Back

Work-life balance – w poszukiwaniu „złotego środka”

Czy spotkaliście się już z pojęciem work-life balance (WLB)? Niektórzy stwierdzą, że jest to kolejne modne określenie, którym nie należy się przejmować. Jednak coraz więcej firm wprowadza zmiany, które pozwalają pracownikom na realizację swoich marzeń i korzystanie z życia w pełni.

Koncepcja WLB nie jest zupełnie nowym zjawiskiem. Jej korzenie sięgają przełomu lat 70. i 80. XX wieku, kiedy to nastąpił błyskawiczny rozwój czołowych organizacji oraz korporacji w Europie. Społeczeństwo, zmęczone nadgodzinową ciężką pracą, zapragnęło rozdzielenia życia prywatnego i zawodowego.

 

Co kryje się pod pojęciem work-life balance?

 

Kwintesencją work-life balance jest zachowanie równowagi między dwiema sferami życia: pracą i wypoczynkiem. Chodzi o to, aby żadna z aktywności nie dominowała nad drugą, a przy tym były one zgodne z naszymi wartościami i oczekiwaniami.

 

Work-life balance w praktyce

 

Coraz więcej pracodawców skłania się do korzystania z narzędzi WLB, dzięki temu zwiększają oni poziom satysfakcji zawodowej pracowników. Pracownicy są bardziej wypoczęci, co przekłada się na spadek ilości nieuzasadnionych zwolnień lekarskich oraz innych nieobecności. Tym samym poprawia się wizerunek pracodawcy, jest on lepiej oceniany i chętnie polecany. W konsekwencji łatwiej jest pracodawcy przyciągnąć i zatrzymać najlepszych specjalistów, co pozwala ograniczyć koszty związane z dodatkową rekrutacją i wdrażaniem kadry.

 

Najpopularniejsze przykłady work-life balance to:

  • elastyczne godziny pracy – jeżeli pracownik w 100% wypełnia swoje obowiązki, godziny pracy mogą nie mieć znaczenia;
  • możliwość pracy zdalnej – nie jest to możliwe w każdej branży, ale staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, dającym możliwość poświęcenia czasu rodzinie;
  • promowanie zdrowego stylu życia – benefity w formie opłaconej prywatnej opieki medycznej lub karnetów na siłownię i zajęcia fitness;
  • prywatne wyjścia w godzinach pracy – np. wizyty u lekarza, sprawy urzędowe, podwózka dzieci do szkoły i inne sprawy, których terminu nie można przesunąć;
  • obecność zwierząt w pracy – zwierzęta zmniejszają poziom stresu, poprawiają atmosferę, co zwiększa produktywność i wydajność pracowników;
  • spotkania firmowe – budują one dobre relacje między pracownikami, co przekłada się na wzrost zaufania i poczucie przynależności do zespołu;
  • szkolenia, kursy i programy socjalne – przekładają się na rozwój oraz zwiększanie kompetencji pracowników.

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu
    W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

  • Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów?
    Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

  • Już jutro (1 lipca) będzie wprowadzona możliwość przesyłania do urzędów pracy kopii umów zawartych z cudzoziemcami
    Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca, nakładają na pracodawców zatrudniających cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu pracy oraz zezwoleń na pracę obowiązek przesyłania kopii umów zawartych z cudzoziemcami. Od 1 lipca podmioty powierzające pracę cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub zezwoleń na pracę sezonową będą miały możliwość, za pośrednictwem praca.gov.pl, wypełnić ten obowiązek.

  • Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z
    Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

  • Ochrona sygnalistów w Polsce
    W naszym niedawnym artykule poruszyliśmy zjawisko whistleblowingu, czyli tzw. demaskatorstwa. Pora przenieść temat w polskie realia. Jakie formy ochrony sygnalistów przewiduje nasze prawo?

  • Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego
    Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

  • Wizy a praca cudzoziemców po zmianie przepisów
    1 czerwca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady zatrudniania w Polsce cudzoziemców z krajów trzecich. Jak obecnie wygląda kwestia pracy osób, które przyjechały do naszego kraju na wizach? Które z nich umożliwiają podjęcie pracy, a które nie? Pobyt na jakich wizach umożliwia ubieganie się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę? Odpowiadamy.

  • O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower?
    Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy