Chcesz zatrudniać pracowników niepełnosprawnych? Dowiedz się, jak uzyskać status zakładu pracy chronionej
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-02-17
Jeśli pracodawca chce zatrudniać w swojej firmie osoby niepełnosprawne i dzięki temu otrzymać wsparcie bądź ulgi podatkowe, może wnioskować do urzędu wojewódzkiego o nadanie statusu zakładu pracy chronionej. Wcześniej jednak należy się upewnić, że firma spełnia określone wymagania.
Pracodawca powinien prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy i zatrudniać nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat czasu pracy. Przepisy wymagają przy tym osiągania odpowiednich wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 6 miesięcy.
Wskaźnik zatrudnienia
Warunkiem, jaki stawiają przepisy przed zakładem pracy jest liczba etatów przypisanych pracownikom niepełnosprawnym. Wymagany wskaźnik zatrudnienia wynosi:
- co najmniej 50% zatrudnionych, gdzie nie mniej niż 20% to osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
- co najmniej 30% zatrudnionych to niewidomi, psychicznie chorzy lub upośledzeni umysłowo zaliczani do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Do grupy pracowników niepełnosprawnych zalicza się także osoby niepełnosprawne, które wykonują pracę nakładczą (chałupnictwo), jeśli ich wynagrodzenie zostało ustalone w wysokości co najmniej:
- najniższego wynagrodzenia, jeśli praca nakładcza stanowi jedyne źródło utrzymania,
- połowy najniższego wynagrodzenia, w pozostałych przypadkach.
Odpowiednie pomieszczenia
Obiekty i pomieszczenia w zakładzie pracy zatrudniającym osoby niepełnosprawne powinny odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, ciągów komunikacyjnych oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych (toalety, szatnie, korytarze). Obowiązkiem pracodawcy jest ponadto zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usługi rehabilitacyjnej.
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
Zanim pracodawca złoży wniosek o nadanie statusu zakładu pracy chronionej, nie może ominąć obowiązku sprawdzenia ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, czy zakład jest dostatecznie przystosowany do szczególnych potrzeb pracowników niepełnosprawnych.
Wyjątek od tej zasady stanowi zatrudnianie pracowników w zakresie dozoru i ochrony mienia.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower? Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

Zmiany w przepisach dotyczących polskiego rynku pracy 1 czerwca 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące polskiego rynku pracy. Swoim zakresem obejmują one m.in. bezrobotnych. Zmienia się wiele w zasadach rejestracji, kontaktu z urzędem pracy, jak i warunkach przyznawanych wsparć. Ponadto wprowadzone zostały nowe zasady powierzania pracy cudzoziemcom. W tym przypadku, również mamy do czynienia z ważnymi zmianami.

Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce? Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

Stres i wypalenie zawodowe – cichy wróg współczesnego pracownika Współczesny rynek pracy niesie za sobą wiele wyzwań. Ciągła presja na efektywność, wysokie tempo życia, rywalizacja, brak stabilności zatrudnienia oraz stale rosnące oczekiwania pracodawców prowadzą do wzmożonego stresu, który – jeśli nie jest właściwie zarządzany – może przerodzić się w wypalenie zawodowe. Ten problem dotyczy coraz większej liczby osób i coraz częściej nie tylko przedstawicieli zawodów wysokiego ryzyka psychicznego, jak lekarze, nauczyciele czy pracownicy socjalni, ale również menedżerów, a nawet freelancerów.

Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym? Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?

Boom na programistów potrwa do 2030 roku - prognoza ekspertów Polska potrzebuje przynajmniej 12 lat na rozwiązanie problemu z niedoborem specjalistów IT, alarmują eksperci. Tymczasem maleje deficyt programistów w innych krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z najnowszymi danymi, do 2020 roku wyniesie on nie 1 mln, a 600 tys. wakatów.

Zezwolenie jednolite a ważne zezwolenie na pracę Jest kilka dokumentów, które legalizują pracę cudzoziemców. W związku z tym, może dojść do sytuacji, w której zostanie wydane zezwolenie na pobyt czasowy i pracę w trakcie ważnego zezwolenia na pracę. Co wówczas? Odpowiadamy.

Legalizacja pobytu i pracy cudzoziemca Jakie dokumenty legalizują pobyt i pracę cudzoziemca?