Na co zwrócić uwagę urządzając biuro w domu?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-09-03
Możliwości, które daje Internet sprawiły, że praca z domu stała się opcją, z której korzystają niektórzy pracownicy. Czas pandemii znacznie spopularyzował pracę zdalną. Od marca 2020 r. wielu pracowników na dobre przeniosło biuro do własnego mieszkania. Nie wiadomo jaki procent z nich wróci do biura w siedzibie firmy. Wiadomo, że część z pracowników pozostanie w swoim home office na stałe albo będzie korzystać z systemu hybrydowego. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę urządzając biuro domowe.
Zaangażowanie w urządzanie domowego biura powinniśmy dopasować do czasu, który spędzamy pracując w domu. Jeżeli są to sporadyczne przypadki, np. sprawdzenie poczty, telefoniczna rozmowa służbowa, na które poświęcamy kilka minut w tygodniu, nie ma sensu inwestować w aranżację stanowiska pracy. Zwłaszcza, gdy nie sprzyja temu metraż naszego mieszkania. Jeżeli jednak często pracujemy z domu i poświęcamy na to mniej więcej 8 godzin dziennie, warto przygotować sobie bezpieczne i zdrowe stanowisko pracy. Na szczęście, zarówno producenci mebli, jak i sprzętu komputerowego oferują produkty, które umożliwiają aranżację kącika do pracy nawet w małym pokoju. Zanim przystąpimy do urządzania swojego domowego biura, warto zapoznać się z zasadami, które umożliwią zdrową, bezpieczną i efektywną pracę.
Po pierwsze, odpowiednie meble!
Domowe biuro nie musi być obficie umeblowane. Wystarczą podstawowe elementy, takie jak biurko i fotel. Nie warto na nich oszczędzać i kupić takie, które spełniają podstawowe warunki dotyczące ergonomii. Nie wybierajmy biurka i fotela tylko dlatego, że nam się podoba. Biurko powinno być przede wszystkim skrojone na miarę użytkownika. Podczas siedzenia przy nim ręce powinny być swobodnie oparte o blat, a nogi – o podłogę. Sprawdźmy też, czy w pozycji siedzącej zachowany jest kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem oraz podudziem a łydką. Jeżeli tak, jest to mebel dla nas.
Ważny jest także blat biurka. W tym przypadku można skorzystać z zasady około 80x180 cm. Jako że zasięg rąk osoby dorosłej to około 80 cm, wybierając taki rozmiar blatu, będziemy mieć łatwy dostęp do wszystkich rzeczy znajdujących się na biurku, bez konieczności wstawania z fotela.
W przypadku fotela kluczowe jest odpowiednie podparcie kręgosłupa i naturalnych krzywizn ciała. Warto zwrócić uwagę, czy w profilu oparcia jest charakterystyczne wybrzuszenie na wysokości lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Sprawdźmy także opcje regulacji. Im więcej tym lepiej. Regulacja wysokości i kąta nachylenia oparcia, głębokości i nachylenia siedziska, ustawienia podłokietników oraz zagłówka umożliwiają dopasowanie fotela do wzrostu i wagi użytkownika oraz parametrów biurka.
Światło – naturalne i sztuczne
Gdy już wyposażymy nasze domowe biuro w biurko i fotel, powinniśmy zastanowić się jak je ustawić. Tu najważniejsza jest odpowiednia ekspozycja na światło dzienne. Biurko w ciemnym zakątku pokoju lub tyłem do okna to zły pomysł. Dopływ światła dziennego wpływa na efektywność pracy, pozwala też odpocząć oczom. Gdzie zatem ustawić biurko? Najlepiej tak, aby siedzieć przodem do okna od strony północnej lub wschodniej. Południowa lub zachodnia ekspozycja może być uciążliwa w gorące, słoneczne dni.
Gdyby takie ustawienie nie było możliwe warto postawić biurko prostopadle do okna. Osobie praworęcznej światło dzienne powinno wpadać z lewej strony, osobie leworęcznej z prawej. Dobrze pomyśleć również o osłonach okiennych (żaluzjach, roletach), które – w razie konieczności – ograniczą nadmiar promieni słonecznych.
Światło naturalne może być niewystarczające. Zwłaszcza w pochmurne dni lub długie jesienne i zimowe wieczory. Dlatego należy zadbać o oświetlenie sztuczne, np. lampkę na biurko. Zwróćmy przy tym uwagę na jeden ważny parametr – barwę światła. Przy pracy sprawdzą się np. LED-y o temperaturze barwowej 3000-4000 kelwinów, czyli zbliżonej do światła dziennego. Mocniejsze światło (na poziomie 4000-6000 kelwinów) jest zbyt chłodne, kojarzące się z laboratorium.
Wydzielmy strefy
Dlaczego tak ważne jest byśmy wyodrębnili w naszym mieszkaniu strefy pracy i wypoczynku? Przede wszystkim dlatego, by nie mieć wrażenia ciągłego przebywania w biurze, czyli w pracy. Może to mieć negatywne skutki psychologiczne. Zatem, pracując w domu postarajmy się oddzielić – oczywiście w miarę możliwości – strefę aktywności zawodowej od miejsca wypoczynku. Nie każdy może urządzić home office w oddzielnym pomieszczeniu. Wielu pracowników musi do tego celu zagospodarować część pokoju. Nie warto, by był to kącik w sypialni. W pokoju dziennym można odgrodzić biurko i fotel dowolną przegrodą lub gdy pozwala na to aranżacja wnętrza ustawić meble biurowe w zabudowie. Wówczas po skończonej pracy możemy wyjść ze strefy zawodowej (nawet wydzielonej symbolicznie) i przejść do części wypoczynkowej, w której spotykamy się z rodziną, przyjaciółmi, drzemiemy, czytamy książkę lub oglądamy filmy.
Stwórzmy bezpieczne i przyjazne miejsce do pracy
Każdy ma indywidualny sposób pracy. Są pracownicy, którzy dobrze czują się w chaosie na biurku, lubią mieć wszystko pod ręką i kontrolują bałagan wokół. Inni wolą ład i porządek oraz minimalizm na biurku. Organizując sobie pracę w domu warto postawić na porządek i wyznaczyć stałe miejsca dla biurowych drobiazgów oraz korzystać z pojemników i organizerów. To korzyść psychologiczna i ulga dla umysłu.
Warto również poświęcić trochę czasu na uporządkowane i bezpieczne ułożenie przewodów. Zwłaszcza gdy korzystamy z wielu urządzeń biurowych – drukarki, skanera, komputera stacjonarnego, głośników. Pomocne mogą okazać się maskownice do kabli. Poza aspektem estetycznym i wizualnym, schowane przewody to także bezpieczna praca oraz minimalne ryzyko uszkodzenia sprzętu.
Porządek i minimalizm, chociaż zapewnia ład, wielu osobom kojarzy się z chłodem i brakiem przytulności. A przecież nie musi tak być. Minimalistyczne wnętrza zarówno w pracy, jak i w domowych biurach można wzbogacić o przytulne akcenty, które nie zburzą porządku. Architekci wnętrz zachęcają do wprowadzania, zwłaszcza naturalnych, ciepłych, domowych elementów wystroju. Kilka pamiątek, dekoracji albo akcent w postaci ulubionego koloru czy wzoru znacznie umilą codzienną pracę, a domowe biuro przestanie być chłodne i bezosobowe. Ryzyko monotonii skutecznie eliminują np. drewniane meble w łagodnych odcieniach lub kwiaty doniczkowe. Poza ciekawym efektem wizualnym dobrze wpływają na psychikę, pozwalają się lepiej skoncentrować oraz wyciszyć.
Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło:
Zobacz podobne artykuły:

O zmianach w przepisach prawa pracy cz. 2 [WYWIAD] Początek 2023 r. stał pod znakiem uchwalania i wprowadzania w życie wielu nowych przepisów prawa pracy. O najważniejszych zmianach w Kodeksie pracy rozmawialiśmy z Przemysławem Workiem, rzecznikiem Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, starszym inspektorem pracy. W drugiej części naszej rozmowy poruszyliśmy m.in. tematy dotyczące pracy zdalnej, kontroli trzeźwości i zatrudniania obywateli Ukrainy.

Praca zdalna – zmiany w Kodeksie pracy Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.

Elastyczne warunki pracy Czterodniowy tydzień pracy, praca z domu, swoboda w wyznaczaniu godzin pracy, większy wymiar urlopu. Te postulaty elastycznych warunków zatrudnienia coraz częściej pojawiają się, gdy mówimy o współczesnym i przyszłym rynku pracy. Ostatnie lata, zwłaszcza czas pandemii, wymusiły niektóre zmiany i pokazały jak można pracować inaczej niż zgodnie z przyjętymi dotąd normami. Czego od pracodawcy oczekują pracownicy? Co oprócz wysokich zarobków może ich skusić do przyjęcia oferty pracy?

Praca zdalna świadczona przez cudzoziemca Przedłużający się stan epidemii nasilił zjawisko pracy zdalnej. Coraz więcej polskich firm chce korzystać także z pracy cudzoziemców na odległość. Istotą pracy zdalnej jest fakt, że miejsce wykonywania pracy nie zawsze musi być tożsame z siedzibą pracodawcy. Czy w takim przypadku cudzoziemiec wykonujący pracę zdalną polskiemu pracodawcy potrzebuje zezwolenia na pracę?

Trzydziestolatkowie mają głos: 5 oczekiwań milenialsów wobec miejsca pracy Sondaż przeprowadzony przez Great Place to Work® wśród pracowników z pokolenia Y dowodzi, że w całym USA jedynie 44% milenialsów jest zadowolona ze swojej pracy. To najniższy odsetek w porównaniu z pozostałymi pokoleniami. Czego więc milenialsi oczekują po idealnym miejscu pracy? Przygotowując listę 2021 Fortune Best Workplaces for Millenials, Great Place to Work® przeanalizował ankiety pracowników z pokolenia Y, zatrudnionych w amerykańskich firmach, które aspirują do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy dla Milenialsów. W porównaniu z innymi generacjami zdecydowanie bardziej liczy się dla nich równe i sprawiedliwe traktowanie, przejrzystość, elastyczność oraz poczucie, że ich praca ma znaczenie. A co najważniejsze, nie zawahają się odejść z pracy, jeśli pracodawca nie sprosta ich oczekiwaniom.

Pracodawcy w Polsce nie chcą kontynuować pracy zdalnej. Prawie 9 na 10 pracowników wróci do siedzib firm Polscy przedsiębiorcy nie zamierzają kontynuować modelu pracy zdalnej i deklarują, że 88% pracowników wróci do wykonywania zadań w siedzibie firmy. Propozycję pracy w modelu hybrydowym otrzyma tylko 9% kadry, przy czym zaledwie 5% z tej grupy będzie miało możliwość realizowania obowiązków poza organizacją przez większą część tygodnia. Wynika to przede wszystkim z obaw o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.

Poszukiwanie właściwej ścieżki kariery [WYWIAD] „Na skończeniu studiów nie możemy się zatrzymać. Tu powinno być znane pojęcie kształcenia ustawicznego. Ciągle musimy się uczyć, dokształcać, aktualizować wiedzę, żeby nasza elastyczność na rynku pracy była większa. Pracodawcy oprócz wykształcenia stawiają na języki obce, gdzie angielski już przestaje wystarczać, a atutem jest, np. niemiecki, rosyjski czy hiszpański” – mówi Marcelina Wojno, kierownik Biura Karier Uniwersytetu w Białymstoku. W rozmowie o rynku pracy podjęliśmy, m.in. tematy szukania pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej, działalności biur karier oraz rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zapraszamy do lektury.

Powrót do pracy w biurze – kłopot czy wybawienie? 7 wskazówek dla menedżerów, jak z sukcesem przeprowadzić ten proces Po ponad roku od chwili, kiedy za sprawą pandemii pracownicy z dnia na dzień musieli przejść na pracę zdalną, nadszedł czas, gdy firmy zaczynają zachęcać pracowników do powrotu do biur. Czy pracownicy chcą rzeczywiście tego powrotu? Czy oznacza to dla nich wyczekiwany powrót do utraconej normalności? A może obawiają się chwili, kiedy powrót do biura okaże się koniecznością? Liczne badania i sondaże opinii pracowników wskazują, że odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. Dlatego Great Place to Work® zachęca, aby proces powrotu do biur przeprowadzać stopniowo.