Powrót

Ożywienie w transporcie i logistyce

Polski rynek pracy w branży transportu i logistyki jest w najlepszej kondycji od pięciu lat. Co piąty pracodawca w tym sektorze planuje powiększać swoje zespoły w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

- To jednocześnie jeden z najlepszych wyników dla tej branży, jaki odnotowano wśród 26 krajów z regionu EMEA. To efekt nowych inwestycji w naszym kraju i rosnącej sprzedaży przez internet, która napędza polski transport, styczeń to również okres zwrotów świątecznych zakupów dokonywanych w sieci – komentuje ekspert agencji zatrudnienia Manpower i zaznacza, że początek 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, szczególnie kierowców i pracowników magazynowych.

W ciągu najbliższych trzech miesięcy 21% firm z branży związanej z transportem i logistyką chce powiększać swoje zespoły, 3% chce je zredukować, a 74% nie przewiduje żadnych zmian. Prognoza netto zatrudnienia, czyli wyrażona w procentach różnica pomiędzy firmami, które przewidują wzrost i spadek zatrudnienia, wynosi +18%, a poddana korekcie sezonowej to aż +20%. Tak dobry wynik uzyskano ostatnio pięć lat temu, w pierwszym kwartale 2014 roku (+23%). W stosunku do poprzedniego kwartału prognoza poprawiła się o 8 punktów procentowych, a w ujęciu rocznym o 13 punktów procentowych.

Tak wysoki wynik prognozy firm transportowych i logistycznych może być efektem nowych inwestycji w naszym kraju, szczególnie w sektorze e-commerce oraz rosnącej sprzedaży detalicznej przez internet. Na styczeń przypada też czas zwrotów świątecznych zakupów w sieci – mówi Kamil Sadowniczyk, dyrektor z agencji zatrudnienia Manpower. – Pierwszy kwartał 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, których niedobór również jest mocno odczuwalny w transporcie i logistyce. W Polsce brakuje pracowników magazynowych a także kierowców, którzy od ponad 10 lat utrzymują się w czołówce stanowisk najtrudniejszych do obsadzenia w Polsce – dodaje ekspert Manpower.

W badaniu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” uwzględniono również dane dla 26 rynków z regionu EMEA. Prognoza dla polskiego sektora transportu i logistyki jest drugą najwyższą w regionie. Zestawienie krajów, gdzie w pierwszym kwartale nadchodzącego roku, w analizowanym sektorze, będzie najłatwiej o pracę, otwiera Słowenia (+23%), Polska (+20%) oraz Rumunia (+19). Prognozy najmniej sprzyjające osobom poszukującym pracy odnotowano w Turcji (-4%), w Wielkiej Brytanii (-2%) i Holandii (-1%).

Na europejskim rozwoju branży e-commerce korzysta również Polska, coraz więcej globalnych firm logistycznych i dystrybutorów e-commerce przenosi swój biznes do Polski z powodu nadal atrakcyjnych dla nich kosztów pracy. Takiemu trendowi pomaga coraz lepsza infrastruktura drogowa w naszym kraju. Z drugiej strony rosnące wynagrodzenia w Polsce sprawiają, że siła nabywcza polskich gospodarstw domowych również wrasta, przez co wydają więcej, między innymi, w sieci, co wprost przyczynia się do wzrostów w transporcie i logistyce, bo właśnie tą drogą odbywa się dystrybucja produktów. Rozwój handlu internetowego w Europie opartego coraz częściej o polskie magazyny może też złagodzić skutki ewentualnego spowolnienia gospodarczego, które będzie łagodniejsze dla polskiego transportu i logistyki. W takiej sytuacji handel tym bardziej będzie przenosił się do atrakcyjniejszego kosztowo kanału, czyli do internetu, a operatorzy logistyczni oraz potentaci e-commerce, dążąc do optymalizacji kosztowej łańcucha dostaw, mogą preferować realizacje zamówień za pośrednictwem polskich centrów dystrybucyjnych – dodaje Kamil Sadowniczyk.

www.manpowergroup.pl


Zobacz podobne artykuły:

  • PO WER’19 ‒ Ponad 11 mln zł na aktywizację zawodową pracujących
    Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie ogłosił właśnie konkurs w ramach PO WER 2014-2020. Wnioski o dofinansowanie projektu będzie można składać od 29 marca do 12 kwietnia 2019 roku.

  • Coraz więcej ofert pracy zdalnej. Kto będzie pracować z domu w 2019 roku?
    Nowe technologie umożliwiają pracę z dowolnego miejsca na świecie, z czego chętnie korzystają polscy pracownicy. Już 60 proc. z nich może wykonywać swoje obowiązki poza biurem. Sprawdziliśmy, w których branżach pojawia się najwięcej ofert pracy zdalnej.

  • 3 mity na temat pozyskiwania danych osobowych w procesie rekrutacji
    Czy rekruter ma prawo wymagać od kandydata podania oczekiwań finansowych? W jakiej formie kandydat powinien wyrazić zgodę? Czy pracodawca powinien zrealizować wszystkie żądania kandydata, np. związane z usunięciem danych?

  • Tylko 19% Polaków chce stałych godzin pracy
    Pracownikom w Polsce w coraz większym stopniu zależy na elastycznym czasie pracy (81%) i możliwości pracy zdalnej (76%), nawet kosztem braku stałego miejsca w biurze.

  • Dodatkowe wolne sposobem na zatrzymanie specjalistów?
    Pracodawcy oferują szeroki wachlarz benefitów. Najpopularniejsze to prywatna opieka zdrowotna lub karnet na siłownię. Służbowy telefon, laptop czy samochód już dawno przestały być magnesem na pracowników. Jak w dobie rynku pracownika utrzymać specjalistów w firmie?

  • Nawet 8 tys. zł podwyżki w ciągu pięciu lat! W tych branżach pensje rosną najszybciej
    Czterocyfrowe podwyżki co roku? W niektórych branżach to już praktycznie standard. Sprawdziliśmy, które zawody gwarantują największy i najbardziej dynamiczny wzrost wynagrodzeń.

  • 2-3 razy wyższa pensja dla początkującego programisty? Sprawdź, gdzie tyle płacą
    Początkujący programista w Polsce zarabia średnio 3,5-4 tys. zł netto miesięcznie na rękę. Po pięciu latach jego zarobki rosną do ok. 10 tys. zł. To nadal przynajmniej dwa razy mniej za tę samą pracę i staż niż na Zachodzie. Sprawdź, ile dokładnie zarabia się za granicą.

  • Raport: Cztery osobowości pracowników i jeden rynek pracy
    Kim są: Zdystansowany Zawodowiec, Zwinny Profesjonalista, Bezpieczny Tradycjonalista oraz Praktyczny Inicjator? Jakie są ich wymagania względem pracodawcy? Co motywuje ich do pracy?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.
    Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.