Wyższe wynagrodzenie od 2018 roku
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-01-10
Od nowego roku osoby zarabiające minimalną krajową oraz pracujący na umowę-zlecenie ze stawką godzinową zarabiają więcej. Sprawdź, o ile zwiększyło się wynagrodzenie.
Zgodnie z przepisami Ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, kwota minimalnej krajowej ulega corocznej waloryzacji.
Minimalne wynagrodzenie
Wysokość minimalnego wynagrodzenia ustalana jest w oparciu o wskaźnik cen i nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia już obowiązującego. W 2018 roku minimalne wynagrodzenie wzrosło z 2000 zł do 2100 zł, co w przeliczeniu netto oznacza wzrost wynagrodzenia o ponad 70 zł.
Minimalna stawka godzinowa
Od ubiegłego roku obowiązują przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia za godzinę dla osób pracujących na podstawie umowy-zlecenia. Wysokość minimalnej stawki godzinowej również jest corocznie waloryzowana o wskaźnik wynikający z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia ustalonej na rok następny przez wysokość minimalnego wynagrodzenia obowiązującą w roku, w którym odbywają się ustalenia.
Nowy rok przyniósł wzrost minimalnej stawki godzinowej z 13 zł na 13,70 zł brutto.
Jeżeli prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosi co najmniej 105 proc. ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: 1 stycznia i 1 lipca.
Przeciętne wynagrodzenie
Wysokość przeciętnego wynagrodzenia ogłaszana jest w poszczególnych kwartałach. Za III kwartał, które obowiązuje do końca lutego 2018 r., zostało już ogłoszone. Od grudnia wynosi ono 4 255,59 zł.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Kompetencje przyszłości. Poznaj klucz do sukcesu w dynamicznym świecie zawodowym W szybko zmieniającym się środowisku zawodowym, zdolność do adaptacji i rozwijania nowych umiejętności staje się kluczowym elementem sukcesu zawodowego. Kompetencje przyszłości to zestaw umiejętności, które pozwalają nie tylko przetrwać, ale również odnosić sukcesy w erze cyfrowej i globalnej. Sprawdź, jakie kompetencje mogą okazać się kluczowe w kontekście przyszłego rynku pracy.

Rewolucja AI a rynek pracy Cyfryzacja zmienia świat wokół nas, znajdując zastosowanie w niemal każdej branży i każdym obszarze naszego życia. Jak większość nowości budzi także obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Każda zmiana stanowi wyzwanie i wymaga właściwego zarządzania. Nadchodząca rewolucja AI wystawi na próbę relacje panujące w organizacjach. Wzajemne zaufanie odegra tu kluczową rolę.

Dokąd zmierzasz rynku pracy Model pracy w ostatnich 20 latach kształtowany był przede wszystkim przez postępującą globalizację i wymóg konkurencyjności. Prowadziło to do stale rosnącego tempa pracy i presji na jej dalszą intensyfikację. Wyznacznikiem wartości pracownika stała się jego efektywność, a model wynagradzania za efekty napędzał pracujących do coraz większego wysiłku. Potem przyszła pandemia, kryzys, ale także zderzenie z mentalnością młodego pokolenia pracowników, dla których praca zawodowa przestała być bezdyskusyjnym priorytetem. Na naszych oczach rynek pracy podlega głębokiej transformacji.

Rynek pracownika – jak go rozumieć? Gdy czytamy analizy dotyczące rynku pracy często pojawia się w nich pojęcie rynku pracownika, który jest przeciwieństwem rynku pracodawcy. I chociaż na próżno jest szukać konkretnej definicji, można określić pewne zjawiska, które świadczą o jego istnieniu. Czym zatem charakteryzuje się rynek pracownika i kiedy możemy o nim mówić?

Instytucje rynku pracy Instytucje rynku pracy to podmioty realizujące zadania z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.

Zakaz konkurencji Zakaz konkurencji, umieszczony w odrębnej umowie lub zawarty bezpośrednio w umowie o pracę, ma celu ochronę wiedzy, pomysłu, doświadczenia i baz danych pracodawców przed pracownikami, którzy chcieliby wykorzystać to do celów własnej lub innej działalności. Co o zakazie konkurencji stanowią przepisy?

Deficytowe kompetencje miękkie. Jakich umiejętności według pracodawców brakuje na rynku pracy? Zapotrzebowanie na umiejętności zmieniło się pod wpływem pandemii COVID-19. Na znaczeniu zyskały kompetencje miękkie, jednak znalezienie kandydatów dysponujących tymi pożądanymi stanowi wyzwanie dla organizacji – zarówno lokalnie, jak i globalnie. Prawie co trzeci pracodawca w Polsce ma trudności z pozyskaniem pracowników wykazujących się rzetelnością, odpowiedzialnością i dyscypliną. Największe problemy w tym zakresie zauważają duże firmy. Jakie umiejętności powinni rozwijać kandydaci, chcący zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy?

Niedobór talentów największy od 15 lat. Aż 81% polskich pracodawców ma trudności ze znalezieniem nowych pracowników 8 na 10 pracodawców w Polsce twierdzi, że znalezienie pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami jest dla nich wyzwaniem. W roku 2019 o tym problemie mówiło 70% organizacji, natomiast w 2018 odsetek ten wynosił 51%. Zgodnie z opublikowaną dziś analizą ManpowerGroup najtrudniejsi do pozyskania są obecnie kandydaci z obszaru logistyki, produkcji przemysłowej oraz IT. Na rynku brakuje także pracowników administracji i obsługi biura oraz osób zajmujących się obsługą klienta. W skali globalnej o niedoborze talentów mówi 69% organizacji, a Polska jest w pierwszej dziesiątce rynków, gdzie o nowe ręce do pracy jest najtrudniej.