Indywidualny plan działania
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-02
Czym jest indywidualny plan działania (IPD) i w jakim celu się go tworzy?
Urząd pracy przygotuje dla Ciebie indywidualny plan działania, jeśli jesteś bezrobotnym:
- zarejestrowanym łącznie przez ponad 90 dni w okresie ostatnich 180 dni (IPD tworzony jest niezwłocznie po zaistnieniu tej okoliczności),
- w wieku do 30. roku życia (IPD tworzony jest niezwłocznie po dniu zarejestrowania).
Przygotowanie IPD następuje w trakcie rozmowy, podczas której pracownik urzędu dokonuje analizy Twojej sytuacji zawodowej. Bierze on pod uwagę oddalenie od rynku pracy i gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy.
Co zawiera IPD?
Indywidualny plan działania obejmuje w szczególności:
- formy pomocy dostosowane do Twojej sytuacji i potrzeb;
- działania, które możesz zrealizować samodzielnie;
- terminy realizacji form pomocy i działań podejmowanych przez Ciebie samodzielnie;
- preferowaną częstotliwość i formę kontaktu z urzędem;
- termin zakończenia realizacji IPD.
IPD może być zmieniany przy Twoim udziale.
Kontakt z urzędem
Powiatowy urząd pracy w okresie realizacji IPD będzie kontaktował się z Tobą co najmniej raz na 30 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD. Kontakt ten może być realizowany w formie spotkania, rozmowy telefonicznej albo wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową.
Zakończenie realizacji IPD
Jeżeli w wyniku realizacji IPD nie podejmiesz zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub nie rozpoczniesz działalności gospodarczej, powiatowy urząd pracy dokona analizy IPD, ustalając przyczyny niepowodzenia i przygotowuje przy Twoim udziale nowy IPD.
Jeżeli w wyniku realizacji IPD jako:
- osoba długotrwale bezrobotna lub
- bezrobotna w wieku do 30. roku życia,
podejmiesz zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczniesz działalność gospodarczą, pracownik urzędu, za Twoją zgodą, może utrzymywać z Tobą kontakt jeszcze przez okres do 60 dni od wyrejestrowania.
Kontakt ten ma na celu wspieranie w utrzymaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej i polega w szczególności na:
- przeprowadzaniu rozmów z osobą, która podjęła zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczęła działalność gospodarczą, w celu:
- ustalenia jej sytuacji zawodowej,
- utrzymania jej motywacji do pracy,
- udzielenia informacji o możliwościach skorzystania z pomocy instytucji publicznych w zakresie rozwiązania jej problemów;
- wymianie informacji drogą elektroniczną.
Przydatne informacje
Indywidualny plan działania może być przygotowany również dla poszukującego pracy.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (art. 88)
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Znajdź swój urząd pracy
Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.