Назад

Jak być liderem w dobie cyfrowej rewolucji?

Do 2020 roku jedna trzecia pożądanych na rynku pracy umiejętności będzie obejmować kompetencje, które obecnie nie są postrzegane jako kluczowe lub jeszcze nie istnieją!

To efekt wpływu zmian technologicznych i cyfryzacji na prowadzenie biznesu. O tym, w jaki sposób przygotować się do tych procesów i z sukcesem stawić im czoła, mówią eksperci ManpowerGroup.

Opłaca się być cyfrowym liderem – potwierdza opublikowane przez ManpowerGroup opracowanie eksperckie „From C-Suite to Digital Suite. Jak być liderem w dobie cyfrowej rewolucji”. Zgodnie z nim 34% firm, które testują lub wdrażają procesy związane z cyfrową transformacją, zauważyło, że przekłada się to na rozwój ich organizacji. Jednocześnie przedsiębiorstwa, które przechodzą przez proces cyfrowej transformacji odnotowują zysk o 26% wyższy niż ich konkurencja oraz osiągają wycenę rynkową wyższą o 12%. Co zatem sprawia, że wielu firmom nadal nie udało się z sukcesem przejść przez ten proces? Większość organizacji uważa, że ich obecni, a także przyszli liderzy nie są gotowi na to, by sprostać wyzwaniom stawianym przez cyfryzację. Potrzeba rozwijania nowych kompetencji w ramach przedsiębiorstwa, wprowadzenia nowych metod pracy i złożoność sytuacji sprawiają, że wielu organizacjom nie udaje się skutecznie przeprowadzić procesu digitalizacji.

− Już w przeszłości byliśmy świadkami technologicznych wyzwań, kiedy w trakcie rewolucji przemysłowej zmiana procesów i pełne korzystanie z technologii zajęły 50 lat. Obecne cykle biznesowe są znacznie krótsze, teraz firmy na wprowadzenie zmian mają średnio sześć miesięcy – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna ManpowerGroup w Polsce. − Aby przedsiębiorstwa wykorzystały szansę i stanęły do walki z konkurencją, niezbędne są szybkie zmiany, a liderzy muszą być gotowi wprowadzić firmy w erę cyfryzacji. Cyfrowa transformacja nie jest jednorazowym wyzwaniem a procesem ciągłym, który pozwoli przedsiębiorstwom być o kilka kroków przed konkurencją – dodaje Iwona Janas.

 

Zasada 80/20

 

Firmy potrzebują odważnego przywództwa, które pozwoli przekuć cyfryzację w sukces. Obecnie stosowane metody identyfikowania liderów i rozwijania ich kompetencji nie sprawdzają się. Najlepszym rozwiązaniem, na które wskazują eksperci ManpowerGroup, jest zastosowanie zasady 80/20. Oznacza to, że 80% kompetencji i umiejętności, które zawsze decydowały o skuteczności liderów pozostaje bez zmian − gotowi na cyfrową rewolucję liderzy potrzebują silnych fundamentów w postaci tradycyjnych umiejętności wiążących się ze skutecznym przywództwem. Na pozostałe 20% składają się kompetencje, które niegdyś nie były tak konieczne, jednak obecnie dla współczesnych i przyszłych liderów okazują się niezbędne – to dbałość o rozwijanie talentów w organizacji, zwiększanie wydajności zespołów, a także odważne przywództwo.

Przedsiębiorstwa są na różnych etapach transformacji. Podczas gdy jedne z nich określają priorytety strategiczne, ustalają odpowiedzialność i role za ten proces, tak inne dopiero przygotowują się do wprowadzania zmian. Niezależnie od tego, w którym miejscu firmy rozpoczynają proces cyfrowej transformacji, ścieżka, którą powinny podążać, jest jasna. Potrzeba większej elastyczności, osiągania bieżących celów, a jednocześnie przygotowania się do realizacji celów długofalowych – tłumaczy Iwona Janas.

 

Lider cyfryzacji – kim jest?

 

Cyfrowa transformacja nie jest jednorazowym wyzwaniem. Zmiany są dynamiczne, dlatego niezbędna jest elastyczność działań i umiejętność ciągłej adaptacji. Liderzy cyfryzacji promują kulturę innowacji, szacują ryzyko wprowadzanych zmian i szybko wyciągają wnioski z efektów pracy. To osoby gotowe na to, by elastycznie zmieniać kierunek działań i wykorzystywać pojawiające się szanse. Dbają o komunikację i wymianę informacji w ramach organizacji. Rywalizują o talenty, angażują w nowe projekty uzdolnionych pracowników i wspierają sposób myślenia poza schematami. Ich celem jest rozwój i dostarczenie firmie umiejętności, które pozwolą odnieść sukces w dobie cyfryzacji.

 

Jak ocenić gotowość firmy na zmiany?

 

Organizacje, które chciałyby przejść przez proces cyfryzacji, mogą zacząć od zadania sobie następujących pytań:

  • Czy używamy właściwych kryteriów do identyfikacji przyszłych liderów? Czy nasze programy rozwoju mają na celu rozwój przyszłych liderów cyfrowych? Czy w ramach organizacji tworzymy kulturę innowacji?
  • Czy jesteśmy wystarczająco elastyczni i otwarci na zmiany, zarówno obecnie, jak i mające miejsce w trakcie procesu transformacji?
  • Czy jesteśmy gotowi na podjęcie ryzyka i ewentualną porażkę? Czy w ramach naszych procesów już teraz wykorzystujemy elementy cyfryzacji?

 

ManpowerGroup

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje
    Rozwój technologiczny ma duży wpływ na zmiany, które zachodzą na rynku pracy. Widać to m.in. po zapotrzebowaniu na nowe kompetencje i kwalifikacje, które pojawiło się wśród pracodawców. Dotyczy ono zarówno obecnych, jak i przyszłych pracowników. Jakich umiejętności wymagają i będą wymagać przedsiębiorcy? Na to pytanie odpowiadają autorzy raportu „Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w związku ze zmianami w gospodarce”, przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.

  • Blisko połowa pracowników gotowa zmienić firmę z powodu szefa
    Atrakcyjne wynagrodzenie nie jest w stanie zatrzymać w firmie pracownika, któremu przeszkadza postawa przełożonego i niełatwe z nim relacje. Mimo że w trudnych ekonomicznie czasach to finanse są głównym motywatorem, ogromny wpływ na zaangażowanie zatrudnionych mają także liderzy. Tymczasem firmy, zatrudniając niewłaściwych, tracą miliony i przegrywają z konkurencją w walce o talenty.

  • Najbardziej kreatywne kampanie rekrutacyjne na rynku – rusza kolejna edycja „Liderów Rekrutacji”
    Poszukiwanie i pozyskiwanie talentów na rynku pracy w wielu branżach nie należy do najłatwiejszych. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, część firm stawia na nieszablonowe i kreatywne kampanie rekrutacyjne, często wykorzystując do tego szerokie możliwości, jakie dają media społecznościowe oraz marketing internetowy. Wyróżniające się, nieszablonowe rekrutacje mogą zostać nagrodzone, bo właśnie wystartowała kolejna edycja „Liderów Rekrutacji” OLX!

  • Jakie cechy powinien posiadać idealny szef?
    Wiedza, doświadczenie oraz nabyte umiejętności pozwalają efektywnie zarządzać zespołem. Odpowiednie predyspozycje, charakter i cechy osobowości mają tu kluczowe znaczenie. Jednak czy istnieją cechy idealnego przewódcy?

  • Kiedy praca staje się nałogiem?
    12 sierpnia to Światowy Dzień Pracoholizmu. Ustanowienie tego święta nie miało na celu promowania pracoholizmu, ale uświadomienia, że jest ono tak samo niebezpieczne, jak inne uzależnienia. Okazuje się, że w ostatnim czasie problem ten dotyka coraz więcej osób.

  • Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego
    Kryzys to wbrew pozorom dobry czas na wprowadzanie zmian, które w dłuższej perspektywie mogą przyczynić się do zmniejszenia nierówności płci na rynku pracy i zwiększenia obecności kobiet w sektorze ICT. Firmy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy, jak również wyposażając pracowników w kompetencje pożądane na rynku pracy. Z kolei państwo może wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, w ramach którego będzie możliwe dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

  • Jak budować zaangażowanie pracowników? 10 wskazówek dla lidera
    Przełożeni mają wiele możliwości budowania zaangażowania pracowników. Najczęściej nie potrzeba do tego wielkich budżetów, wachlarza benefitów i eventów nie z tej ziemi. To, co jest konieczne, to przekonanie menedżera, że to on jest odpowiedzialny za zaangażowanie jego zespołu, że to on ma kluczowy wpływ na ich motywację i chęć do pracy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy