Tymczasowy profil zaufany
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-17
Pojawiło się kolejne udogodnienie dla osób, które potrzebują załatwić sprawy urzędowe przez Internet, ale nie posiadają profilu zaufanego.
Osoby, które z jakichś powodów nie mogą udać się do punktu potwierdzającego, nie mają dostępu do bankowości elektronicznej lub ich banki nie obsługują opcji założenia profilu zaufanego, mają teraz możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego. Aby go potwierdzić, wystarczy rozmowa online z urzędnikiem.
Tymczasowy a zwykły profil zaufany
Za pomocą tymczasowego profilu zaufanego można załatwić elektroniczne sprawy urzędowe na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłego profilu zaufanego. Jednak jest on ważny tylko przez okres 3 miesięcy i nie ma możliwości samodzielnego jego przedłużenia. Wyjątek może stanowić sytuacja, gdy stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 będzie wydłużony. W innym przypadku, gdy tymczasowy profil zaufany straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany.
Jakie warunki należy spełnić?
Aby założyć tymczasowy profil zaufany należy:
- mieć numer PESEL,
- mieć ważny dowód osobisty lub paszport,
- mieć pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
Kogo dotyczą ograniczenia?
Profilu zaufanego nie mogą mieć osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci przed ukończeniem 13. roku życia.
Jak przygotować się do złożenia wniosku?
Przed wysłaniem wniosku należy ustalić nazwę użytkownika, która raz wprowadzona, nie będzie mogła być zmodyfikowana. Dodatkowo należy określić hasło, które nie może być krótsze, niż 8 znaków. Przy wnioskowaniu o tymczasowy profil zaufany będą potrzebne dane do kontaktu, czyli adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego.
Składanie wniosku
Po przygotowaniu wcześniejszych danych można przystąpić do złożenia wniosku o profil tymczasowy. Po wpisaniu loginu i hasła, podaniu swoich podstawowych danych, wnioskodawca ma możliwość wyboru zakresu godzin, w jakim można odbyć rozmowę z urzędnikiem. Po zatwierdzeniu wprowadzonych danych oraz wpisaniu numeru z sms-a potwierdzającego, wnioskujący otrzyma na maila potwierdzenie założenia konta oraz wysłania wniosku. Numer wniosku przyda się w kolejnym etapie, czyli podczas rozmowy z urzędnikiem.
Rozmowa z urzędnikiem
Na kontakt ze strony urzędu trzeba czekać kilka dni. Należy wtedy przygotować:
- numer wniosku,
- ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport),
- urządzenie z dostępem do Internetu z kamerą i mikrofonem (np. telefon, tablet, komputer),
- aplikację umożliwiająca rozmowę wideo.
Po potwierdzeniu numeru wniosku, urzędnik przesyła link do rozmowy wideo. Następnym etapem będzie potwierdzenie aktualności i poprawności danych, przedstawienie zasad korzystania z profilu zaufanego oraz okazanie dowodu tożsamości.
Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika, a informacja o tym zostanie przesłana na adres mailowy wnioskującego.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
Zobacz podobne artykuły:
Karencja, czyli opóźnienie w wypłacie zasiłku Co do zasady prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy. Są jednak okoliczności, które wpływają na to, że świadczenie jest naliczane i wypłacane z opóźnieniem. Co ma wpływ na karencję, czyli okres wyczekiwania na zasiłek dla bezrobotnych? Odpowiadamy.
Powódź 2024 r. - wsparcie dla pracodawców Pracodawcy z terenów dotkniętych powodzią, która nawiedziła Polskę we wrześniu 2024 r., mogą liczyć na wsparcie, m.in. przewidziane w przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jaka konkretnie pomoc jest przewidziana dla przedsiębiorców? Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia dotyczące trzech wsparć z powiatowych urzędów pracy.
Płaca minimalna i stawka godzinowa w 2025 r. 1 stycznia 2025 r. zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalna stawka godzinowa. Jakie kwoty będą obowiązywać? Czy w 2025 r. zmiany płacy minimalnej będą tylko raz? Odpowiadamy.
Klauzula CV 2024, czyli zgoda na przetwarzanie danych osobowych (RODO) Przetwarzanie przez rekrutera danych osobowych zawartych w CV wymaga zgody kandydata do pracy. Jak powinna brzmieć klauzula poufności? Odpowiadamy.
Zasiłek dla bezrobotnych [Q&A - Pytania i odpowiedzi] Prawo do zasiłku przysługuje osobie bezrobotnej, która rejestrując się w urzędzie pracy spełnia określone warunki. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze pytania bezrobotnych dotyczące tego świadczenia i odpowiedzi na nie.
Okres uprawniający do zasiłku Osoba rejestrująca się w urzędzie pracy jako bezrobotna powinna przedstawić pełna historię zatrudnienia, innej pracy zarobkowej czy prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego? Jednym z powodów jest to, że ma ona wpływ na okres uprawniający do zasiłku, od którego zależy wysokość świadczenia wypłacanego przez urząd pracy. Co się kryje pod pojęciem „okres uprawniający do zasiłku”? Co się do niego wlicza? Odpowiadamy.
Czy podlegam obowiązkowi ubezpieczenia społecznego? Osoba niezatrudniona i niewykonująca innej pracy zarobkowej ma możliwość rejestracji w urzędzie pracy. Ale nie jest to jedyny warunek, aby urząd nadał jej status osoby bezrobotnej. Jednym z dodatkowych warunków jest niepodleganie ubezpieczeniom społecznym. Co to dokładnie oznacza? Kto obowiązkowo podlega takim ubezpieczeniom? Odpowiadamy.
Dodatek aktywizacyjny a złożenie wniosku Dodatek aktywizacyjny jest świadczeniem, które przysługuje bezrobotnemu z prawem do zasiłku, który albo sam znajdzie pracę, albo zostanie do niej skierowany przez urząd pracy. Stanowi swego rodzaju motywację dla osób, które aktywnie poszukują zatrudnienia. Aby w pełni skorzystać z dodatku aktywizacyjnego, warto wiedzieć, kiedy złożyć wniosek. Dlaczego to takie ważne? Odpowiadamy.