Polacy najbardziej zestresowanymi pracownikami w Europie
Ponad 25 proc. Polaków codziennie odczuwa stres w pracy, co daje nam niechlubną, ostatnią pozycję w Europie. Pod względem reprezentowanych zawodów, do codziennego stresu przyznaje się najwięcej finansistów i pracowników sektora ochrony zdrowia.
Stres jest również jedną z barier, która uniemożliwia efektywniejszą pracę, a nieprawidłowy balans między życiem prywatnym a zawodowym odczuwa więcej kobiet niż mężczyzn.
Wyniki raportu ADP „Workforce View in Europe 2019” pokazują, że najbardziej zestresowanymi pracownikami w Polsce są ci zatrudnieni w branży finansowej i medycznej – aż 38 proc. zatrudnionych przyznaje, że odczuwa codzienny stres. Najmniej stresują się z kolei pracownicy sektora IT. Co dziesiąty z nich przyznaje, że nigdy nie odczuwa tego stanu w swojej pracy.
Stres ma nie tylko wpływ na naszą kondycję psychiczną, ale często też utrudnia pracę. Wyniki raportu ADP „Workforce View in Europe 2019 r.” wskazują, że ponad 28 proc. naszych rodaków odczuwa stres w pracy kilka razy w tygodniu, a co czwarty zatrudniony stresuje się codziennie. Najmniej zestresowani są pracownicy związani z IT („tylko” 11 proc. przyznaje się do codziennego stresu) oraz sektorem Turystyka i Transport (13 proc.).
– Powszechność stresu w pracy wynika z wielu czynników. Jednym z nich mogą być trudne kontakty z wymagającym pracodawcą lub klientem. Nie bez znaczenia jest także praca pod presją czasu lub z dużą odpowiedzialnością. Pracodawcy powinni natomiast rozpatrywać i analizować czynniki stresogenne wśród swoich podwładnych bardzo indywidualnie. Wiele zależy od wrażliwości emocjonalnej danej osoby. Niektórzy mają wyższy próg stresu i denerwują się w sytuacjach, które na innych ludzi w ogóle nie wpływają – mówi Anna Barbachowska, HR Business Partner z firmy ADP Polska.
Zestresowany, czyli mało produktywny
Stres jest też wymieniany jako jedna z barier uniemożliwiających efektywną pracę. Niemal 11 proc. zatrudnionych podaje go, jako barierę większej produktywności. Co ciekawe, najczęściej przyznają to młodzi pracownicy poniżej 24. roku życia (ponad 21 proc.), a najmniej – najstarsi 55+ (zaledwie 5 proc.). Z kolei jako najczęstsze źródło demotywacji w pracy pracownicy podają brak równowagi między życiem zawodowym i osobistym, z czego przewagę w tej grupie stanowią kobiety – 15 proc. z nich uważa, że odpowiedni balans między ich życiem prywatnym i pracą jest naruszony. Polki dużo częściej odczuwają też stres – do codziennego jego odczuwania przyznaje się aż 28 proc. ankietowanych, podczas gdy w przypadków mężczyzn odsetek ten jest o 7 p.p. niższy. Jak podkreśla Anna Barbachowska, taka sytuacja może mieć negatywny wpływ na działalność firmy.
– Stres czasami potrafi pozytywnie wpłynąć na produktywność pracownika, ponieważ działa mobilizująco i pomaga przy wypełnianiu obowiązków w krótkim czasie. Jednak po długim czasie regularnego doświadczania stresu w pracy produktywność spada, pojawia się chroniczne przemęczenie, co w rezultacie może doprowadzić do wypalenia zawodowego oraz depresji. Dlatego pracodawcy powinni dbać o równowagę psychiczną swoich pracowników i zapewnić im odpowiedni balans między odpoczynkiem a wykonywaniem obowiązków – podkreśla ekspertka.
Polacy najbardziej zestresowanym narodem
Porównując wyniki badań z innymi krajami, sytuacja polskich pracowników rysuje się w ciemnych barwach. Jesteśmy bowiem na szarym końcu europejskiej stawki pod kątem odczuwania codziennego stresu, odbiegając od średniej europejskiej o 8 p.p. Przed nami w rankingu plasują się tylko Niemcy, wyprzedzając nas jednak o 5 p.p. Najlepiej w rankingu wypada Holandia, w której aż 22 proc. pracowników nie doświadcza stresu wcale, natomiast codzienny stres odczuwa zaledwie 8 proc. pracowników.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów? Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower? Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce? Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

Stres i wypalenie zawodowe – cichy wróg współczesnego pracownika Współczesny rynek pracy niesie za sobą wiele wyzwań. Ciągła presja na efektywność, wysokie tempo życia, rywalizacja, brak stabilności zatrudnienia oraz stale rosnące oczekiwania pracodawców prowadzą do wzmożonego stresu, który – jeśli nie jest właściwie zarządzany – może przerodzić się w wypalenie zawodowe. Ten problem dotyczy coraz większej liczby osób i coraz częściej nie tylko przedstawicieli zawodów wysokiego ryzyka psychicznego, jak lekarze, nauczyciele czy pracownicy socjalni, ale również menedżerów, a nawet freelancerów.

Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym? Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?
Rynek pracy w mediach
-
PARP wesprze branże MedTech i FinTech
10.07.2025 -
Praca w upale? To warto wiedzieć!
10.07.2025