14 firm z Polski wśród Europe’s Best Workplaces™ 2021
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-10-13
21 września Great Place to Work® ogłosił doroczną listę Najlepszych Miejsc Pracy w Europie. W 2021 r. lista liczy łącznie 150 firm, a wśród laureatów znalazło się aż 14 firm z Polski. To jak dotychczas najlepszy wynik polskich firm w europejskim konkursie. Tegoroczny ranking powstał w oparciu o analizę badań ankietowych, w których wzięło udział blisko 600 tysięcy pracowników z 1545 organizacji z całej Europy. Kilka miesięcy wcześniej organizacje te zostały wyróżnione tytułem Najlepszego Miejsca Pracy w swoich krajach.
Zwycięzcą w kategorii firm dużych została turecka firma Kuveyt Türk, świadcząca usługi w branży finansów i ubezpieczeń. Najlepszą wśród firm średnich okazała się holenderska spółka informatyczna AFAS Software. Holandia otwiera także stawkę w kategorii firm małych: Viisi Hypotheken to firma działająca w sektorze usług finansowych. W kategorii firm międzynarodowych pierwsze miejsce w rankingu należy w tym roku do DHL Express.
Każdy ze 150 laureatów tegorocznej listy Europe’s Best Workplaces wcześniej osiągnął wysoką pozycję na liście Great Place to Work® w swoim kraju. Organizacje międzynarodowe musiały ponadto spełnić dodatkowe kryterium: wykazać, że potrafią tworzyć świetne miejsca pracy w wielu krajach regionu, o czym świadczy obecność na co najmniej trzech krajowych listach w Europie.
Najliczniejszą grupę wśród 150 tegorocznych zwycięzców stanowią firmy informatyczne (32%). Kolejne miejsca zajmują firmy działające w branży usług profesjonalnych (14%), usług finansowych i ubezpieczeń (13%) oraz reprezentujące produkcję (8%).
14 wspaniałych z Polski
Na ranking Najlepszych Miejsc Pracy w Europie składają się 4 listy: 50 Najlepszych Dużych Miejsc Pracy (powyżej 500 pracowników), 50 Najlepszych Średnich Miejsc Pracy (poniżej 500 zatrudnionych), 25 Najlepszych Małych Miejsc Pracy (poniżej 50 pracowników) oraz 25 Najlepszych Międzynarodowych Miejsc Pracy. W tym roku – po raz pierwszy w ponad 10-letniej historii polskiego uczestnictwa w europejskim rankingu Great Place to Work® – Polsce udało się wprowadzić swoich przedstawicieli na każdą z tych 4 list.
W kategorii firm dużych bardzo wysokie drugie miejsce zajęła firma informatyczna Sii Polska. To duży sukces. Nie tylko dlatego, że Sii Polska znalazła się wśród europejskich liderów już po raz czwarty, ale także dlatego, że to jedna z największych firm w tej kategorii, z zatrudnieniem powyżej 4,5 tysiąca pracowników. Przy tej skali działania stworzenie świetnego miejsca pracy dla wszystkich pracowników jest ogromnym wyzwaniem.
Wśród firm dużych mamy w tym roku jeszcze dwóch polskich laureatów. Są to Grupa ANG S.A. działająca w sektorze finansowym oraz NEUCA S.A. reprezentująca sektor ochrony zdrowia.
Na liście firm średnich Polskę reprezentują dwie spółki informatyczne: Idego Group oraz SoftServe Poland. Covenant.dev S.A., kolejna firma informatyczna, to nasz przedstawiciel na liście 25 Najlepszych Małych Miejsc Pracy.
W kategorii Najlepszych Międzynarodowych Miejsc Pracy już tradycyjnie mamy silną reprezentację. Bardzo dobre wyniki polskich oddziałów w krajowej edycji konkursu Great Place to Work® (lista Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2021 ogłoszona została 27 maja 2021 r.) przyczyniły się do europejskiego sukcesu 8 międzynarodowych firm: Cisco, Hilton, Amgen, SAS Institute, The Adecco Group, Grohe, SC Johnson i Novo Nordisk.
W pełnej klasyfikacji Polska ze swoimi 14 laureatami plasuje się w tym roku w połowie stawki, na równi z takimi krajami, jak Austria i Finlandia. Najliczniej reprezentowanym krajem pozostaje Wielka Brytania (26 firm), a kolejne miejsca zajmują: Włochy i Francja (po 20 firm) oraz Turcja (18 firm). Przetasowania w porównaniu z rokiem ubiegłym pokazują, że konkurencja jest duża, a osiągnięta pozycja nie jest dana raz na zawsze. Dla firm oznacza to, że muszą uważnie wsłuchiwać się w głos pracowników i elastycznie reagować na pojawiające się wyzwania. A tych w minionym roku, naznaczonym pandemią koronawirusa, nie brakowało.
Wellbeing - istotny wyróżnik świetnego miejsca pracy w 2021 r.
Co roku firmy pretendujące do tytułu Najlepszego Miejsca Pracy muszą skonfrontować się z opiniami swoich pracowników wyrażonymi w anonimowych ankietach. Pracownicy oceniają w nich swoje środowisko pracy w takich wymiarach, jak wzajemne zaufanie, innowacyjność, wartości firmy i przywództwo. Analizując ankiety, Great Place to Work® ocenia również firmy pod kątem tego, jak skutecznie udaje im się tworzyć środowisko pracy For All™, czyli dla wszystkich pracowników, bez względu na to, kim są i czym się w firmie zajmują. W tym roku COVID-19 spowodował, że w ocenach pracowników na pierwszy plan wysunęło się dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Średnio 85% pracowników firm, które znalazły się na liście 150 Najlepszych Miejsc Pracy w Europie stwierdziło, że dobrze czuje się w pracy. Ich dobrostan określały takie czynniki, jak poczucie opieki i troski ze strony pracodawcy oraz przekonanie, że pracują w psychologicznie i emocjonalnie zdrowym miejscu pracy.
„Najlepsze Miejsca Pracy w Europie wyznaczyły nowy standard opieki nad pracownikami” - powiedział Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place to Work® - „Te firmy są prowadzone przez liderów, którzy chcą i potrafią wspierać potrzeby swoich pracowników. Tworzą elastyczne środowiska pracy, w których każdy może się rozwijać, bez względu na to, kim jest i co robi dla firmy. Gratulacje dla Najlepszych Miejsc Pracy w Europie 2021 r.”
Pełna lista 150 Najlepszych Miejsc Pracy Europa 2021 w załączniku oraz na www.greatplacetowork.pl
Badanie Great Place to Work® ma ponad trzydziestoletnią historię i niezmiennie jest największym globalnym badaniem jakości miejsc pracy na świecie. Swoim zasięgiem obejmuje ponad 150 krajów. Konkurs na Najlepsze Miejsca Pracy jest prowadzony w oparciu o obiektywną metodologię, która od wielu lat stanowi światowy standard. O miejscu na liście decyduje przed wszystkim wynik ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index™). Na finalną ocenę ma także wpływ wynik audytu kulturowego (Culture Audit™), którego wiodącymi obszarami są: skuteczne przywództwo, powszechna innowacyjność oraz wartości.
Więcej informacji:
Joanna Kowalczuk, Be Communications, Head of Strategy Development, tel. 603 981 872, e-mail: j.kowalczuk@becomms.pl
Marzena Winczo-Gasik, Great Place to Work® Polska, szef Zespołu Culture Audit©, menedżer ds. komunikacji, tel. 500 188 814, e-mail: marzena.winczo@greatplacetowork.com
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower? Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce? Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

Stres i wypalenie zawodowe – cichy wróg współczesnego pracownika Współczesny rynek pracy niesie za sobą wiele wyzwań. Ciągła presja na efektywność, wysokie tempo życia, rywalizacja, brak stabilności zatrudnienia oraz stale rosnące oczekiwania pracodawców prowadzą do wzmożonego stresu, który – jeśli nie jest właściwie zarządzany – może przerodzić się w wypalenie zawodowe. Ten problem dotyczy coraz większej liczby osób i coraz częściej nie tylko przedstawicieli zawodów wysokiego ryzyka psychicznego, jak lekarze, nauczyciele czy pracownicy socjalni, ale również menedżerów, a nawet freelancerów.

Work-life balance, czyli jak pogodzić pracę z życiem prywatnym? Rosnące tempo życia, natężenie obowiązków zawodowych i rosnąca frustracja wśród pracowników sprawiły, że w ostatnich latach w dyskusji na temat rynku pracy coraz częściej słyszymy o zasadzie work-life balance. Jakie są jej założenia i jak można ją wdrożyć?

Jak pracować w czasie świątecznych przygotowań i nie zwariować? Do Świąt jeszcze kilka dni, a ty już masz dość? Irytuje cię świąteczna lista utworów w radiu? Na myśl o pracowniczej wigilii, najchętniej udałbyś się na L4? Oto kilka porad, jak poradzić sobie z frustracją w szczycie świątecznych przygotowań.

Jak hobby pomaga w karierze zawodowej? Na pierwszy rzut oka, wydawać się może, że hobby przeszkadza w pracy, bo odciąga uwagę od codziennych obowiązków. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Ludzie bez pasji słabiej pracują.

Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu? [RAPORT] „W przeciwieństwie do zwykłego zmęczenia, w którym wypoczynek przynosi ulgę, wypalenie zawodowe to stan chroniczny – bez względu na to, czy jesteśmy po weekendzie, czy po długim urlopie, wracamy do pracy i dopada nas zespół trzech objawów – wyczerpanie psychoruchowe, negatywne ocenianie swoich kompetencji i przyszłości oraz depersonalizacja innych, czyli postrzeganie ich jako szarej, irytującej masy, wobec której brak nam już empatii i cierpliwości” – mówi dr Beata Rajba, psycholog z WSKZ. Manpower zapytał pracowników, w jaki sposób pracodawcy mogliby zapobiegać zjawisku wypalenia zawodowego. Oto, co odpowiedzieli.

Stwórz CV i zdobądź pracę marzeń Jednym z najważniejszych dokumentów potrzebnych w procesie rekrutacji jest CV. Dlatego warto przyłożyć się do jego stworzenia. Zielona Linia, która wspiera osoby poszukujące pracy, udostępniła narzędzie, ułatwiające przygotowanie profesjonalnego CV. Zachęcamy do skorzystania z naszego „Kreatora CV”!