Повернутися

Dzień Handlowca

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-02-02

Święto zapomniane często przez samych zainteresowanych. My pamiętamy i wyjaśniamy, kim jest bohater tego dnia, jakie warunki należy spełniać, aby dołączyć do zespołu handlowców oraz na jakie wynagrodzenie można liczyć.

Dzień Handlowca przypada 2 lutego. Święto zapomniane często przez samych handlowców i obchodzone w grudniu z okazji Dnia Kupca. To w Polsce. W innych krajach przypada w różnych terminach, na przykład Rosjanie świętują w marcu, a w Islandii obchodzony jest  w sierpniu.

 

Wśród specjalistów ds. handlowych przeważają mężczyźni. Stanowią oni ponad 70 proc. wśród badanych.

 

Zakres obowiązków

 

Handlowiec to znakomity pośrednik między firmą, która stoi za danym produktem a klientem. Do jego zadań należy pozyskiwanie klientów, realizowanie planów sprzedażowych, realizowanie zawartych umów. Zrealizowana sprzedaż to nie koniec pracy. Nadal musi utrzymywać kontakty z klientami. Sporządza również raporty i analizy.

 

Handlowiec samodzielnie lub współpracując z innymi komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa może prowadzić także inne działania, np. w zakresie analizy rynku, marketingu, kalkulacji cen, analizy kosztów handlowych.

 

Swoje obowiązki handlowcy mogą wykonywać w biurze, w sklepie bądź w terenie. Często wiąże się to ze zróżnicowanymi godzinami pracy, także w weekendy oraz w porze nocnej oraz nieustannym przebywaniem w trasie.

 

Zarobki handlowców

 

Jak podaje serwis wynagrodzenia.pl mediana zarobków na stanowisku specjalisty do spraw handlowych wynosi  4 050 zł. Aż 25 proc. pracowników tej branży może liczyć na zarobki powyżej 5 500 zł.

 

Jakie wymagania należy spełniać, aby pracować na stanowisku handlowca?

 

Doskonały pracownik na tym stanowisku powinien znać branżę, którą reprezentuje. Powinien posiadać również takie kompetencje miękkie jak:  pewność siebie, komunikacja, empatia. Dobry handlowiec powinien umieć budować pozytywne relacje z klientem oraz skutecznie je podtrzymywać.

 

Korzystna okazać się może również determinacja w nastawieniu na osiągnięcie celu, gdzie pomocna okazać się może umiejętność planowania pracy oraz motywacja. Koleją cechą niezbędną w tym zawodzie jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Często pracuje się pod presją czasu. Mogą również zdarzać się konflikty z tzw. trudnymi klientami, gdzie handlowiec nie może pozwolić sobie na ujawnienie targających nim emocji.

  

Wygląd również jest istotny. Wymagany jest nienaganny wizerunek, który będzie wzbudzał zaufanie klientów. W dostępnych ogłoszeniach o pracę wśród wymagań znajduje się często wykształcenie wyższe, doświadczenie, znajomość technik sprzedaży oraz negocjacyjnych, prawo jazdy. Wśród wymagań można znaleźć również dynamizm w działaniu, wielozadaniowość, praca pod presją czasu.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rozmowa o aktorstwie z Arturem Barcisiem [WYWIAD]
    „Chcieć być aktorem, to za mało. Zazwyczaj są to marzenia o rozdawaniu autografów, byciu na okładkach oraz ogromnej popularności i uznaniu. Jednak, żeby wykonywać ten zawód trzeba mieć talent, który najpierw należy rozpoznać. Potem iść w tę stronę i pracować nad sobą. Dopiero wówczas można spróbować dostać się, do którejś ze szkół aktorskich. Obecnie jest wiele takich uczelni, chociaż nie wszystkie są godne tego miana, ale jak ktoś jest utalentowany, to prędzej czy później znajdzie swoją drogę” – mówi Artur Barciś. Z wybitnym polskim aktorem i reżyserem porozmawialiśmy m.in. o jego karierze aktorskiej, wspomnieniach z PRL, rolach i wyzwaniach na scenie oraz o początkach reżyserowania sztuk. Zapytaliśmy, czy Artur Barciś ma jakąś metodę na naukę tekstu? Zapraszamy do lektury.

  • Być kreatywnym, czyli rozmowa o tym, jak zostać architektem wnętrz i na czym polega jego praca [WYWIAD]
    „Architekt wnętrz nie jest osobą, która jedynie zestawia ze sobą meble i dopasowuje kolory. To jest praca polegająca na kreowaniu przestrzeni, która będzie czyimś domem, miejscem pracy. To musi być przestrzeń ergonomiczna, funkcjonalna, dobrze zaprojektowana” – mówi Justyna Mojżyk, właścicielka pracowni poliFORMA. W naszej rozmowie poruszyliśmy m.in. tematy umiejętności i predyspozycji, które pomagają w byciu dobrym architektem wnętrz, sztucznej inteligencji, edukacji. Porozmawialiśmy także o tym, jak wygląda praca architekta wnętrz. Zachęcamy do lektury.

  • Hałas w miejscu pracy
    Praca w hałasie to nic przyjemnego. Może też spowodować uszczerbek na zdrowiu i uszkodzenie słuchu. Dlatego pracodawca powinien zadbać o takie warunki pracy, aby nie były przekroczone dopuszczalne wartości hałasu. Jakie normy obowiązują? Jak pracodawca powinien przygotować stanowisko pracy, by było bezpieczne pod względem akustycznym? Odpowiadamy.

  • 10 "bezpiecznych" zawodów [INFOGRAFIKA]
    Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji sprawił, iż pojawiły się obawy co do utrzymania się niektórych stanowisk na rynku pracy. Pomimo swoich wyjątkowych umiejętności ChatGPT nie jest jednak w stanie zastąpić zawodów, w których liczy się empatia i zrozumienie ludzkich emocji. Jakie to zawody? Sprawdźcie.

  • Praca zdalna – zmiany w Kodeksie pracy
    Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.

  • Jak Grzesiek został strażakiem [WYWIAD]
    O tym jak zostać strażakiem, o zaletach i wadach tego zawodu, o strażackiej edukacji oraz najczęstszych przyczynach pożarów rozmawialiśmy z Grzegorzem Lisowskim, strażakiem z wieloletnim doświadczeniem. Zapraszamy do lektury.

  • Potrzebujesz pracownika? Zgłoś ofertę pracy do urzędu
    Pracodawca, który poszukuje kandydatów do pracy może skorzystać z jednej z usług powiatowych urzędów pracy, jaką jest pośrednictwo pracy. Zgłasza on ofertę pracy, w której szczegółowo określa warunki stanowiskowe oraz preferencje kandydata. Ofertę kieruje do urzędu właściwego ze względu na swoją siedzibę lub miejsce wykonywania pracy albo do innego, wybranego przez siebie urzędu. Usługa ta jest bezpłatna.

  • Dostęp do europejskiego rynku pracy [WYWIAD]
    Od 2004 roku Polska jest członkiem Unii Europejskiej. W związku z tym polscy obywatele mogą swobodnie pracować w krajach członkowskich i kilku innych. Również pracodawcy z Polski mogą zatrudniać bez przeszkód obywateli UE. O wsparciu w szukaniu pracy i pracowników, sieci EURES oraz zmianach w europejskim rynku pracy po Brexicie i w czasie pandemii rozmawialiśmy z Martą Maternią, doradcą EURES w OHP Zielona Góra.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy