Zarządzenie satysfakcją i radością w firmie staje się realne. Kim jest Dyrektor ds. Szczęścia?
Podstawą każdej firmy jest pracownik, którego zadowolenie przekłada się na większą efektywność i lojalność. Niektórzy pracodawcy dostrzegli fakt, że o zaangażowanie swojego zespołu nie można zabiegać jedynie wynagrodzeniem i wszelkiego rodzaju benefitami. Powstało nowe stanowisko tzw. Specjalisty ds. Szczęścia, który będzie czuwał nad zwiększeniem satysfakcji i zadowolenia pracowników w firmie.
Chief Happiness Officer (CHO), Happy Manager, czy Dyrektor ds. Szczęścia to stanowisko, które coraz częściej pojawia się w zachodnich firmach. Jego zadaniem jest definiowanie i promowanie wartości firmy, które powinny mieć charakter spójny ze strategią i celami całej organizacji. W Polsce stanowisko to nie jest jeszcze zbyt popularne, jednak biorąc pod uwagę problemy z zatrzymaniem specjalistów w firmach oraz tempo zmian na rynku pracy, już wkrótce można spodziewać się jego popularyzacji.
Czym zajmuje się Dyrektor ds. Szczęścia
Zakres obowiązków Dyrektorów ds. Szczęścia jest elastyczny i często zależy od indywidualnych potrzeb danej organizacji, jednak głównym dążeniem jest budowanie atmosfery, w której pracownik będzie czuł się ważny dla firmy oraz będzie widział głębszy sens swojej pracy. Ich zadaniem jest głównie poprawa zadowolenia pracowników, które ma swój początek już na etapie rekrutacji. Happy Menager powinien zadbać o to, aby warunki zatrudnienia były przejrzyste, a sama rekrutacja odbywała się jak najbardziej sprawiedliwie. W późniejszym etapie powinien on dopilnować tego, aby ścieżka nowozatrudnionego była jak najbardziej satysfakcjonująca. Dyrektorzy ds. Szczęścia to osoby, do których można zwrócić się z wszelkiego rodzaju problemami oraz uwagami. Ich obowiązkiem jest nie tylko wysłuchanie, ale przede wszystkim analiza problemu oraz znalezienie wyjścia z trudnej sytuacji.
Zadowolenie pracownika zaowocuje
Firmy niejednokrotnie dostrzegają, że atmosfera jest coraz ważniejszym czynnikiem przy wyporze pracy. Pracodawcy widząc tę zależność, zatrudniają Dyrektorów ds. Szczęścia, inwestując tym samym w poprawę relacji międzyludzkich oraz integrację zespołową. Różnorodność benefitów i wzrastająca wysokość pensji może być satysfakcjonująca do pewnego etapu, potem pracownicy jeszcze bardziej oczekują tego, że miejsce pracy będzie dla nich źródłem szczęścia. Dążą oni do uzyskania możliwości dalszego rozwoju, poczucia sensu i spełnienia zawodowego, dobrej i przyjaznej atmosfery, która będzie sprzyjała realizacji ambitnych i kreatywnych projektów.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Źródło: Agnieszka Matłacz, www.prawo.pl
Joanna Koprowska, www.hbrp.pl
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

ZUS: Na czym polega kontrola zwolnień lekarskich? Jak wykazują liczne kontrole, dokonywane przez pracowników ZUS, wielu pracowników niewłaściwie wykorzystuje zwolnienia lekarskie. Okres niezdolności do pracy nie powinien być traktowany jak czas wolny, którym można dowolnie dysponować. Jakie mogą być konsekwencje nieprawidłowego wystawienia zwolnienia lekarskiego lub niestosowania się do jego zaleceń? Na czym polegają kontrole ZUS? Odpowiadamy.

Co sprawia, że pracownicy myślą o zmianie pracy? Praca w jednej firmie przez całe życie, czyli model kariery zawodowej często spotykany w latach minionych, odchodzi do lamusa. Zwłaszcza młodsze pokolenie pracowników woli szukać, zmieniać, zdobywać doświadczenie i nie przywiązywać się do jednego miejsca zatrudnienia. Kto częściej, kobiety czy mężczyźni, myśli o zmianie pracodawcy? Jakie są powody chęci odejścia z pracy?

Trzy pokolenia – X, Y i Z. Co je różni i jakie mają podejście do pracy? Współczesny rynek pracy to zestawienie postaw, wartości i oczekiwań, które wynikają z przynależności do różnych pokoleń. Pokolenie X (przedstawiciele roczników 1965–1980), Y – Milenialsi (1981–1996) oraz pokolenie Z – zwane również Gen Z (1997–2012) różnią się nie tylko podejściem do pracy, ale i samym sposobem definiowania kariery zawodowej. Na ich wybory wpływają wydarzenia historyczne, rozwój technologii, zmiany społeczne i kulturowe.

System ATS – jak zwiększyć widoczność aplikacji w procesie rekrutacyjnym? Wysyłanie wielu CV bez otrzymywania odpowiedzi może wynikać z faktu, że dokumenty nie dotarły do osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Coraz częściej procesy rekrutacyjne wspierane są przez systemy ATS (Applicant Tracking System), które automatyzują wstępną selekcję kandydatów. Choć znacząco usprawniają pracę działów HR (Human Resources), jednocześnie mogą stanowić wyzwanie dla osób ubiegających się o zatrudnienie. Znajomość zasad działania takich systemów jest kluczowa przy tworzeniu skutecznego CV, a co za tym idzie otrzymania zaproszenia na rozmowę.

Praca a stres. Jak to wygląda w Polsce? Rywalizacja, ambicja, pieniądze, awans, pochwały, nagany, presja, kontrola, wymagania, balans między życiem prywatnym a zawodowym sprawiają, że praca jest miejscem szczególnie narażonym na stres. Jak widzą to Polacy? Odpowiedź przynoszą wyniki badania „Globalny Barometr Talentów 2025”.

Praca studenta a składki do ZUS Studenci to szczególna grupa pracowników na polskim rynku pracy. W zależności od tego, jaką umowę podpiszą, pracodawca lub inny podmiot powierzający pracę mają obowiązek lub są z niego zwolnieni odprowadzania składek do ZUS. Jak wyglądają poszczególne zależności? Odpowiadamy.

Rynek pracy - czego nie zastąpi AI Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

Oczekiwania młodych pracowników w różnych regionach Polski Nie od dziś wiadomo, że polski rynek pracy różni się pod względem regionów kraju. W niektórych zarabia się więcej, w innych mniej. Różne są koszty życia i stopa bezrobocia. Jak pod względem regionów Polski kształtują się oczekiwania młodych pracowników, z pokolenia Z? Odpowiedź przynosi badanie Work War Z.