Back

Doradca klienta dla osoby bezrobotnej

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-01-05

Funkcję doradcy klienta w powiatowym urzędzie pracy może pełnić osoba zatrudniona w tej instytucji jako: pośrednik pracy, doradca zawodowy, specjalista ds. rozwoju zawodowego czy też specjalista ds. programów.

Zadania doradcy klienta polegają przede wszystkim na opiece nad osobami, które po rejestracji uzyskały status bezrobotnego lub poszukującego pracy oraz na współpracy z pracodawcami i przedsiębiorcami szukającymi narzędzi wspierających zatrudnienie w ich firmach.

 

Obowiązki doradcy klienta

Doradca klienta:

 

1. Określa potrzeby bezrobotnego.

Doradca nawiązując kontakt z klientem (bezrobotnym lub poszukującym pracy), pozyskuje od niego informacje dotyczące jego doświadczenia, kompetencji, ewentualnych trudności z wkroczeniem na rynek pracy. Analizuje potrzeby zawodowe tej osoby oraz aktualną sytuację na rynku pracy.

 

2. Informuje o formach pomocy.

Osoba zarejestrowana otrzymuje informacje dotyczące form wsparcia, jakie gwarantuje ustawa oraz na jakie pozwalają dostępne środki we właściwym powiatowym urzędzie pracy.

 

3. Ustala zasady współpracy.

Doradca klienta przygotowuje bezrobotnemu indywidualny plan działania (IPD), co następuje nie później niż w terminie 60 dni od rejestracji w urzędzie pracy. Bada możliwości realizacji form pomocy odpowiadających potrzebom klienta oraz ustala terminy ich udzielenia. Proces ten opiera się na konsultacjach z innymi pracownikami urzędu lub odrębnymi instytucjami. Indywidualny plan działania nie jest obowiązkowy w przypadku poszukujących pracy.

 

4. Realizuje ustalone zadania.

Przewidziane dla klienta zadania doradca wykonuje sam, ale także współpracując z pozostałymi pracownikami urzędu pracy czy innymi instytucjami. Jeśli klientowi określono już indywidualny plan działania, wtedy doradca na bieżąco monitoruje jego przebieg. Jeśli sytuacja tego wymaga, doradca  może wprowadzać korekty w postaci innych narzędzi, które pomogą w skuteczny sposób klientowi wkroczyć na rynek pracy.

 

5. Aktualizuje kartę rejestracyjną bezrobotnego.

Działania podejmowane przez doradcę, jak i samego bezrobotnego odnotowywane są w karcie rejestracyjnej osoby zarejestrowanej.

 

Doradca klienta powinien działać zgodnie z regulaminem obowiązującym w urzędzie pracy. Bezrobotny powinien być otoczony jego opieką, począwszy od dnia rejestracji, aż do momentu wyrejestrowania. Jeśli organizacja pracy urzędu na to pozwala, wskazane jest, aby ponowna rejestracja skutkowała skierowaniem do doradcy, z którym klient już miał kontakt.

 

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 91).

Wortal Publicznych Służb Zatrudnienia - www.psz.praca.gov.pl


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Status bezrobotnego a nieruchomość rolna
    Czy osoba, która posiada nieruchomość rolną może zarejestrować się w urzędzie pracy i uzyskać status bezrobotnego? Odpowiadamy.

  • Pełnienie roli w zarządzie spółki a rejestracja w urzędzie pracy
    Pozostawanie w stosunku pracy, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej wykluczają rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Pełnienie funkcji w zarządzie spółki nie wlicza się w żaden z tych przypadków. Czy zatem nabycie statusu osoby bezrobotnej w tej sytuacji będzie możliwe? Podpowiadamy.

  • Ponowna rejestracja a prawo do zasiłku
    Jak wygląda sytuacja osoby zarejestrowanej w urzędzie pracy jako bezrobotna z prawem do zasiłku, gdy wyrejestruje się z urzędu pracy na krócej niż 365 dni i potem ponownie zarejestruje? Co z zasiłkiem? Odpowiadamy.

  • List motywacyjny – na co zwrócić uwagę?
    Jest on często określany jako dokument pomocniczy, dołączany do CV. I chociaż CV zawiera najważniejsze informacje o kandydacie, potwierdzając jego kwalifikacje i umiejętności, nie zawsze jest wystarczające. Czym jest list motywacyjny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia? Podpowiadamy.

  • Zwolnienie na poszukiwanie pracy
    Utrata pracy jest przykrym doświadczeniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy mamy stałe zobowiązania finansowe i szybko musimy znaleźć nowe zatrudnienie. W przepisach prawa pracy znajduje się zapis o dniach wolnych na poszukiwanie pracy, które przysługują pracownikowi w okresie wypowiedzenia. Czas ten ma pomóc w znalezieniu kolejnego zatrudnienia i płynnym przejściu do nowego pracodawcy.

  • Doradca klienta urzędu pracy [INFOGRAFIKA]
    W jaki sposób doradca klienta z urzędu pracy pomaga osobie zarejestrowanej? Sprawdź!

  • Kiedy przychód nie wpływa na status osoby bezrobotnej
    Zarejestrowany bezrobotny nie może mieć dochodów, ale może mieć przychód. W jakiej wysokości?

  • Przychód a rejestracja w urzędzie pracy
    Osoba bezrobotna, zarejestrowana w urzędzie pracy nie może być nigdzie zatrudniona. Nie może także uzyskiwać zbyt dużego przychodu z innych tytułów. Jaki przychód może uzyskiwać bezrobotny, jak go liczyć i jakie świadczenia nie wliczają się do miesięcznego limitu? Odpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy