Powrót

Po innowacyjność trzeba sięgnąć

Innowacyjność nie jest dzisiaj dla firmy wyborem, ale koniecznością, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Innowacyjna firma to niekoniecznie ta, która inwestuje najwięcej w działy badań i rozwoju czy wykorzystuje najbardziej zaawansowane technologie. Innowacyjność to sposób myślenia i działania, których podstawą jest otwartość na różnorodność, elastyczność i zwinność.

Kultura innowacyjności może rozkwitać tam, gdzie panują warunki sprzyjające takim właśnie postawom. Great Culture to Innovate®, firma doradcza, która pomaga firmom wzmacniać ich potencjał w obszarze innowacyjności, przeprowadziła ogólnopolskie badanie na reprezentatywnej próbie osób pracujących [1], aby dowiedzieć się, jak postrzegana jest innowacyjność firm działających w Polsce oraz jakie stoją przed nimi wyzwania.

Okazało się, że aż 62% respondentów zgodziło się z ogólnym stwierdzeniem „Kultura tej organizacji zachęca pracowników do poszukiwania innowacji.”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że kultura innowacyjności w polskich firmach ma się całkiem dobrze. Ankietowanych poproszono jednak jeszcze o różne szczegółowe oceny dotyczące funkcjonowania firmy oraz pracy w niej. Co ciekawe, głównym pozytywem okazała się własna wiedza respondentów o mocnych i słabych stronach firmy oraz o jej otoczeniu. Choć trudno powiedzieć, czy taka samoocena jest adekwatna, to jednak zdaje się być symptomem dobrego samopoczucia czy pewności siebie. Kolejnym atutem było poczucie swobody w wykonywaniu powierzonych zadań. Ten drugi atut akurat koresponduje z preferencjami wyrażonymi przez respondentów, ponieważ 70% osób woli osobiście odpowiadać za wyniki wykonywanych zadań niż dzielić tę odpowiedzialność z innymi.

Dobra wiedza, pewność siebie i samodzielność czy też swoboda to niewątpliwie sprzymierzeńcy innowacyjności. Potrzeba jednak jeszcze bardzo mocnego wsparcia ze strony organizacji. I tu sondaż ujawnił pewne niedobory polskich firm. Poza tym, że często brakuje środków (materialnych) na nowe inicjatywy, to w ocenie respondentów menedżerowie nie spieszą ze wspieraniem rozwoju innowacyjności. Zaledwie 49% ankietowanych jest innego zdania, w tym tylko 45% osób zajmujących stanowiska niekierownicze.

Czy powodem takiej postawy menedżerów jest niedobór środków materialnych? Mogłyby o tym świadczyć dane mówiące o częstym braku nagród dla osób, które wnoszą coś ważnego dla organizacji. Tyle, że nagrody mogą być materialne, jak i niematerialne w formie uznania. Chodzi także o coś innego – o raczej niską tolerancję porażek inicjatyw podejmowanych przez pracowników.

Wydaje się, że priorytetem w rozwijaniu kultury innowacyjności w polskich firmach powinien być wysiłek w takie przygotowanie menedżerów, aby stanowili oni wsparcie dla kreatywności i samodzielności pracowników. Liderzy, którzy sami potrafią sprostać wyzwaniom, jakie towarzyszą zmianom, a także dzielić się ważnymi informacjami ze swoim zespołem, wzbudzają u pracowników chęć wyjścia poza rutynę i otwarcia na zmiany. Nagroda za inicjatywę, a także pewność, że konsekwencją ewentualnej porażki nie będzie kara, stanowią dla pracowników jasny przekaz, że firma jest zdecydowana sprzyjać innowacyjnemu podejściu do powierzanych zadań.

 

www.greatculturetoinnovate.pl

 

[1] Sondaż został przeprowadzony w marcu 2019 r. na zlecenie Great Culture to Innovate® w Polsce przez firmę NORSTAT metodą CAWI i objął reprezentatywną próbę 1047 osób pracujących, będących użytkownikami internetu (z wyłączeniem osób pracujących w sferze budżetowej).


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy - czego nie zastąpi AI
    Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

  • Oczekiwania młodych pracowników w różnych regionach Polski
    Nie od dziś wiadomo, że polski rynek pracy różni się pod względem regionów kraju. W niektórych zarabia się więcej, w innych mniej. Różne są koszty życia i stopa bezrobocia. Jak pod względem regionów Polski kształtują się oczekiwania młodych pracowników, z pokolenia Z? Odpowiedź przynosi badanie Work War Z.

  • Praca między jednym a drugim zezwoleniem na pracę
    Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która weszła w życie 1 czerwca 2025 r., wprowadziła wiele nowych zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Niektóre przepisy zostały jednak bez zmian lub je zmodyfikowano. Jak to wygląda w przypadku pracy między jednym a drugim zezwoleniem na pracę lub zezwoleniem jednolitym? Odpowiadamy.

  • Czy Polacy są zadowoleni z pracy?
    Czy Polacy są zestresowani w pracy? Czy planują zmianę pracodawcy? Czy czują satysfakcję z aktualnego miejsca pracy? Jak postrzegają balans między pracą a życiem prywatnym? Przedstawiamy wnioski, które płyną z „Barometru Talentów 2025”.

  • Zatrudnianie cudzoziemców – wnioski tylko elektronicznie
    1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym akcie prawnym, od dnia jego obowiązywania, o dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców (zezwolenia na pracę, oświadczenie o powierzeniu pracy) można wnioskować jedynie elektronicznie. Ponadto każdy dołączany dokument powinien być podpisany elektronicznie.

  • Dlaczego warto stawiać na zaufanie pracowników?
    Częstym sposobem na rozwiązywanie problemów w firmach i działanie w czasie kryzysów jest redukcja etatów. Czy jest to słuszne podejście? Zachęcamy do lektury poniższych opracowań, które rzucają ciekawe światło na tę kwestię.

  • Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu
    W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

  • Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów?
    Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy