Powrót

Cudzoziemcy – nauczyciele akademiccy na polskich uczelniach a zezwolenie na pracę

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-01-08

Czy cudzoziemcy, którzy pracują w Polsce jako nauczyciele akademiccy potrzebują do tego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

Przepisów dotyczących zwolnienia cudzoziemców z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę należy szukać przede wszystkim w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 87) i rozporządzeniach: Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę oraz Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 20 listopada 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.

Są jednak jeszcze dwie inne ustawy (ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawa o Polskiej Akademii Nauk), które zawierają przepisy zwalniające cudzoziemców wykonujących pracę m.in. na wyższych uczelniach czy w instytutach badawczych z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę. Których pracowników to dotyczy? Odpowiedź poniżej.

 

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

Z punktu widzenia zatrudniania cudzoziemców w polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kluczowy jest art. 325 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Czytamy w nim:

„1. Zatrudnienie cudzoziemca w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1–7, do realizacji zadań związanych z kształceniem i prowadzeniem działalności naukowej następuje bez konieczności uzyskania zezwolenia i zgody organu zatrudnienia.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, podlega obowiązkowi ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, a także korzysta z uprawnień na zasadach obowiązujących obywateli polskich pozostających w stosunku pracy.”

 

Czytaj także: Zezwolenie na pobyt czasowy a braki formalne

 

W powyższym przepisie jest powołanie na inny artykuł (art. 7) tej samej ustawy, w którym określone są podmioty, które tworzą system szkolnictwa wyższego i nauki i w których określona ww. przepisami praca nie wymaga uzyskania dla cudzoziemca zezwolenia na pracę. Są to:

  • uczelnie;
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
  • Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796);
  • instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa wyżej;
  • instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498);
  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2098);
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz;
  • Polska Akademia Umiejętności.

 

Polska Akademia Nauk

Również ustawa o Polskiej Akademii Nauk zawiera przepis, który zwalnia cudzoziemców zatrudnionych w jednostkach badawczych na określonych stanowiskach z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę. Art. 93 tego dokumentu stanowi:

„W jednostkach naukowych na stanowiskach, o których mowa w art. 88, może być zatrudniona osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego bez konieczności uzyskania zezwolenia wojewody, o którym mowa w art. 87 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409).”

 

Czytaj także: Zatrudnianie cudzoziemców – niewypracowanie zadeklarowanej ilości godzin

 

We wspomnianym wyżej artykule 88 ustawy o Polskiej Akademii Nauk czytamy, o jakie stanowiska chodzi. I tak:

  • pracownicy naukowi mogą być zatrudniani na stanowiskach: profesora; profesora instytutu; adiunkta; asystenta;
  • pracownicy badawczo-techniczni mogą być zatrudniani na stanowiskach: głównego specjalisty do spraw środowiskowej aparatury badawczej; specjalisty.

 

Szczegółowych informacji na temat zatrudniania cudzoziemców udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19524.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 20 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Od 1 grudnia 2025 r. ważne zmiany w oświadczeniu o powierzeniu pracy cudzoziemcowi
    1 grudnia 2025 r. wejdą w życie ważne zmiany dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Chodzi o kraje objęte tą procedurą oraz opłatę związaną z rejestracją tego dokumentu. Jak to będzie wyglądać w świetle przepisów nowych rozporządzeń? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi – podstawowe warunki uzyskania tego dokumentu
    Zezwolenie na pracę cudzoziemca na rzecz polskiego podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi, wcześniej (przed 1 czerwca 2025 r.) znane jako zezwolenie na pracę typu a, jest dokumentem legalizującym pracę cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce. Aby je uzyskać, należy spełnić określone warunki. Jakie? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie jednolite – przyczyny odmowy jego zmiany
    Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite) co do zasady zawiera informacje o podmiocie powierzającym pracę cudzoziemcowi oraz o warunkach, na których cudzoziemiec może świadczyć pracę. W sytuacji gdy obcokrajowiec chce zmienić pracodawcę lub warunki, powinien złożyć wniosek o zmianę decyzji. Jakie okoliczności sprawiają, że wojewoda odmawia zmiany zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, a jakie dają mu możliwość takiej odmowy? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie jednolite – ważny obowiązek cudzoziemca
    Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę (tzw. zezwolenie jednolite) umożliwia legalizację pobytu i pracy cudzoziemca w Polsce w ramach jednej procedury. Na co powinien zwrócić uwagę posiadacz takiego dokumentu, by wojewoda mu go nie cofnął? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę - uchylenie i wygaśnięcie z mocy prawa
    Zezwolenie na pracę jest dokumentem wydawanym przez wojewodę, które legalizuje pracę w Polsce cudzoziemców z krajów trzecich. Okres jego ważności wynosi maksymalnie 3 lata. Przepisy określają sytuacje, w których wojewoda może uchylić zezwolenie na pracę oraz okoliczności powodujące jego wygaśnięcie z mocy prawa. Wymieniamy je.

  • Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku
    Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.

  • Oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi. Odmowa dokonania wpisu
    Uzyskanie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi wymaga spełnienia określonych warunków. W poniższym artykule przedstawiamy okoliczności, zawarte w ustawie o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP, które sprawiają, że starosta (za pośrednictwem urzędu pracy) odmawia wpisu oświadczenia do ewidencji.

  • Okres ważności zezwolenia na pracę i oświadczenia o powierzeniu pracy
    Zezwolenie na pracę oraz oświadczenie o powierzeniu pracy to dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców w Polsce. Na pierwszym z nich można powierzyć pracę wszystkim cudzoziemcom z krajów trzecich. Oświadczenie dotyczy obywateli tylko pięciu państw: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Dokumenty te różnią się też okresem, na który można powierzyć pracę cudzoziemcowi oraz terminem wnioskowania. Jak to wygląda w przypadku zezwolenia na pracę, a jak przy oświadczeniu o powierzeniu pracy? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy