Back

Mentoring w firmie

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-01-31

Nie musi ograniczać się do przepływu informacji tylko w jedną stronę. Świetnie sprawdza się w działaniu w obie strony.

Zjawisko mentoringu w polskich firmach istnieje od dawna, niekoniecznie jednak pod tą nazwą. Od zawsze w firmie był ktoś, kto pomagał osobom rozpoczynającym pracę. Mentoring to nic innego, jak nauka oparta na relacji „mistrz” (najczęściej doświadczony pracownik)  – „uczeń” (nowy pracownik). Słowo pochodzi od imienia mitycznej postaci Mentora, przyjaciela i opiekuna Odyseusza, uosabiającego wiedzę, rozwagę i doświadczenie życiowe. Zgodnie więc ze swym znaczeniem, mentor w firmie odpowiada za przekazanie nowemu pracownikowi posiadanej wiedzy, wsparcie w jej praktycznym stosowaniu oraz udzielanie informacji zwrotnej. To pozwala na sprawne wdrożenie nowego pracownika oraz szybszy rozwój jego umiejętności.

 

Czym powinien charakteryzować się mentor?

 

Mentor  powinien posiadać umiejętność planowania, ponieważ będzie zmuszony planować pracę nie tylko swoją, ale i podopiecznego. Ważne są również umiejętności komunikacyjne: precyzyjne wypowiedzi, aktywne słuchanie i co za tym idzie - umiejętne zadawanie pytań. Konstruktywna krytyka również jest niezbędna, pozwoli  nowemu pracownikowi wyciągnąć wnioski i popchnie do dalszego działania, a nie wywoła zniechęcenie.  

 

Czy mentee może odwdzięczyć się tym samym?

 

Od początku XXI wieku pojawił się nowy rodzaj mentoringu – mentoring odwrócony. Stosowany jest on przez wiele firm, w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie, na przykład przez IBM, Deloitte czy Tesco.

 

Młodsze pokolenia to pokolenia Facebooka oraz innych mediów społecznościowych. Może więc też wiele nauczyć swoich starszych kolegów.  Podpowie, jak w pracy korzystać z dobrodziejstw internetu - mediów społecznościowych, aby przyniosły jak największe korzyści firmie.

 

Mentoring odwrócony nie musi dotyczyć współpracy bardzo młodego, niedoświadczonego człowieka z o wiele starszym pracownikiem na wysokim stanowisku. Odwrócone relacje równie dobrze spełniają swoją rolę wśród przedstawicieli pokolenia X.

 

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Rynek pracy – perspektywy na 2025 r.
    Jak w najbliższych miesiącach będzie wyglądał polski rynek pracy pod względem rekrutacji? Na to pytanie starają się odpowiedzieć twórcy raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”. Przedstawiamy wybrane dane z tej publikacji, które ilustrują nastroje polskich pracodawców.

  • Pozytywna i stabilna sytuacja na polskim rynku pracy
    Sytuacja na polskim rynku pracy wydaje się być stabilna i daje powody do optymizmu. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy, by było lepiej i poziom satysfakcji pracowników się zwiększał? Poniżej kilka sugestii.

  • Krajowy Fundusz Szkoleniowy w 2025 r. Priorytety wydatkowania środków z limitu podstawowego oraz rezerwy
    Pracodawcy, którzy w 2025 roku planują podnieść kompetencje swoich pracowników, od końca listopada br. mogą zapoznać się z priorytetami wydatkowania środków KFS. Łączna kwota, jaką Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje przekazać do dyspozycji urzędom pracy w przyszłym roku, to ok. 415 409 tys. zł.

  • Dobry szef, czyli jaki?
    Z pewnością nie istnieje jeden złoty model zarządzania firmą. Są jednak cechy, które określają dobrego szefa. Sprawiają, że pracownicy mu ufają i mówią o nim z uznaniem. Jakie to cechy? Czy istnieje szef idealny? Zapraszamy do lektury.

  • Wsparcie z ZUS dla przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź
    ZUS oferuje przedsiębiorcom z terenów objętych tegoroczną powodzią specjalne formy wsparcia. W samym województwie opolskim do 23 października 2024 r. wpłynęło niemal 500 wniosków o ulgi w opłacaniu składek oraz 259 wniosków o wypłatę świadczenia interwencyjnego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wypłatę świadczeń.

  • Kiedy pracodawca może zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków
    Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków przed dopuszczeniem go do pracy. Czy pracodawca może zlecić pracownikowi inne zadania niż wynikające z zawartej umowy o pracę? Czy pracownik ma obowiązek je wykonać? Podpowiadamy.

  • Na co przeznaczyć środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego? [INFOGRAFIKA]
    Pracodawcy, którzy zamierzają inwestować w podnoszenie kompetencji pracowników lub własnych mogą wystąpić do urzędu pracy o wsparcie finansowe z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Na jakiego rodzaju działania można przeznaczyć pozyskane środki? Sprawdźcie sami.

  • Jak pracownicy oceniają przełożonych?
    Ogólnopolskie sondaże, zlecane każdego roku przez Great Place to Work, pokazują jak pracownicy oceniają przełożonych. Jaki wpływ na postrzeganie kadry zarządzającej miała pandemia i okres wyjścia z kryzysu? Zapraszamy do lektury wniosków płynących z sondaży.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy