Powrót

Kobiecy biznes

Jak trafnie wybrać rodzaj działalności?

Coraz więcej kobiet w Polsce zakłada własne firmy. Etat zagrożony kryzysem, niechęć do młodych matek, problem z łączeniem życia zawodowego z rodzinnym, brak możliwości awansu… - tego rodzaju  powodów, które przyspieszają decyzję o założeniu własnej firmy, nie brakuje. Jest jednak także druga strona medalu: Polki chcą realizować swoje pasje, robić to, co lubią, chcą wykorzystywać swój potencjał, który na etacie często nie był zauważany czy doceniany.

Nadal jednak nie jest to duża liczba kobiet, potencjał Polek nie jest w pełni wykorzystany na tym polu. Aby zwiększyć udział kobiecych przedsiębiorstw w ogólnej liczbie firm działających w Polsce powstaje wiele projektów, które mają na celu ułatwić kobietom zakładanie własnego biznesu i wprowadzić je w tajniki zarządzania firmą.

Jeżeli jesteś zainteresowana  założeniem własnej działalności gospodarczej:

  • Przypomnij sobie, co potrafisz robić najlepiej (usługa, produkt) i zastanów się czy możliwe byłoby wykonywanie tego rodzaju działalności w ramach własnej firmy;
  • Rozejrzyj się dookoła. Być może jest wokół Ciebie nisza, którą mogłabyś zapełnić, np. wykonując jakąś usługę;
  • Dokonaj analizy rynku (sprawdź m.in. czy będzie popyt na Twoje usługi/produkty);
  • Dokonaj analizy działalności konkurencyjnej do Twojej, zbadaj swoją konkurencję;
  • Poszukaj źródeł finansowania i wsparcia merytorycznego.
Przedsiębiorczość jest Kobietą - wywiad

Pomysły na biznes

Choć zawsze zdarzają się wyjątki, trzeba przyznać, że są branże, w których kobiety dominują. Jakie firmy Polki zakładają najczęściej? Jeżeli szukasz inspiracji do założenia własnego biznesu, kilka z nich znajdziesz poniżej.

Obsługa klienta

Kobiety bardzo dobrze czują się w branżach związanych z obsługą klienta. Wynika to w dużym stopniu z wrodzonej empatii, umiejętności słuchania, rozwiązywania konfliktów, ale przede wszystkim na uwagę zasługuje fakt, że kobiety ocieplają wizerunek firmy, co może przyciągać większą liczbę klientów.

Dziedziny artystyczne

Wiele przedstawicielek płci pięknej ma uzdolnienia artystyczne, co umiejętnie wykorzystują. Dużo kobiecych biznesów jest związanych z ręcznie robionymi produktami, np. ozdobami do włosów, zaproszeniami okolicznościowymi, biżuterią.

Żywność

Gotowanie staje się modne, jest pasją wielu Polaków. Z tej pasji do gotowania powstają też kolejne kobiece firmy: klimatyczne kawiarnie, dietetyczne cateringi albo knajpy z domowymi obiadami. Czasami kobiety wykorzystują też pewne nisze albo łączą różne branże. W ten sposób powstają np. ciasteczka, które są dziełami sztuki albo firmy specjalizujące się tylko w przygotowywaniu tortów.

Moda

To ulubiona z kobiecych branż. Bardzo dużo kobiet decyduje się na działalność gospodarczą w branży odzieżowej. Warto tu wymienić chociażby lumpeksy, ale również pracownie młodych projektantek, sklepy z bielizną, sklepy z ubrankami dla dzieci, sklepy z ubrankami dla specjalnych, ręcznie szytych lalek.

Ekologia

Bycie „eko” jest nie tylko trendy, dla wielu osób to też styl życia. W odpowiedzi na ich potrzeby powstają więc sklepy z ekologiczną żywnością, kosmetykami do ciała, detergentami. Ciekawym pomysłem jest też „drugie życie” niektórych przedmiotów: powstają już meble z kartonu, zabawki ekologiczne itp. Większość z tych firm jest prowadzona przez kobiety właśnie. Ekologia jest i zapewne przez długi czas będzie w modzie, poza tym, jest to zdrowa moda, warto więc zastanowić się nad swoim, ekologicznym biznesem.

Usługi w Internecie

Niemal każda obecnie prowadzona działalność, ma swoje odzwierciedlenie w Sieci (sklep stacjonarny oraz internetowy itp.). Są jednak branże związane tylko z  Internetem. Pomysłem na własną działalność mogą być np. usługi wirtualnej asystentki (obsługa poczty, umawianie spotkań, rezerwacje itp.).
Wiele kobiet, które lubią nowe technologie, może pomyśleć o własnej działalności w tym zakresie. Są to najczęściej programistki, graficzki, copywriterki czy specjalistki ds. marketingu internetowego. Wiele z tych kobiet zakłada też własne portale internetowe, związane np. z tematyką kobiecą, macierzyństwem, ale również ich pasjami – np. portal motoryzacyjny.

Inne

Co jeszcze? Kobiety mają mnóstwo pomysłów na własny biznes. Z jednej strony zakładają biura co-workingowe, a z drugiej firmy oferujące usługę prasowania koszul czy szkoły językowe. Niezależnie od tego, ile masz lat, Twój los jest w Twoich rękach. Jeśli masz ciekawy pomysł na biznes albo problem ze znalezieniem pracy, spróbuj swoich sił i załóż własną działalność gospodarczą.

PAMIĘTAJ!

Są instytucje, które powstały specjalnie z myślą o tym, aby wspierać przedsiębiorczość kobiet. Warto zwrócić się do nich o pomoc!

Nie rezygnuj z marzeń – otworzenie własnej działalności gospodarczej nie musi wymagać dużych nakładów finansowych!

Bądź czujna – wykorzystaj okazję, zapełniając usługową niszę w Twoim otoczeniu!

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości - wywiad

Wsparcie merytoryczne

Jest wiele organizacji, które pomagaj młodym (stażem) przedsiębiorcom uzyskać wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej firmy. Warto wiedzieć, że są jednak organizacje stworzone z myślą tylko o przedsiębiorczych kobietach. Można je znaleźć w Internecie (http://www.ambas.pl/warto).

Bardzo często są organizowane spotkania dla przedsiębiorczych kobiet, zarówno tych, które prowadzą własne biznesy, jak również tych, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy.

Natomiast Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości Kobiet (IRPK) we współpracy z Instytutem Nauk Ekonomicznych i Społecznych, który koordynuje Ponadregionalną Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja (PSAB-I), powołał nową, unikatową na rynku Aniołów Biznesu inicjatywę, jaką jest Kobieca Sieć Aniołów Biznesu.
 

Fundusz pożyczkowy dla kobiet – nowy instrument na rynku pracy

Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości wprowadziło na rynek nowy instrument wspierający kobiety prowadzące działalność gospodarczą oraz te, które dopiero planują taką działalność rozpocząć.

W ramach planowanego wsparcia kobiety mogą ubiegać się o nisko oprocentowaną pożyczkę na założenie lub rozwój własnej firmy.

Kto może otrzymać pożyczkę

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 4 listopada 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi o pożyczkę mogą wnioskować kobiety mieszkające na terytorium Polski, które są przedsiębiorcami wykonującymi działalność gospodarczą lub zamierzają dopiero taką działalność rozpocząć. W obu przypadkach warunkiem jest prowadzenie działalności na terenie kraju. Projekt ma charakter pilotażowy, co oznacza, że pożyczki będą udzielane na działalności zlokalizowane na obszarze wybranych powiatów – wykaz dostępny będzie w treści dokumentacji konkursowej.

Pożyczka udzielana jest na podstawie złożonego wniosku wraz z załącznikami, po przeprowadzeniu analizy ryzyka jej niespłacenia i po ustanowieniu zabezpieczenia.

O wsparcie można ubiegać się jedynie na działalność gospodarczą, co oznacza, iż spółki cywilne środków nie otrzymają.

Wysokość pożyczki

Pożyczki udzielane są w wysokości od 20 000 zł do 40 000 zł. Przy czym jej wysokość nie może przekroczyć 95 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia pożyczką. Oprocentowanie jest stałe i wynosi 2 proc. w skali roku.

Na co można przeznaczyć środki

W ramach uzyskanej pożyczki przedsiębiorca będzie mógł pokryć wydatki związane z:

  • pokryciem cen nabycia albo kosztu wytworzenia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości;
  • zakupem usług, z wyłączeniem usług doradczych;
  • zakupem wartości niematerialnych i prawnych;
  • adaptacją obiektów biurowych, produkcyjnych, usługowych lub handlowych;
  • zakupem materiałów i wyposażenia;
  • ustanowieniem lub utrzymaniem zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy pożyczki.

Do uregulowania środkami pożyczki nie kwalifikują się wydatki poniesione na bieżące koszty funkcjonowania oraz zobowiązania publicznoprawne, czyli podatki, składki ubezpieczeń społecznych, składki ubezpieczenia zdrowotnego itp.

W ramach pożyczki będzie możliwe współfinansowane przedsięwzięć, których celem jest:

  • uruchomienie działalności gospodarczej przez podmiot, który nie prowadzi jeszcze sprzedaży produktów lub usług i nie generuje zysków;
  • rozwój działalności gospodarczej.

Okres spłaty

Pożyczka udzielana jest na okres do 5 lat, przy czym na realizację przedsięwzięcia objętego pożyczką przeznaczone jest 12 miesięcy od dnia następnego po dniu zawarcia umowy o pożyczkę.

Pożyczkobiorcy przysługuje prawo do zawieszenia spłaty kapitału i odsetek. Karencja nie może przekraczać roku od dnia zakończenia przedsięwzięcia objętego pożyczką. W okresie karencji odsetki nie są kapitalizowane.

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.