Back

Jak się wyrejestrować z rejestru osób bezrobotnych?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-03

Kiedy osoba bezrobotna powinna się wyrejestrować z powiatowego urzędu pracy?

Jako osoba bezrobotna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy masz obowiązek poinformować urząd w ciągu 7 dni kalendarzowych o:

  • podjęciu zatrudnienia,
  • innej pracy zarobkowej (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło),
  • rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej (złożeniu wniosku o wpis do CEIDG) lub
  • zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego,

co będzie skutkowało wyrejestrowaniem się z rejestru osób bezrobotnych.

Pamiętaj! Możesz również w każdej chwili dobrowolnie zrezygnować z posiadania statusu osoby bezrobotnej, składając odpowiedni wniosek.

 

Jak wyglądają formalności związane z wyrejestrowaniem?

Istnieje kilka sposobów na zgłoszenie swojej chęci lub konieczności wyrejestrowania się z PUP:

  • złożenie oświadczenia o wyrejestrowaniu i dołączenie do niego stosownego dokumentu podającego przyczynę wyrejestrowania (np. umowy o pracę, wpisu do CEIDG – wtedy wyrejestrowanie następuje od dnia rozpoczęcia umowy / otwarcia działalności gospodarczej);
  • złożenie oświadczenia o wyrejestrowaniu z podaniem powodu rezygnacji z rejestracji bez dołączania dodatkowych dokumentów (wyrejestrowanie następuje od dnia złożenia wniosku).

Wymienione wyżej dokumenty mogą być dostarczone do urzędu:

  • elektronicznie przez moduł www.praca.gov.pl poprzez wybranie opcji „zgłoszenie podjęcia pracy (PSZ-ZPP)”, „zgłoszenie rozpoczęcia/wznowienia działalności gospodarczej (PSZ-ZRDG)” lub „wniosek o pozbawienie statusu osoby bezrobotnej (PSZ-WPSB)”,
  • osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej w kancelarii urzędu,
  • pocztą tradycyjną.

 

Przydatne informacje

Wzoru wniosku o wyrejestrowanie szukaj na stronie urzędu pracy w zakładce Dla bezrobotnych i poszukujących pracy lub Dokumenty do pobrania.

 

Podstawa prawna:

 Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (art. 65 ust. 1 pkt 9, art. 232)

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Napisz do nas: kontakt@zielonalinia.gov.pl

Znajdź swój urząd pracy

Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.



Pokaż/ukryj panel komentarzy