Powrót

Telepraca? Czemu nie!

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-04-11

Spanie o godzinę dłużej, brak kosztów dojazdu - to tylko nieliczne zalety pracy w domu. Jesteś zainteresowany telepracą? Przeczytaj o regulacjach prawnych i wsparciu finansowym, które możesz na ten cel otrzymać!

Mówiąc o telepracy, mówimy o zdalnym wykonywaniu obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: telefon, internet, faks. Przy czym, aby zdalne wykonywanie obowiązków mogło zostać telepracą w świetle przepisów Kodeksu pracy, powinny zostać spełnione łącznie trzy warunki: praca powinna być wykonywana regularnie, poza zakładem pracy oraz przy jej wykonywaniu i przekazywaniu wyników wykorzystywane powinny być, wcześniej wspomniane, środki komunikacji elektronicznej.

Kiedy można podpisać umowę o świadczenie telepracy?

Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, jak i w jego trakcie. Ważne, aby zawsze była to wspólna decyzja obu stron. W przypadku pomysłu pracodawcy na świadczenie telepracy i braku zgody podwładnego, szef nie może traktować odmowy jako podstawy do zwolnienia.

Sytuacja podpisania umowy o świadczeniu zdalnej pracy, bezpośrednio po etapie rekrutacyjnym, nie budzi żadnych wątpliwości w kwestiach prawnych. Inaczej jest przy przejściu na zdalne zatrudnienie w trakcie trwania umowy. Przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia - nie może być to wypowiedzenie zmieniające.

Szczegółowe informacje na temat warunków stosowania telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy, a jeśli takiego nie ma, w regulaminie. Dodatkowo strony w odrębnej umowie mogą ustalić zasady i zakres ubezpieczenia oraz wykorzystywania sprzętu, jak również – w kolejnej umowie – zasady ochrony danych.

Obowiązki pracodawcy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu, faksu. Do pracodawcy należy również pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu. To on także zapewnia pomoc techniczną oraz ubezpieczenie sprzętu, który powinien być zgodny z wymaganiami dotyczącymi oceny zgodności.

Fakt, że pracownik wykonuje pracę zdalnie, w swoim domu, nie powoduje utraty kontroli przez pracodawcę. Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Prawa pracownika

Telepracownik, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien mieć takie same prawa jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiazywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń.

Pracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić.

Wsparcie pośredniaka na telepracę

Urząd pracy może przyznać wsparcie finansowe pracodawcy, który zatrudni pracownika w ramach telepracy. Maksymalna wysokość wsparcia to 6-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego skierowanego bezrobotnego. Aby środki nie podlegały zwrotowi, zatrudnienie powinno być utrzymane przez okres 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub przez okres 18 miesięcy w połowie wymiaru czasu pracy.

Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło: Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

Pokaż/ukryj panel komentarzy