Pośrednictwo pracy
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-06
Na czym polega pośrednictwo pracy?
Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.
Na czym polega usługa pośrednictwa pracy?
Pośrednictwo pracy polega na udzielaniu pomocy poszukującym pracy w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy.
Kto może korzystać z usługi pośrednictwa pracy?
Z usługi pośrednictwa pracy możesz korzystać, o ile jesteś:
- osobą zarejestrowaną w urzędzie pracy jako bezrobotny i poszukujący pracy,
- osobą niezarejestrowaną, w tym osobą bierną zawodowo.
Kim jest osoba bierna zawodowo?
Osoba bierna zawodowo to osoba, która ukończyła 18 lat i w danej chwili nie tworzy zasobów siły roboczej, ponieważ nie jest zatrudniona, nie wykonuje innej pracy zarobkowej oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest też zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny albo poszukujący pracy.
W jakiej formie realizowane jest pośrednictwo pracy?
Pośrednictwo pracy jest realizowane w szczególności przez:
- pozyskiwanie i upowszechnianie ofert pracy;
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy;
- udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy ePraca oraz w innych ogólnodostępnych bazach;
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, i pracodawców, w tym w formie giełd pracy lub targów pracy;
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi, w tym osobami biernymi zawodowo, oraz pracodawcami.
Tworzenie życiorysu zawodowego i łączenie go z ofertą pracy
Minister właściwy do spraw pracy prowadzi bazę, w której tworzy życiorysy zawodowe bezrobotnych, poszukujących pracy i osób niezarejestrowanych.
Życiorysy zawodowe, zwane „bazą CV”, są tworzone w postaci elektronicznej i obejmują takie dane jak:
- adres zamieszkania oraz adres do doręczeń;
- adres elektroniczny lub numer telefonu lub inne dane kontaktowe, o ile je posiadają;
- informacje dotyczące:
- wykształcenia, zawodu, kwalifikacji,
- uprawnień i umiejętności, zwiększających szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej,
- znajomości języków obcych wraz z poziomem znajomości tych języków,
- szkoleń, zainteresowania podjęciem szkolenia i zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w tym zatrudnienia w innych państwach (o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c ustawy);
- dane dotyczące doświadczenia zawodowego;
- informacje o wyrażeniu zgody albo jej braku na przetwarzanie danych osobowych wraz z ich zakresem na podstawie przepisów Unii Europejskiej o sieci EURES.
ePraca w sposób automatyczny łączą oferty pracy z życiorysami zawodowymi. Jako kandydat do pracy otrzymujesz wtedy informację o ofertach pracy dopasowanych do Twojego życiorysu zawodowego na indywidualne konto (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) i na wskazany przez Ciebie adres elektroniczny lub numer telefonu.
Łączenie ofert pracy z Twoim życiorysem zawodowymi jest realizowane, o ile wyraziłeś na to zgodę.
Przydatne informacje
Pośrednictwo pracy związane ze swobodnym przepływem pracowników na terenie:
- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej,
- państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które podpisały umowy o swobodnym przepływie osób ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi,
powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy realizują wyłącznie przez sieć EURES.
Jesteś pracodawcą? Więcej o pośrednictwie pracy dla firm przeczytasz TUTAJ.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (art. 81-86)
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Znajdź swój urząd pracy
Wpisz lub wybierz co najmniej jedno kryterium z formularza poniżej. Aplikacja automatycznie podpowie Ci, jakie urzędy pracy znajdują się w wybranej przez Ciebie lokalizacji.