Back

Odmowa podjęcia pracy a status osoby bezrobotnej

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2023-03-15

Jednym z obowiązków osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy jako bezrobotna jest przyjmowanie propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie. Co się kryje pod pojęciem odpowiedniej pracy i co się stanie, gdy bezrobotny nie przyjmie oferty takiego zatrudnienia? Odpowiadamy.

Celem pakietu działań aktywizacyjnych urzędu pracy jest podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. W związku z tym bezrobotny powinien otrzymywać m.in. oferty pracy. W ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czytamy, że urząd powinien zaoferować bezrobotnemu odpowiednią pracę. Co się kryje pod tym pojęciem?

 

Definicja odpowiedniej pracy

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucji stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o odpowiedniej pracy, oznacza to zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, które podlegają ubezpieczeniom społecznym i do wykonywania których bezrobotny ma wystarczające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe lub może je wykonywać po uprzednim szkoleniu albo przygotowaniu zawodowym dorosłych, a stan zdrowia pozwala mu na ich wykonywanie oraz łączny czas dojazdu do miejsca pracy i z powrotem środkami transportu zbiorowego nie przekracza 3 godzin, za wykonywanie których osiąga miesięczne wynagrodzenie brutto, w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

W związku z tym, urząd pracy powinien przedstawiać osobom zarejestrowanym jako bezrobotne oferty zgodne z ustawową definicją.

 

Czytaj także: Zasiłek dla bezrobotnych a zmiana miejsca zamieszkania

 

Odmowa przyjęcia oferty odpowiedniej pracy

Jeżeli bezrobotny, któremu urząd pracy przedstawi ofertę odpowiedniej pracy odmówi jej przyjęcia, zostanie pozbawiony statusu osoby bezrobotnej. Stanowi o tym art. 33 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W ustępie czwartym tego artykułu czytamy:

„Starosta, z zastrzeżeniem art. 75 ust. 3, pozbawia statusu bezrobotnego bezrobotnego, który:

pkt 3) odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie lub poddania się badaniom lekarskim lub psychologicznym, mającym na celu ustalenie zdolności do pracy lub udziału w innej formie pomocy określonej w ustawie; pozbawienie statusu bezrobotnego następuje od dnia odmowy na okres:

a) 120 dni w przypadku pierwszej odmowy,

b) 180 dni w przypadku drugiej odmowy,

c) 270 dni w przypadku trzeciej i każdej kolejnej odmowy.

Zastrzeżenie, o którym mowa wyżej dotyczy bezrobotnego, który w okresie nie dłuższym niż 10 dni przebywa za granicą lub pozostaje w innej sytuacji powodującej brak gotowości do podjęcia zatrudnienia, nie zostaje pozbawiony statusu bezrobotnego, jeżeli o zamierzonym pobycie za granicą lub pozostawaniu w sytuacji powodującej brak gotowości do podjęcia zatrudnienia zawiadomił powiatowy urząd pracy. Zasiłek za ten okres nie przysługuje. Całkowity okres zgłoszonego pobytu za granicą oraz braku gotowości do pracy z innego powodu nie może przekroczyć łącznie 10 dni w okresie jednego roku kalendarzowego.

 

Czytaj także: Prawo do zasiłku dla bezrobotnych – na co zwrócić uwagę?

 

W przypadku odmowy przyjęcia oferty odpowiedniej pracy ważne jest, czy odmowa ta jest uzasadniona, czy nie. W wyjaśnieniach Departamentu Rynku Pracy czytamy, że:

„W przypadku zastosowania przesłanki odmowy przyjęcia odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy urząd pracy musi wyjaśnić, czy jest ona nieuzasadniona. Jeśli przyczyny odmowy są uzasadnione, nie może ona być powodem pozbawienia statusu bezrobotnego.”

Ponadto,

„Jeżeli bezrobotny, który w trakcie obowiązywania zakazu konkurencji otrzymał ofertę pracy w konkurencyjnej firmie wobec uprzedniego pracodawcy, to przyczyna odmowy jest uzasadniona i nie może rodzić dla bezrobotnego negatywnych konsekwencji w postaci pozbawienia go statusu bezrobotnego.”

Należy mieć na uwadze, że wyjaśnienia DRP do Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie stanowią źródła prawa, dlatego ostateczną decyzję w kwestii zastosowania przepisów podejmuje właściwy urząd pracy.

Powiatowe urzędy pracy działają również na podstawie swoich wewnętrznych regulaminów, które mogą wprowadzać dodatkowe uregulowania w kwestii wyrejestrowania osób bezrobotnych.

 

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Płaca minimalna i stawka godzinowa w 2025 r.
    1 stycznia 2025 r. zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalna stawka godzinowa. Jakie kwoty będą obowiązywać? Czy w 2025 r. zmiany płacy minimalnej będą tylko raz? Odpowiadamy.

  • Powódź 2024 r. - wsparcie dla pracodawców
    Pracodawcy z terenów dotkniętych powodzią, która nawiedziła Polskę we wrześniu 2024 r., mogą liczyć na wsparcie, m.in. przewidziane w przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jaka konkretnie pomoc jest przewidziana dla przedsiębiorców? Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące trzech wsparć z powiatowych urzędów pracy.

  • Klauzula CV 2024, czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych (RODO)
    Przetwarzanie przez rekrutera danych osobowych zawartych w CV wymaga zgody kandydata do pracy. Jak powinna brzmieć klauzula poufności? Odpowiadamy.

  • Zasiłek dla bezrobotnych [Q&A - Pytania i odpowiedzi]
    Prawo do zasiłku przysługuje osobie bezrobotnej, która rejestrując się w urzędzie pracy spełnia określone warunki. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze pytania bezrobotnych dotyczące tego świadczenia i odpowiedzi na nie.

  • Okres uprawniający do zasiłku
    Osoba rejestrująca się w urzędzie pracy jako bezrobotna powinna przedstawić pełna historię zatrudnienia, innej pracy zarobkowej czy prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego? Jednym z powodów jest to, że ma ona wpływ na okres uprawniający do zasiłku, od którego zależy wysokość świadczenia wypłacanego przez urząd pracy. Co się kryje pod pojęciem „okres uprawniający do zasiłku”? Co się do niego wlicza? Odpowiadamy.

  • Czy podlegam obowiązkowi ubezpieczenia społecznego?
    Osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej ma możliwość rejestracji w urzędzie pracy. Ale nie jest to jedyny warunek, aby urząd nadał jej status osoby bezrobotnej. Jednym z dodatkowych warunków jest niepodleganie ubezpieczeniom społecznym. Co to dokładnie oznacza? Kto obowiązkowo podlega takim ubezpieczeniom? Odpowiadamy.

  • Dodatek aktywizacyjny a złożenie wniosku
    Dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem, które przysługuje bezrobotnemu z prawem do zasiłku, który albo sam znajdzie pracę, albo zostanie do niej skierowany przez urząd pracy. Stanowi swego rodzaju motywację dla osób, które aktywnie poszukują zatrudnienia. Aby w pełni skorzystać z dodatku aktywizacyjnego, warto wiedzieć, kiedy złożyć wniosek. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.

  • Zasiłek dla bezrobotnych na 365 dni - komu przysługuje?
    Prawo do zasiłku dla bezrobotnych, po spełnieniu warunków, co do zasady przysługuje na 180 lub 365 dni. Kto może liczyć na zasiłek przez rok? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy