Konflikt w pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-10-16
Prędzej czy później pojawia się w każdym miejscu zatrudnienia. Jak sobie radzić z nieporozumieniami w pracy?
Sprzeczne opinie, nieporozumienia, rywalizacja, stres - to codzienność w pracy. Wszystko to może być czynnikiem zapalnym. Największe prawdopodobieństwo konfliktu pojawia się, gdy w zespole pracują ludzie o zupełnie przeciwstawnych cechach charakteru. Jeśli jedna osoba pracuje systematycznie i dokładnie wykonuje powierzone jej zadania, a druga, wydaje się, że podchodzi do pracy mniej odpowiedzialnie i większość czasu poświęca na plotki oraz inne sprawy, kompletnie oderwane od obowiązków pracowniczych, istnieje duże prawdopodobieństwo zgrzytu. Irytacja stosunkowo szybko może przerodzić się w głębokie poczucie urazy i w konsekwencji rodzić ataki na współpracownika. Jak tego uniknąć?
Bądźmy ostrożni w obwinianiu innych
Jeśli myślisz, że obwiniając współpracownika, wpłyniesz na poprawę stosunków, jesteś w błędzie. Osoba atakowana będzie się bronić, w jaki sposób – wiele zależy od formy ataku, może również atakować. Lepiej spokojnie porozmawiać – konstruktywna krytyka jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.
Często „ofiara” nie zdaje sobie sprawy z tego, że to ona tworzy sytuację konfliktową. Dlatego, jeśli to my jesteśmy w tej roli, to warto zadać sobie pytanie: „Co jest ze mną nie tak, że jestem przyczyną tego konfliktu?”.
W celu rozwiązania sporu warto również zamienić się rolami, odwrócić sytuację. To doskonała okazja, aby zrozumieć punkt widzenia drugiej strony. Patrząc na siebie z boku, można zobaczyć własne, negatywne cechy, co w przyszłości może pomóc w uniknięciu takich sytuacji lub zapobiec ich rozwojowi, gdy tylko się pojawią. Nauczy nas to także, aby nie wyciągać pochopnych wniosków lub też nie obrażać się, nie wysłuchawszy rozmówcy do końca.
Kiedy konflikt jest bardziej zaawansowany
Kiedy konflikt wszedł już na wyższy poziom, korzystnym jest przeanalizowanie historii konfliktu. Warto spojrzeć na problem z innej strony, skorzystać z pomocy osoby trzeciej, która obiektywnie oceni sytuację i jeśli zajdzie taka potrzeba, spełni rolę mediatora. Nie zawsze sytuacja musi wyglądać tak, jak nam się wydaje. Poirytowanie może nam podpowiadać tylko jeden scenariusz. Osoba trzecia nie zajmuje żadnego stanowiska w sprawie, w związku z czym jest w stanie przedstawić zdarzenia z całkiem nowej perspektywy. Taka osoba może zostać wybrana spośród pracowników, coraz więcej firm decyduje się jednak na usługi specjalistów w dziedzinie mediacji pracowniczych.
Konflikt powoduje straty dla obu stron, a nawet dla całej firmy
Nie jest tajemnicą, że zła atmosfera w zespole może mieć wpływ na wydajność pracowników. Nie tylko tych czynnie uczestniczących w konflikcie, ale również dla postronnych współpracowników. Jeśli sytuacja konfliktowa jest na tyle zaogniona, że nie można już jej rozwiązać, może doprowadzić do zwolnienia z pracy jednej ze stron, a nawet obu. Pracodawca może stać na stanowisku, że osoba, która nie jest w stanie skutecznie rozwiązać konfliktu w zespole, prawdopodobnie nie będzie też w stanie zrobić tego w przypadku jakiegokolwiek sporu z klientami firmy.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Zobacz podobne artykuły:
Co nas motywuje do pracy? Pieniądze? Prestiż stanowiska? Stabilność zatrudnienia? A może jeszcze coś innego? Każdego z nas motywuje coś innego. Tymczasem wiedza na ten temat jest bezcenna, pracownikowi pozwala znaleźć pracę najbliższą oczekiwaniom, a pracodawcy – idealnego pracownika!
Konflikty są potrzebne [WYWIAD] Z czego wynikają konflikty w pracy? Dlaczego czasami są potrzebne? Czy rywalizacja w pracy rzeczywiście przekłada się na zysk firmy? Izabela Kielczyk, psycholog biznesu z wieloletnim doświadczeniem, zdradza kilka patentów na to, jak pracować (i zarządzać), aby wszystkim żyło się lżej!