Back

Pojęcie służby cywilnej

Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2016-02-09

Pojęcie służby cywilnej

Czym jest służba cywilna?

Służba cywilna to zespół urzędników administracji rządowej w Polsce. Działa ona w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa w urzędach administracji rządowej.

Kto wchodzi w skład służby cywilnej?

W skład służby cywilnej wchodzą:

  • urzędnicy szczebla centralnego:
    • Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
    • ministerstwa,
    • urzędy centralne;
  • przedstawiciele rządowej administracji terenowej:
    • urzędy wojewódzkie,
    • wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii,
    • o regionalne dyrekcje ochrony środowiska,
    • wojewódzkie i powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego,
    • komendy policji,
    • komendy państwowej straży pożarnej,
    • kuratoria oświaty,
    • urzędy i izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej,
    • urzędy statystyczne,
    • wojskowe komendy uzupełnień, wojewódzkie sztaby wojskowe,
    • urzędy górnicze.

W skład służby cywilnej nie wchodzą pracownicy samorządu terytorialnego.

Korpus służby cywilnej dzieli się na:

  • pracowników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej;
  • urzędników służby cywilnej – osoby zatrudnione na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o służbie cywilnej.

PAMIĘTAJ!

Pojęcie członka korpusu służby cywilnej oznacza zarówno pracownika, jak i urzędnika służby cywilnej!
 

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.