Назад

Prowadzenie działalności gospodarczej i praca na etacie

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-09-24

Polskie prawo nie zabrania łączenia prowadzenia działalności gospodarczej i pracy na etacie. Są jednak określone warunki, jakich należy przestrzegać, aby nie narazić się na konflikt z pracodawcą, urzędem ochrony konkurencji i konsumentów czy urzędem skarbowym. Podpowiadamy, w jakich okolicznościach praca na etacie może być łączona z prowadzeniem własnej firmy.

Nie ma przeszkód prawnych do rozpoczęcia działalności gospodarczej będąc jednocześnie zatrudnionym lub odwrotnie. Należy jednak pamiętać o rozdzieleniu pracy wykonywanej w ramach własnej działalności i w ramach stosunku pracy. Dotyczy to szczególnie czasu, jaki należy poświęcić na obowiązki służbowe oraz wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Umowa lojalnościowa

Jeśli w umowie o pracę został zawarty zapis o zakazie konkurencji, to działalność gospodarcza rozpoczynana przez pracownika w żaden sposób nie może stanowić konkurencji dla pracy wykonywanej w ramach umowy o pracę. W innym razie pracownik może zostać zwolniony dyscyplinarnie lub obciążony karą finansową.

 

Podatek liniowy

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą może wybrać, w jaki sposób będzie opodatkowywał swój dochód. Możliwe formy opodatkowania to podatek dochodowy na zasadach ogólnych - skala podatkowa, podatek liniowy oraz zryczałtowane formy opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa).

Wybierając podatek liniowy, dochód będzie opodatkowany stałą stawką 19%, niezależnie od tego, czy dochód jest niski, czy wysoki.

Łączenie pracy na etacie z prowadzeniem działalności gospodarczej o pokrywającym się charakterze działań ogranicza możliwość opodatkowania przychodów z działalności podatkiem liniowym. Wynika to z zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które stanowią, że osiągnięcie jakiegokolwiek przychodu ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy powoduje utratę możliwości opodatkowania przychodów z działalności podatkiem liniowym.

 

Składki ZUS

Pracując na etacie i rozpoczynając dodatkowo działalność gospodarczą, przedsiębiorca jest zobowiązany z tytułu działalności opłacać jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Warunkiem jest osiąganie z tytułu umowy o pracę wynagrodzenia równego lub wyższego od minimalnego. Pozostałe składki nie muszą być odprowadzane podwójnie. Nie jest jednak zabronione, aby przedsiębiorca mógł przystąpić do ubezpieczeń społecznych dobrowolnie. W takim wypadku nie ma znaczenia na jaki wymiar etatu zatrudniony jest przedsiębiorca oraz z ilu umów o pracę będzie osiągał miesięczny przychód.

Dopiero w sytuacji, gdy oskładkowane wynagrodzenie ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższe od kwot minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

 

Czy należy informować pracodawcę?

Co do zasady, pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy o rozpoczęciu lub wykonywaniu działalności gospodarczej. Jednak fakt rozpoczęcia pracy w ramach działalności może mieć wpływ na rozliczenia z pracodawcą, z którym łączy daną osobę stosunek pracy.

Pracownik, który złożył PIT-2 musi go wycofać wraz z założeniem firmy. Jest to formularz mówiący m.in. o tym, że podatnik nie osiąga innych dochodów (oprócz etatu), od których trzeba odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy. Oznacza to, że działalność gospodarcza ma pod tym względem niejako pierwszeństwo i ten fakt wynika z przepisów. Jednak wycofując PIT-2 nie trzeba powiadamiać o tym, jaki jest powód tej decyzji. Wraz z założeniem firmy należy powiadomić pracodawcę, że rozlicza się kwotę wolną we własnym zakresie.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Błędy na świadectwie pracy – co zrobić?
    Następstwem rozwiązania umowy o pracę jest wręczenie pracownikowi świadectwa pracy, które powinno być prawidłowo wypełnione. Należy to do obowiązków pracodawcy. Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy pracownik po otrzymaniu dokumentu zauważy na nim błędy. Co powinien wtedy zrobić? Jak powinien zareagować? Wyjaśniamy!

  • Umowa na okres próbny – planowane zmiany w prawie pracy
    W związku z koniecznością wdrożenia przez Polskę Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, w polskim ustawodawstwie planowane są zmiany dotyczące m.in. umów o pracę na okres próbny. Podpowiadamy, jakie są wytyczne w tym zakresie.

  • Czy umowa o pracę i umowa zlecenia muszą być zawarte na piśmie?
    Umowa o pracę i umowa zlecenia to dwa najpopularniejsze rodzaje zawieranych umów między pracodawcami / zleceniodawcami a pracownikami / zleceniobiorcami. I chociaż obie formy dotyczą świadczenia pracy, to wiele je różni. Jak jest z formą zawierania tych umów? Czy zawsze trzeba to zrobić na piśmie? Odpowiadamy.

  • Zmiana minimalnego wynagrodzenia a aneks do umowy
    Wysokość minimalnego wynagrodzenia zmienia się każdego roku. Czy w związku z tym konieczny jest aneks do umowy o pracę dla osób, które zarabiają najniższą krajową? Odpowiadamy.

  • Rekrutacja – oferta pracy a umowa o pracę
    Pierwszym etapem rekrutacji, od strony pracodawcy, jest opublikowanie ogłoszenia. Zawiera się w nim oferowane warunki i określa dalsze kroki naboru. Niektóre ogłoszenia brzmią bardzo zachęcająco. Kuszą warunkami, które jednak czasami mają się nijak do późniejszych zapisów zawartych w umowie o pracę. Czy to zgodne z prawem? Odpowiadamy.

  • Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.

  • Doradca zawodowy pomaga podjąć dobre decyzje [WYWIAD]
    „Młode osoby zapominają o tym, że na początku ich kariery to nie doświadczenie zawodowe jest kluczowe, bo nie mają go za dużo i pracodawca nie tego będzie od nich oczekiwał, tylko kompetencje miękkie. Warto o nich mówić, popierając je przykładami z życia szkolnego lub uczestnictwa w wolontariacie” – mówi Jolanta Drobiszewska, doradca zawodowy CEiPM OHP w Elblągu. W naszej rozmowie poruszyliśmy m.in. tematy dokumentów aplikacyjnych, rozmowy kwalifikacyjnej, roli doradcy zawodowego oraz pracy za granicą. Zapraszamy do lektury.

  • Poszukiwanie właściwej ścieżki kariery [WYWIAD]
    „Na skończeniu studiów nie możemy się zatrzymać. Tu powinno być znane pojęcie kształcenia ustawicznego. Ciągle musimy się uczyć, dokształcać, aktualizować wiedzę, żeby nasza elastyczność na rynku pracy była większa. Pracodawcy oprócz wykształcenia stawiają na języki obce, gdzie angielski już przestaje wystarczać, a atutem jest, np. niemiecki, rosyjski czy hiszpański” – mówi Marcelina Wojno, kierownik Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku. W rozmowie o rynku pracy podjęliśmy, m.in. tematy szukania pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, działalności biur karier oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy