Jak się zarejestrować w powiatowym urzędzie pracy?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-04-14
Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy
Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny zgłasza się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego, a jeżeli nie posiada żadnego zameldowania – do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa.
Internetowa rezerwacja terminu rejestracji w powiatowym urzędzie pracy (prerejestracja)
Istnieje możliwość uprzedniego przekazania do właściwego urzędu pracy wymaganych danych, za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Wówczas urząd pracy wyznacza termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji. W sytuacji, gdy osoba chcąca zarejestrować się jako bezrobotny nie stawi się w wyznaczonym przez urząd terminie, dane przekazane zostają usunięte z systemu teleinformatycznego publicznych służb zatrudnienia.
Ta procedura umożliwia osobie chcącej się zarejestrować wcześniejszą rezerwację terminu rejestracji, co ma na celu przede wszystkim zaoszczędzenie czasu, jaki osoby bezrobotne spędzają w urzędzie pracy, oczekując na rejestrację.
Pamiętaj!
Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem, w którym osoba zgłosi się do powiatowego urzędu pracy, poświadczy własnoręcznym podpisem przekazane dane i złoży, w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenie o prawdziwości przekazanych danych oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu.
Pełna internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy
Rejestracji jako osoba bezrobotna za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, można dokonać na stronie www.praca.gov.pl.
Uzyskanie statusu osoby bezrobotnej uniemożliwia rejestrację w tym samym urzędzie pracy jako poszukujący pracy przez okres posiadania statusu bezrobotnego.
Z pełnej rejestracji w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, za pośrednictwem Internetu, mogą skorzystać osoby dysponujące:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym albo
- potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny może wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. W takim przypadku wymagane do rejestracji dokumenty muszą zostać zeskanowane, a wniosek opatrzony jednym z powyżej opisanych bezpiecznych podpisów.
Internetowa rejestracja w powiatowym urzędzie pracy ma na celu zaoszczędzenie czasu, który osoby bezrobotne standardowo poświęcają, oczekując na rejestrację w urzędzie pracy, jak również zaoszczędzenie czasu i środków potrzebnych na dojazd do urzędu.
Status osoby bezrobotnej nabywa się z dniem złożenia wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, po opatrzeniu go i załączonych do wniosku zeskanowanych dokumentów (nie jest wymagany skan dowodu osobistego) oraz oświadczenia o prawdziwości przekazanych danych, oraz o zapoznaniu się z warunkami zachowania statusu – jednym z dwóch aktualnie akceptowanych, bezpiecznych podpisów.
Prerejestracja w trakcie epidemii - przepisy czasowe
Nowe rozporządzenie określa szczególny sposób działania związane z prerejestracją osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy. Działania te będą miały charakter czasowy, czyli znajdą zastosowanie tylko podczas trwania epidemii, która zawiesiła lub znacząco ograniczyła działania powiatowych urzędów pracy.
Po wyznaczeniu wizyty w urzędzie za pomocą systemu praca.gov.pl (tzw. „prerejestracja”), zamiast osobistej wizyty w urzędzie, osoba ubiegająca się o nabycie statusu osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy odbędzie rozmowę telefoniczną z pracownikiem urzędu, który potwierdzi dane z elektronicznie przesłanego wniosku, który nie został potwierdzony profilem zaufanym ePUAP czy kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W trakcie rozmowy będzie istniała możliwość wyjaśnienia wątpliwości związanych z rejestracją, wypełnianiem elektronicznego wniosku, czy kwestią obowiązkowych załączników.
Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy będzie odbywać się na podstawie danych zawartych w formularzu prerejestracji, dokumentów do niego załączonych, danych dostępnych w rejestrach oraz danych, jakie zostaną przekazane pracownikowi urzędu podczas rozmowy telefonicznej.
Przy prerejestracji w okresie epidemii status osoby bezrobotnej lub osoby poszukującej pracy będzie przyznawany od dnia przeprowadzenia rozmowy telefonicznej z pracownikiem powiatowego urzędu pracy.
Z tego rozwiązania będą mogły również skorzystać osoby, które złożyły formularz jeszcze przed dniem wejścia w życie nowych przepisów. Wtedy w przypadku braku niezbędnej do ustalenia statusu dokumentacji, osoby te zostaną wezwane do ich uzupełnienia.
Przydatne informacje
Szczegółowe informacje na temat uzyskania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej dostępne są na stronie epuap.gov.pl.
Instrukcja rejestracji on-line znajduje się na stronie internetowe psz.praca.gov.pl.
Podstawa prawna:
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Znajdź swój urząd pracy
Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.