Agroturystyka jako forma biznesu
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-02-03
A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady – kto z nas choć raz o tym nie pomyślał? Planując tę formę biznesu, warto zwrócić uwagę na trendy i reklamę!
Wyjazdy na letniska stały się popularne i modne już przed I wojną światową. Mieszczanie wypoczywali wtedy w domach rolników lub w specjalnie budowanych domach letnich. Szczytowy rozwój turystyki przypada na drugą połowę XX wieku, a pod koniec stulecia można było zaobserwować rozwój nowo powstałej agroturystyki.
Ciekawostki prawne
Działalność agroturystyczna prowadzona przez rolnika na terenie należącego do niego gospodarstwa rolniczego nie podlega rejestracji. Przysługuje w takim przypadku zwolnienie podatkowe lub preferencyjne formy opodatkowania. Agroturystyka zwolniona jest również ze spełnienia warunków dla organizacji usług turystycznych. Podlega jedynie zgłoszeniu obiektów noclegowych do ewidencji prowadzonej przez gminę. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie biznes.gov.pl.
Co zrobić, żeby wybić się w gąszczu ofert?
Trendy w agroturystyce
Obecnie sam pokój z pięknym widokiem może nie być wystarczającą atrakcją. Ośrodki wypoczynkowe prześcigają się w atrakcjach dla klientów. Należy jednak pamiętać, przy ustalaniu atrakcji, że prowadzimy agroturystykę i naszymi klientami raczej będą osoby z miasta. Propozycje, które będą dla nich atrakcyjne, będą inne niż dla ludzi mieszkających na wsi.
Nauka jazdy konnej – super, ale ta atrakcja na ogół dostępna jest w większości większych miast. Pomoc w codziennych obowiązkach gospodarskich – raczej żadne miasto nie oferuje takich atrakcji.
Wiejski marketing
Myśląc o tego rodzaju działalności należy zadbać o promocję na szeroką skalę. Zanim klienci docenią naszą markę i zaczną polecać znajomym, muszą do nas przyjechać i przekonać się, że jest to miejsce godne polecenia i odwiedzenia po raz kolejny i kolejny.
Zamieszczenie oferty na portalu, który dedykowany jest rezerwacji pobytu, może okazać się niedostateczne. Warto postawić na nowoczesną stronę internetową i pamiętać o tym, że powinna ona być responsywna, czyli dobrze wyświetlająca się na urządzeniach mobilnych. Budując stronę należy zadbać o zdjęcia, które mogą zachęcić o wiele bardziej niż najlepszy opis. Poza tym ludzie nie lubią czytać długich opisów w internecie.
Facebook to social media minimum. Oprócz konta na facebooku warto założyć również na innych portalach społecznościowych, aby zasięg był większy. Przy czym należy pamiętać o tym, że trzeba dbać o swoich odbiorców. Samo konto i nieprzemyślane wpisy nie przyniosą oczekiwanych korzyści.
Warto pomyśleć również o reklamie w internecie, którą można sprecyzować pod konkretną grupę odbiorców.
Joanna Kuzub (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

Zatrudnianie cudzoziemców – wnioski tylko elektronicznie 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym akcie prawnym, od dnia jego obowiązywania, o dokumenty legalizujące pracę cudzoziemców (zezwolenia na pracę, oświadczenie o powierzeniu pracy) można wnioskować jedynie elektronicznie. Ponadto każdy dołączany dokument powinien być podpisany elektronicznie.

Motywacja, mikro-zmiany i rozwój zespołu W świecie krótkich deadline’ów, rosnących oczekiwań i nieustannych zmian, motywacja pracowników staje się jednym z kluczowych czynników sukcesu każdej organizacji. Ale czy da się ją zbudować w sposób trwały, bez ciągłego sięgania po zewnętrzne motywatory, jak premie, benefity czy akcje integracyjne? Coraz więcej badań i doświadczeń z obszaru HR pokazuje, że skuteczna motywacja to nie wielkie hasła, ale mikro-zmiany, codzienna uważność lidera i psychologia, która działa w rytmie pracy zespołu.

Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów? Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

Już jutro (1 lipca) będzie wprowadzona możliwość przesyłania do urzędów pracy kopii umów zawartych z cudzoziemcami Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca, nakładają na pracodawców zatrudniających cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu pracy oraz zezwoleń na pracę obowiązek przesyłania kopii umów zawartych z cudzoziemcami. Od 1 lipca podmioty powierzające pracę cudzoziemcom na podstawie oświadczeń lub zezwoleń na pracę sezonową będą miały możliwość, za pośrednictwem praca.gov.pl, wypełnić ten obowiązek.

Zmiany w przepisach dotyczących polskiego rynku pracy 1 czerwca 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące polskiego rynku pracy. Swoim zakresem obejmują one m.in. bezrobotnych. Zmienia się wiele w zasadach rejestracji, kontaktu z urzędem pracy, jak i warunkach przyznawanych wsparć. Ponadto wprowadzone zostały nowe zasady powierzania pracy cudzoziemcom. W tym przypadku, również mamy do czynienia z ważnymi zmianami.

Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

Ochrona sygnalistów w Polsce W naszym niedawnym artykule poruszyliśmy zjawisko whistleblowingu, czyli tzw. demaskatorstwa. Pora przenieść temat w polskie realia. Jakie formy ochrony sygnalistów przewiduje nasze prawo?

Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.