Powrót

Pokolenie Z a pierwsze dni w pracy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-05-21

Onboarding, czyli proces wdrażania do firmy nowego pracownika, to coś więcej niż tylko zapoznanie się z firmą i obowiązkami. Jak na pierwsze dni w nowej pracy patrzą młodzi ludzie (pokolenie Z)? Odpowiadamy.

Najważniejszym elementem procesu wdrażania do firmy nowego pracownika według największej części uczestników badania Work War Z są szkolenia wprowadzające i zdobycie niezbędnych umiejętności – taką odpowiedź zaznaczyło 25%. Co piąty ankietowany wskazał na otrzymanie wsparcia od przełożonego i zespołu oraz jasność w kwestii oczekiwań i zadań na danym stanowisku (odpowiednio 19% wskazań). Podobny odsetek wybrał zapoznanie się z obowiązkami i zakresem pracy (18%). Najmniej badanych za najważniejsze podczas onboardingu wybrało zapewnienie odpowiednich narzędzi do pracy (2%) oraz zrozumienie kultury organizacyjnej firmy (2%).

 

–  Zetki oczekują onboardingu, który będzie konkretny, przemyślany i ludzki. Ten okres traktują jako test tego, czy trafili do właściwego miejsca. Liczą, że w ciągu pierwszych tygodni od rozpoczęcia pracy zdobędą know-how potrzebny do samodzielnego działania, a później wsparcie w wykonywaniu obowiązków służbowych. Na uwagę zasługuje fakt, że na przekór korporacyjnym procedurom dla zetek mniej istotne jest otrzymanie komputera czy służbowego telefonu już w pierwszym dniu, podobnie jak poznanie misji, wizji i wartości firmy. To cenne informacje, które pokazują, że dla młodych ludzi liczą się konkrety – podkreśla Magda Pietkiewicz.

 

Kluczowa jest czytelna komunikacja

 

Z badania Work War Z wynika, że pokolenie Z oczekuje od przełożonych przede wszystkim konkretnej i rzeczowej komunikacji (33% wskazań). Jedna czwarta liczy na bezpośredniość i szczerość, natomiast co piąty preferuje przyjazną i wspierającą komunikację. Najmniej zetek wskazało, że preferuje formalny styl komunikacji (2% wskazań).

 

– Styl komunikacji ma dziś ogromne znaczenie, zwłaszcza w kontaktach z młodymi pracownikami. Dla zetek liczy się przejrzystość i autentyczność - chcą za to wiedzieć, co mają robić, jakie są wobec nich oczekiwania i jak mogą się rozwijać. Gdy te warunki są spełnione, potrafią się odwdzięczyć – zaangażowaniem, lojalnością i świeżym spojrzeniem, które wnosi nową energię do organizacji – mówi Magda Pietkiewicz. – Dobrą wiadomością jest to, że 66% młodych pracowników deklaruje, że ich pracodawca komunikuje się w sposób jasny i zrozumiały. Z drugiej strony, co piąta osoba twierdzi, że organizacja nie radzi sobie z klarownym przekazem. To pokazuje, że część pracodawców ma jeszcze do odrobienia warsztaty z komunikacji – dodaje.

 

Czerpać z doświadczenia innych

 

Najwięcej zetek wskazuje, że chciałoby pracować w zespole który wzajemnie się wspiera, motywuje do działania i wspólnie rozwiązuje problemy (30% wskazań). Nieco mniej ankietowanych zwraca uwagę, że liczy się dla nich, by ich współpracownicy byli otwarci na poglądy innych (26%), a co dziesiąty podkreślił, że w pracy zespołowej ważna jest dla nich kultura wzajemnego zaufania i poczucia odpowiedzialności za wspólne projekty.

 

 

– Warto dodać, że zetkom nie przeszkadza praca w zespołach wielopokoleniowych. Wręcz przeciwnie. Niemal 75% ankietowanych przyznało, że czuje się komfortowo pracując w zespole z osobami około 5 lat starszymi od nich, a co piąty przyznał, że nie ma to dla niego znaczenia. Jedynie 3% badanych przyznało, że odczuwa dyskomfort związany z pracą w zespołach wielopokoleniowych. Takie dane potwierdzają, że większość młodych pracowników ceni doświadczenie starszych kolegów. Chcą się od nich uczyć, czuć się częścią grupy i mieć poczucie, że mogą liczyć na ich wsparcie – zaznacza Magda Pietkiewicz.

 

Dobra robota!

 

Onboarding to moment, w którym młodzi pracownicy chcą poczuć się zauważeni. Nawet jeśli dopiero zaczynają swoją zawodową drogę, potrzebują sygnału, że ich obecność ma znaczenie. Z badania Work War Z wynika, że uznanie i docenianie to jeden z najważniejszych elementów wpływających na motywację przedstawicieli pokolenia Z – tak wskazało 23% respondentów.

 

To, jak firma wprowadza nowego pracownika do zespołu, ma realny wpływ na jego dalsze zaangażowanie i lojalność. Pierwsze dni to moment, w którym łatwo poczuć się niepewnie – dlatego każde okazanie wsparcia, docenienie starań czy nawet zwykłe „dobra robota” mają ogromne znaczenie. To właśnie wtedy zaczyna się kształtować poczucie przynależności i sensu – mówi Magda Pietkiewicz. – Pracodawcy powinni pamiętać, że onboarding to nie tylko logistyka, to pierwsze ważne doświadczenie kultury organizacyjnej. Jeśli pokażemy, że za firmową nazwą kryją się wartości, wsparcie i możliwości – zwiększamy szansę, że nowy pracownik zwiąże się z nami na dłużej – dodaje.

 

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.

 

Badanie „Work War Z” odbyło się między 21.10.2024 a 31.01.2025. Zrealizowane zostało przy wykorzystaniu kwestionariusza CAWI z pytaniami wielokrotnego wyboru, skalą Likerta i jednym pytaniem otwartym. Rekrutacja respondentów odbywała się przez uczelnie wyższe, środowisko biznesowe i media społecznościowe. Łącznie w badaniu udział wzięło ponad 12 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z.

 

Źródło:

Enpulse

 

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy - czego nie zastąpi AI
    Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

  • Oczekiwania młodych pracowników w różnych regionach Polski
    Nie od dziś wiadomo, że polski rynek pracy różni się pod względem regionów kraju. W niektórych zarabia się więcej, w innych mniej. Różne są koszty życia i stopa bezrobocia. Jak pod względem regionów Polski kształtują się oczekiwania młodych pracowników, z pokolenia Z? Odpowiedź przynosi badanie Work War Z.

  • Czy Polacy są zadowoleni z pracy?
    Czy Polacy są zestresowani w pracy? Czy planują zmianę pracodawcy? Czy czują satysfakcję z aktualnego miejsca pracy? Jak postrzegają balans między pracą a życiem prywatnym? Przedstawiamy wnioski, które płyną z „Barometru Talentów 2025”.

  • Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu
    W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

  • Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów?
    Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

  • Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z
    Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

  • O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce
    Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

  • O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
    Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy