Pojęcie służby cywilnej
Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2016-02-09
Pojęcie służby cywilnej
Czym jest służba cywilna?
Służba cywilna to zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Działa ona w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa w urzędach administracji rządowej.
Kto wchodzi w skład służby cywilnej?
W skład służby cywilnej wchodzą:
- urzędnicy szczebla centralnego:
-
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
- ministerstwa,
- urzędy centralne;
- przedstawiciele rządowej administracji terenowej:
-
- urzędy wojewódzkie,
- wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii,
- o regionalne dyrekcje ochrony środowiska,
- wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego,
- komendy policji,
- komendy państwowej straży pożarnej,
- kuratoria oświaty,
- urzędy i izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej,
- urzędy statystyczne,
- wojskowe komendy uzupełnień, wojewódzkie sztaby wojskowe,
- urzędy górnicze.
W skład służby cywilnej nie wchodzą pracownicy samorządu terytorialnego.
Korpus służby cywilnej dzieli się na:
- pracowników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej;
- urzędników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.
PAMIĘTAJ!
Pojęcie członka korpusu służby cywilnej oznacza zarówno pracownika, jak i urzędnika służby cywilnej!
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.