Powrót

Ożywienie w transporcie i logistyce

Polski rynek pracy w branży transportu i logistyki jest w najlepszej kondycji od pięciu lat. Co piąty pracodawca w tym sektorze planuje powiększać swoje zespoły w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

- To jednocześnie jeden z najlepszych wyników dla tej branży, jaki odnotowano wśród 26 krajów z regionu EMEA. To efekt nowych inwestycji w naszym kraju i rosnącej sprzedaży przez internet, która napędza polski transport, styczeń to również okres zwrotów świątecznych zakupów dokonywanych w sieci – komentuje ekspert agencji zatrudnienia Manpower i zaznacza, że początek 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, szczególnie kierowców i pracowników magazynowych.

W ciągu najbliższych trzech miesięcy 21% firm z branży związanej z transportem i logistyką chce powiększać swoje zespoły, 3% chce je zredukować, a 74% nie przewiduje żadnych zmian. Prognoza netto zatrudnienia, czyli wyrażona w procentach różnica pomiędzy firmami, które przewidują wzrost i spadek zatrudnienia, wynosi +18%, a poddana korekcie sezonowej to aż +20%. Tak dobry wynik uzyskano ostatnio pięć lat temu, w pierwszym kwartale 2014 roku (+23%). W stosunku do poprzedniego kwartału prognoza poprawiła się o 8 punktów procentowych, a w ujęciu rocznym o 13 punktów procentowych.

Tak wysoki wynik prognozy firm transportowych i logistycznych może być efektem nowych inwestycji w naszym kraju, szczególnie w sektorze e-commerce oraz rosnącej sprzedaży detalicznej przez internet. Na styczeń przypada też czas zwrotów świątecznych zakupów w sieci – mówi Kamil Sadowniczyk, dyrektor z agencji zatrudnienia Manpower. – Pierwszy kwartał 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, których niedobór również jest mocno odczuwalny w transporcie i logistyce. W Polsce brakuje pracowników magazynowych a także kierowców, którzy od ponad 10 lat utrzymują się w czołówce stanowisk najtrudniejszych do obsadzenia w Polsce – dodaje ekspert Manpower.

W badaniu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” uwzględniono również dane dla 26 rynków z regionu EMEA. Prognoza dla polskiego sektora transportu i logistyki jest drugą najwyższą w regionie. Zestawienie krajów, gdzie w pierwszym kwartale nadchodzącego roku, w analizowanym sektorze, będzie najłatwiej o pracę, otwiera Słowenia (+23%), Polska (+20%) oraz Rumunia (+19). Prognozy najmniej sprzyjające osobom poszukującym pracy odnotowano w Turcji (-4%), w Wielkiej Brytanii (-2%) i Holandii (-1%).

Na europejskim rozwoju branży e-commerce korzysta również Polska, coraz więcej globalnych firm logistycznych i dystrybutorów e-commerce przenosi swój biznes do Polski z powodu nadal atrakcyjnych dla nich kosztów pracy. Takiemu trendowi pomaga coraz lepsza infrastruktura drogowa w naszym kraju. Z drugiej strony rosnące wynagrodzenia w Polsce sprawiają, że siła nabywcza polskich gospodarstw domowych również wrasta, przez co wydają więcej, między innymi, w sieci, co wprost przyczynia się do wzrostów w transporcie i logistyce, bo właśnie tą drogą odbywa się dystrybucja produktów. Rozwój handlu internetowego w Europie opartego coraz częściej o polskie magazyny może też złagodzić skutki ewentualnego spowolnienia gospodarczego, które będzie łagodniejsze dla polskiego transportu i logistyki. W takiej sytuacji handel tym bardziej będzie przenosił się do atrakcyjniejszego kosztowo kanału, czyli do internetu, a operatorzy logistyczni oraz potentaci e-commerce, dążąc do optymalizacji kosztowej łańcucha dostaw, mogą preferować realizacje zamówień za pośrednictwem polskich centrów dystrybucyjnych – dodaje Kamil Sadowniczyk.

www.manpowergroup.pl


Zobacz podobne artykuły:

  • Polscy inżynierowie liderami zmian w swoich przedsiębiorstwach
    Zdecydowana większość inżynierów jest zdania, że kadra techniczna powinna przyjąć na siebie odpowiedzialność związaną z rolą lidera zmian w przedsiębiorstwach produkcyjnych – wynika z badania Smart Industry Polska 2019 (SIP).

  • Rozmowa kwalifikacyjna przez Skype
    Do tej rekrutacji również należy się przygotować. Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę!

  • Praktyka absolwencka
    Kończysz naukę i chcesz zdobyć doświadczenie zawodowe? Zaproponuj pracodawcy praktykę absolwencką!

  • Co piąta firma z branży transportu i logistyki zwiększy zatrudnienie
    Co piąta firma zajmująca się transportem i logistyką chce w najbliższym kwartale zwiększyć liczbę pracowników, co trzydziesta planuje redukcje etatów.

  • Wśród najlepszych europejskich miejsc pracy dziesięć znajduje się w Polsce
    W Sztokholmie Great Place to Work® ogłosił doroczną listę Najlepszych Miejsc Pracy w Europie. W porównaniu z ubiegłym rokiem Polska umocniła swoją pozycję, zdobywając wyróżnienia dla 10 firm, które wcześniej znalazły się wśród 29 Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce.

  • Mniej optymizmu wśród pracodawców
    W nadchodzącym kwartale najwięcej pracowników będą poszukiwać firmy działające w transporcie i logistyce, w produkcji przemysłowej oraz w przemyśle wydobywczym.

  • Długość życia na emeryturze - raport
    Adzuna tym razem postanowiła sprawdzić w jakim kraju emerytom żyje się najdłużej. W tym celu porównaliśmy oczekiwaną długość życia i wiek emerytalny dla mężczyzn i kobiet w ponad 150 krajach z całego świata, w tym w 41 krajach europejskich.

  • Dzięki cyfryzacji wzrośnie liczba etatów w polskich firmach
    Aż 87% polskich pracodawców w wyniku cyfryzacji chce zwiększyć lub utrzymać obecną liczbę pracowników, tylko 7% firm przewiduje redukcje etatów. Najwięcej rąk do pracy będzie potrzebnych w IT, produkcji przemysłowej i obsłudze klienta. Zmniejszenia liczby pracowników można się spodziewać w administracji i zarządzaniu biurem – potwierdza opublikowany dziś raport ManpowerGroup „Rewolucja umiejętności 4.0. Czy roboty potrzebują ludzi?”.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.