Back

Specjalne rozwiązania dla cudzoziemców w okresie epidemii [Zatrudnianie cudzoziemców]

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-06-10

W związku z panującym stanem epidemii SARS-CoV-2 weszły w życie zmiany w prawie, które wprowadziły szczególne rozwiązania dla cudzoziemców przebywających i pracujących w Polsce.

Wprowadzone rozwiązania pozwolą cudzoziemcom, przebywającym do tej pory w Polsce legalnie, pozostać na terytorium Polski w okresie stanu epidemii bez konieczności występowania w tym czasie z wnioskiem o przedłużenie zezwolenia pobytowego lub dokumentu legalizującego zatrudnienie.

 

 

Rozwiązania wynikające z „Ustawy specjalnej” w okresie epidemii Definicja Okres przedłużenia

1

Przedłużenie zezwolenia na pobyt czasowy Zezwolenie na pobyt czasowy wydawane jest przez wojewodę na okres nie dłuższy niż 3 lata. Okres ważności wydanej karty pobytu pokrywa się z okresem ważności udzielonego zezwolenia. Przepisy ustawy specjalnej zakładają, że jeśli ostatni dzień ważności któregoś z tych dokumentów przypada w okresie stanu zagrożenia epidemiologicznego lub stanu epidemii, to okres ten ulega przedłużeniu do 30 dnia następującego po odwołaniu tego stanu, który obowiązywał jako ostatni.

2

Przedłużenie okresów pobytu i okresów ważności wiz krajowych Wiza krajowa to wiza długoterminowa wydawana przez polskie organy, uprawniająca do wjazdu na terytorium Polski i pobytu ciągłego lub kilku pobytów na tym terytorium, trwających łącznie nie dłużej niż 90 dni. Okres ważności wizy krajowej nie może przekroczyć 1 roku. j.w.

3

Przedłużenie krótkoterminowych tytułów pobytowych

Dotyczy cudzoziemców przebywających w Polsce w okresie epidemii na podstawie jednego z tytułów pobytowych:

  • w ramach ruchu bezwizowego;
  • wizy Schengen wydanej przez polski organ lub organ innego Państwa strefy Schengen;
  • wizy długoterminowej lub innego dokumentu pobytowego wydanego przez organ innego państwa obszaru Schengen;
  • wizy długoterminowej lub innego dokumentu pobytowego wydanego przez organ innego państwa UE, które nie jest członkiem strefy Schengen, jeśli zgodnie z prawem UE wiza ta uprawnia do pobytu na terytorium Polski;
  • zwolnienia z obowiązku posiadania wizy przez obywateli państw określonych w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1806 z dnia 14 listopada 2018r.;
  • umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska;
  • jednostronnego zniesienia obowiązku wizowego przez Rzeczpospolitą Polską.
j.w.

4

Przedłużenie zezwoleń na pracę i zezwoleń na pracę sezonową oraz okresów wykonywania pracy na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi Zezwolenie na pracę wydawane jest przez wojewodę na okres nie dłuższy niż 3 lata. Szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę jest zezwolenie na pracę sezonową, które jest wydawane na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Inną formą zatrudnienia cudzoziemca jest oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Ta forma zatrudnienia kierowana jest do obywateli 6 państw: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy oraz uprawnia do wykonywania pracy na terytorium Polski przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. j.w.

5

Przedłużenie okresów ważności kart pobytu

Karta pobytu jest dokumentem pobytowym wydawanym cudzoziemcom, którym udzielono w Polsce zezwolenia na:

  • pobyt czasowy lub stały;
  • zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  • zgody na pobyt ze względów humanitarnych;
  • ochrony międzynarodowej (nadano w Polsce status uchodźcy lub udzielono ochrony uzupełniającej).

Karta pobytu, w okresie jej ważności, potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium Polski oraz uprawnia, wraz z dokumentem podróży, do wielokrotnego przekraczania granicy bez konieczności uzyskania wizy.

j.w.

6

Przedłużenie okresów ważności polskich dokumentów tożsamości cudzoziemców oraz dokumentów potwierdzających posiadanie zgody na pobyt tolerowany Polski dokument tożsamości cudzoziemca oraz dokument „zgoda na pobyt tolerowany” potwierdzają tożsamość cudzoziemców podczas pobytu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, lecz nie potwierdzają ich obywatelstwa ani nie uprawniają do przekraczania granic. j.w.

7

Przedłużenie okresów ważności dokumentów wydawanych na czas określony obywatelom państw członkowskich UE, państw Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin, którzy z nimi przebywają lub do nich dołączają Dokumentami wydawanymi na czas określony obywatelom państw UE, państw członkowskich EFTA oraz stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin, którzy z nimi przebywają lub do nich dołączają są: - dokument potwierdzający prawo stałego pobytu; - karta pobytu członka rodziny obywatela UE; - karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE. j.w.

8

Przedłużenie terminów na złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy lub stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, przedłużenie wizy lub pobytu w ramach ruchu bezwizowego Terminowe złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia, przedłużenie wizy czy pobytu w ramach ruchu bezwizowego determinuje to, że w toku postępowania pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej będzie uznawany za legalny bez względu na sposób zakończenia tego postępowania. j.w.

9

Przedłużenie terminów opuszczenia terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wynikających z art. 299 ust. 6 Ustawy o cudzoziemcach Art. 299 ust. 6 ustawy o cudzoziemcach określa termin opuszczenia terytorium Polski przez cudzoziemców, unikając tym samym narażenia się na zobowiązanie do powrotu. Przepis ten rozróżnia termin 30-dniowy dla cudzoziemców, wobec których wydano ostateczną decyzję zamykającą drogę do legalizacji pobytu. Natomiast  dotyczy cudzoziemców, których ze względu na stan zdrowia nie przekazano do państwa trzeciego, pomimo wydania decyzji o odmowie wjazdu. j.w.

10

Przedłużenie terminów dobrowolnego powrotu Decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu (decyzja o wydaleniu) określa termin dobrowolnego opuszczenia terytorium Polski w terminie od 15 do 30 dni. Zgodnie z art. 315 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach termin ten biegnie od daty doręczenia decyzji. j.w.

11

Przedłużenie okresów ważności tymczasowych zaświadczeń tożsamości cudzoziemców Tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca jest dokumentem wydawanym cudzoziemcom ubiegającym się o udzielenie ochrony międzynarodowej. W okresie swojej ważności potwierdzają one tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawniają cudzoziemców i małoletnie dzieci objęte tymi zaświadczeniami do pobytu na terytorium Polski do zakończenia postępowania w sprawie udzielenia ochrony międzynarodowej decyzją ostateczną. j.w.

12

Możliwość zmiany warunków zatrudnienia cudzoziemca na skutek skorzystania z form wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej

W przypadku zezwolenia na pracę oraz oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wszystkie zmiany dotyczące warunków pracy i płacy wiążą się z obowiązkiem uzyskania przez ciebie nowego zezwolenia/oświadczenia dla cudzoziemca. Wyjątkiem od tej zasady jest:

  • zastąpienie umowy cywilnoprawnej umową o pracę (w przypadku zezwolenia na pracę/oświadczenia);
  • powierzenie cudzoziemcowi pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym pod warunkiem zachowania pozostałych warunków określonych w zezwoleniu na pracę;
  • objęcie cudzoziemca obniżonym wymiarem czasu pracy (tylko w przypadku zezwolenia na pracę).

W tych przypadkach należy jedynie powiadomić pisemnie o tym fakcie odpowiednio wojewodę lub starostę w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia tej zmiany. W okresie oczekiwania na wydanie nowego zezwolenia lub oświadczenia należy zapewnić cudzoziemcowi takie same warunki pracy i płacy oraz stanowisko, jakie zostały określone w dotychczasowym zezwoleniu/oświadczeniu.

Zmiana warunków umowy zawartej między pracodawcą a cudzoziemcem jest możliwa bez konieczności wydania nowego zezwolenia l oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Dzięki temu pracodawcy zatrudniający cudzoziemców i korzystający z form wsparcia tarczy antykryzysowej mogą, np. zmniejszyć wymiar czasu pracy cudzoziemca, obniżyć jego wynagrodzenie (nie mniej jednak niż do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto) czy też zlecić pracę zdalną poza siedzibą firmy. W przypadku wprowadzenia zmian warunków pracy określonych w wydanym zezwoleniu czy oświadczeniu nie ma obowiązku informowania organów administracyjnych o tych zmianach.

13

Dostęp do pracy sezonowej cudzoziemcom, którzy w okresie po 13 marca 2020 r. posiadali oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, zezwolenie na pracę, zezwolenie na pracę sezonową lub przedłużenie któregoś z tych zezwoleń Praca sezonowa jest to praca wykonywana na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie działalności określonych w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zezwolenie na pracę sezonową wydawane na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Cudzoziemiec może być zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę sezonową, aby móc tę pracę wykonywać, jeżeli w okresie po 13 marca 2020 r. posiadał oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisane do ewidencji oświadczeń, zezwolenie na pracę, zezwolenie na pracę sezonową lub przedłużenie jednego z tych zezwoleń. Podstawą zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia musi być pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W przypadku wizy krajowej lub zezwolenia na pobyt czasowy ułatwienie to zapewni pełny dostęp do rynku pracy również tym cudzoziemcom, których wizy krajowe lub zezwolenia przedłużyły się z mocy prawa w okresie epidemii.

 

Szczegółowe informacje na temat specjalnych rozwiązań dla cudzoziemców w okresie epidemii znajdują się na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw

Ustawa o cudzoziemcach

https://udsc.gov.pl/epidemia-koronawirusa-specjalne-rozwiazania-dla-cudzoziemcow/


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Pobyt krótkoterminowy cudzoziemca a praca w RP
    Podstawowa zasada dotycząca zatrudnienia cudzoziemców w Polsce brzmi: legalna praca to legalny pobyt oraz zezwolenie na pracę. O ile z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę obcokrajowiec może być zwolniony, o tyle dokument pobytowy, i to taki, który uprawnia go do pracy, musi mieć zawsze. Czy możliwe jest zatrudnienie cudzoziemca, przebywającego w Polsce w ramach pobytu krótkoterminowego? Odpowiadamy.

  • Jak zatrudnić obywatela Ukrainy? Instrukcja krok po kroku
    Pracodawca, który planuje zatrudnienie obywatela Ukrainy powinien wiedzieć, że do podpisania umowy nie wystarczy jedynie potwierdzenie obywatelstwa ukraińskiego. Przede wszystkim należy upewnić się, że cudzoziemiec ma tytuł do legalnego pobytu w Polsce. Od czego zacząć? Jak legalnie powierzyć pracę obywatelowi Ukrainy? Wyjaśniamy.

  • Różnica między zezwoleniem na pobyt stały a zezwoleniem na pobyt rezydenta długoterminowego UE
    Zezwolenie na pobyt stały i zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE mają wiele wspólnych cech. Oba są udzielane na czas nieoznaczony i w obu przypadkach praca cudzoziemca może być wykonywana bez zezwolenia na pracę. Co je różni? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy po wizie „humanitarnej”
    Cudzoziemcy, którzy przebywają w Polsce na podstawie wizy wydanej w celu przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe (tzw. humanitarnej) mogą, najpóźniej ostatniego dnia jej ważności, złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności. Czy praca na takim zezwoleniu na pobyt czasowy może być wykonywana bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pobyt czasowy. Kiedy wygasa z mocy prawa?
    Zezwolenie na pobyt czasowy jest dokumentem legalizującym pobyt cudzoziemca z kraju trzeciego w Polsce. Wydaje się je na maksymalnie 3 lata w związku z okolicznością, która uzasadnia ten pobyt. O zezwolenie na pobyt czasowy wnioskuje cudzoziemiec w urzędzie wojewódzkim. Kiedy takie zezwolenie wygasa z mocy prawa? Odpowiadamy.

  • Rodzaje zezwoleń na pracę [INFOGRAFIKA]
    Zanim cudzoziemiec będący obywatelem państwa spoza obszaru UE/EOG rozpocznie pracę w Polsce, (co do zasady) musi posiadać odpowiednie zezwolenie na pracę. Rodzaj zezwolenia zależy w głównej mierze od tego, jak długo cudzoziemiec będzie wykonywał swoje obowiązki zawodowe, jaki mają one charakter oraz czy zatrudnia go firma polska, czy zagraniczna. Oto rodzaje zezwoleń na pracę w Polsce.

  • Kiedy nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę?
    Zezwolenie na pracę (typu A) legalizuje pracę cudzoziemców z krajów trzecich w Polsce. W dokumencie tym wskazani są konkretni pracodawca i obcokrajowiec. Ponadto, w zezwoleniu na pracę wymienione są warunki, na których cudzoziemiec powinien świadczyć pracę. Ich zmiana wymaga uzyskania nowego dokumentu. Jednak nie zawsze. W jakich okolicznościach, po dokonanych zmianach, nie trzeba uzyskiwać nowego zezwolenia na pracę? Odpowiadamy.

  • Zezwolenie na pracę sezonową. Co warto wiedzieć?
    Zezwolenie na pracę sezonową (typu S) jest szczególnym rodzajem zezwolenia na pracę w Polsce. Od „standardowego” zezwolenia na pracę (typu A) odróżnia je przede wszystkim urząd, w którym pracodawca o nie wnioskuje, wysokość opłaty i okres, na jaki może być wydane. Co warto wiedzieć o zezwoleniu na pracę sezonową? Oto garść przydatnych informacji.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy