Powrót

Crowdfunding, czyli kiedy społeczność ożywia biznes

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2017-03-28

Polacy mają świetne pomysły, a to, że trudno o zaufanie, gdy chodzi o pieniądze, to mit. Po prostu trzeba przygotować dobry i wiarygodny projekt, a zapewniam, że uda się znaleźć entuzjastów gotowych do wsparcia! - o coraz popularniejszych zbiórkach funduszy w internecie opowiada Karol Król – niezależny ekspert, wykładowca i właściciel portali nt. crowdfundingu.

Na czym polega crowdfunding? Czy każdą zbiórkę pieniędzy w internecie możemy określić mianem crowdfundingu?

Crowdfunding, a po polsku finansowanie społecznościowe, pozwala zebrać pieniądze od bardzo dużej społeczności, która w zamian otrzymuje świadczenia związane z projektem. Przykładowo, zbierając 30 000 na wydanie płyty zespołu muzycznego, każda z osób otrzyma egzemplarz CD, a nawet własne nazwisko na okładce płyty. To odróżnia crowdfunding od zbiórek charytatywnych, w których darowizna jest świadczeniem jednostronnym.

Kto może organizować zbiórki crowdfundingowe? Jakie trzeba spełniać warunki?

Nie ma ograniczeń dla organizatorów, o ile spełnią wymagania formalne związane z oferowaniem bonusów za wsparcie finansowe w formule przedsprzedaży. Finansowanie społecznościowe w Polsce stosują twórcy, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, a nawet instytucje publiczne.

W jaki sposób organizator zbiórki może zachęcić do udziału w niej? Jak skutecznie promować swoją akcję?

Ciekawy pomysł to dopiero początek. Rzeczywiście, żeby odnieść sukces w kampanii crowdfundingowej, należy przygotować całą kampanię promocyjną. Należy wzbudzić zaufanie, pokazać zaangażowanie, odpowiadać na pytania internautów i dążyć do stworzenia jak najlepszego, pozytywnego wizerunku projektu. W tym celu stosuje się wiele działań opartych na częstej interakcji ze wspierającymi oraz wykorzystaniu multimediów – filmików czy zdjęć obrazujących proces realizacji projektu.

A jakie największe zagrożenia wiążą się z organizacją zbiórki crowdfundingowej?

Finansowanie społecznościowe nie powoduje szczególnych ryzyk. Natomiast postawa „mam świetny sposób, a wy mi wpłacajcie pieniądze” zostanie dostrzeżona przez społeczność, a projekt zignorowany. O pieniądze zawsze trzeba się starać, i choć w tym wypadku jest to prostsze, bo wymaga uczciwej komunikacji i determinacji, to nie wszyscy to rozumieją. Wtedy nie zbiorą potrzebnych środków.

Co się wówczas dzieje - gdy zbiórka zwyczajnie nie wypali i nie zostanie uzbierana odpowiednia kwota?

Wspierający otrzymują swoje wpłaty z powrotem na konto, a twórca ma szansę przemyśleć popełnione błędy. Paradoksalnie dowie się o brakach w projekcie przed zainwestowaniem dużych pieniędzy w niego, co jest bardzo cenną informacją!

A jak zadbać o bezpieczeństwo zbiórki crowdfundingowej? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Dobry wybór portalu, z którego korzystamy oraz najlepiej współpraca z doświadczonym doradcą przeważnie wystarczą. Rozwiązania prawne i standardy jakości będą wtedy zachowane, bo renomowane platformy i specjaliści dbają o transparentność procesu pozyskiwania pieniędzy oraz bezpieczeństwo prawne. Pojawiają się jednak także portale, które nie spełniają niektórych warunków i to może być zagrożenie. O bezpieczeństwie i skuteczności piszemy na crowdfunding.pl oraz w naszych kanałach społecznościowych.

Jakie są rodzaje crowdfundingu i czym one różnią się między sobą?

Najważniejszy podział obejmuje różnice między przedsprzedażą gry, książki, płyty lub produktu, a modelami inwestycyjnymi, tzw. crowdinvestingiem. W tym drugim wariancie wspierający otrzymują papiery wartościowe spółki i zostają społecznościowymi aniołami biznesu.

Czy zna Pan przypadki osób, które dzięki crowdfundingowi rozwinęły firmę, znacząco zmieniły dotychczasowy styl życia?

Są ich w Polsce setki! Zarówno takich, którzy spełnili swoje marzenie, nie zmieniając życia, jak i firmy, które zbudowały pozycję na rynku, zatrudniają pracowników, płacą podatki i się świetnie rozwijają. Swoje początki miały jednak na portalu finansowania społecznościowego. Kilka przykładów to Zortrax, Woolet, PIXEL czy twórcy jak Ifi Ude, Krzysztof Gonciarz i Julia Marcell.

Co, Pana zdaniem, jest największą zaletą crowdfundingu?

Fakt, że jednocześnie można pozyskać finansowanie oraz zbudować społeczność fanów-ambasadorów projektu i wypromować projekt bez dużego budżetu marketingowego.

W jaki sposób widzi Pan przyszłość crowdfundingu w Polsce?

Obserwuję, rozwijam i opisuję ten rynek od 7 lat. Wtedy właściwie nie było portali, świadomość była zerowa, a jedyne przykłady pochodziły z Zachodniej Europy, Australii i USA. Obecnie roczny wzrost to niemal 100%, mamy 23 portale lokalne i wielki potencjał do wzrostu. Polacy mają świetne pomysły, a to, że trudno o zaufanie, gdy chodzi o pieniądze, to mit. Po prostu trzeba przygotować dobry i wiarygodny projekt, a zapewniam, że uda się znaleźć entuzjastów gotowych do wsparcia!

Karol Król – niezależny ekspert w obszarze innowacji na rynku kapitałowym, jeden z twórców ekosystemu alternatywnych finansów w Europie. Współzałożyciel Centrum Gospodarki Społecznościowej, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Crowdfundingu oraz właściciel portali  crowdfunding.pl crowdinvesting.pl. Wykłada i doradza w zakresie alternatywnych finansów, crowdsourcingu i zajmuje się organizacją finansowania dla przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju.

Jest autorem książki „Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności”, licznych publikacji branżowych i organizatorem cyklu konferencji „Innowacje w finansowaniu MMŚP”. Konsultant wielu firm i instytucji sektora publicznego, doradzał ponad 100 autorom kampanii finansowania społecznościowego.

Absolwent kierunku inwestycje kapitałowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W przeszłości zajmował się przedsięwzięciami z obszaru ICT oraz e-commerce. Jest mentorem AIP Business Link i współpracownikiem kilku organizacji pozarządowych.

Rozmawiała Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 


Zobacz podobne artykuły

  Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

 

Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.