, CATI oraz CAWI. Przeprowadzono 1044 wywiady.

Bilans Kapitału Ludzkiego to największe badanie rynku pracy w Polsce. Projekt realizowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Uniwersytetem Jagiellońskim od 2009 roku. W ramach projektu realizowane są badania przekrojowe dostarczające ogólnych informacji o sytuacji na rynku pracy oraz badania tematyczne będące odpowiedzią na zapotrzebowanie wynikające z aktualnych trendów na rynku pracy i w gospodarce.

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Pokolenie Z – czego oczekuje w miejscu pracy?
    Czego szukają w miejscu pracy osoby z pokolenia Z? Jakie są ich priorytety, a co ma dla nich drugorzędne znaczenie? Na te pytania starają się odpowiedzieć twórcy badania „Work War Z”.

  • Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse
    Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

  • Brak ukończenia szkoły ponadpodstawowej – co dalej?
    Nie każda droga życiowa przebiega zgodnie z utartym schematem – szkoła, studia, praca. Różne sytuacje mogą sprawić, że edukacja na poziomie ponadpodstawowym nie została ukończona, ale to nie oznacza, że przyszłość jest zagrożona. Istnieją kroki, które mogą pomóc w zdobyciu zatrudnienia, rozwoju i osiągnięciu sukcesu. Oto kilka możliwości, które warto rozważyć.

  • Rynek pracy w 2025 r. w opinii ekspertów
    Przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Zwłaszcza w tak dynamicznych czasach, gdzie sytuacja geopolityczna zmienia się z dnia na dzień. Zmiany te odbijają się również na rynku pracy. Firmy zmuszone są do podejmowania kroków, dostosowujących ich działanie do otaczającej rzeczywistości. Jaki będzie dla rynku pracy 2025 r.? Oto opinie ekspertów Great Place To Work.

  • Jakie są powody zatrudniania i zwalniania pracowników?
    Jakie są powody zatrudniania pracowników, a jakie redukcji etatów w polskich firmach? Jak to wygląda na świecie? Na te pytania stara się odpowiedzieć analiza przygotowana przez pracowników ManpowerGroup.

  • Problemy rekrutacyjne branży IT
    Na jakie trudności w rekrutacji pracowników natrafiają firmy z branży nowych technologii? Jakich kompetencji zdaniem pracodawców szczególnie brakuje na rynku pracy IT? Którzy kandydaci mogli liczyć na najwięcej ofert w ubiegłym roku? Przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z raportu „Niedobór talentów 2025”.

  • Pokolenie Z na rynku pracy
    Pokolenie Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. coraz liczniej wkracza na rynek pracy. Jak młodych pracowników postrzegają pracodawcy? Czego Zetki oczekują od miejsca pracy i jak postrzegają sztuczną inteligencję? Odpowiadamy.

  • Problemy z rekrutacją, czyli o niedoborze talentów
    Znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy okazuje się sporym wyzwaniem. Problem z zatrudnieniem kompetentnych pracowników zgłasza ponad połowa polskich pracodawców. Jak to wygląda w liczbach? W których branżach najtrudniej znaleźć pracowników? Przedstawiamy wyniki raportu „Niedobór talentów 2025”.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy