Onboarding – program adaptacji pracowniczej
Onboarding – program adaptacji pracowniczej(kliknij temat szkolenia) 1. Znaczenie procesu adaptacji pracowników w procesie Zarządzania Zasobami Ludzkimi2. Onboarding jako kluczowy element wpływu na ilościowy proces kształtowania Kapitału Ludzkiego w organizacjach3. Zestaw koncepcji pojęciowych stosowanych w procesie adaptacji pracowników ▪ Ujęcie biologiczne▪ Ujęcie psychologiczne▪ Ujęcie funkcjonalne (prawne, organizacyjne)▪ Ujęcie płynności procesowej▪ Ujęcie ekonomiczne 4. Perspektywy procesu adaptacji pracowników wynikające z różnych poziomów w strukturze organizacyjnej5. Środowisko pracy –metody identyfikacji gotowości na przyjęcie nowego pracownika6. Symulacje wdrożeń onbordingowych stosowane w różnych etapach kultury organizacyjnej zgodnie z modelem Camerona i Quinna7. Adaptacja pracowników a aktualny model biznesowy organizacji8. Założenia programów „onboardingowych” w kształtowaniu wizerunku Pracodawcy ▪ Pracodawca pierwszego wyboru / kolejnego wyboru▪ Lider rynkowy / Ogon rynkowy▪ Solidny partner w budowaniu portfolio / „Przystanek na drodze kariery”▪ „Uniwersytet rynku pracy”/ dostawca know-how▪ Wartościowe miejsce pracy z którym się wiążę na lata 9. Proces adaptacji społeczno – zawodowej pracownika obejmującego nowe stanowisko pracy10. Elementy składowe procesu adaptacji w odniesieniu do treści pracy ▪ Cel stanowiska (uzasadnienie merytoryczne i ekonomiczne)▪ Wymagania stanowiskowe (okres próbny / okres pełnej aktywizacji)▪ Zadania stanowiska (kontekst ilościowy i jakościowy)▪ Uprawnienia stanowiskowe (początkowe i w pełnej wydajności stanowiska pracy)▪ Odpowiedzialność stanowiskowa▪ Opis stanowiska pracy a rzeczywisty zakres obowiązków▪ Wskaźniki i pomiar procesu wdrożenia pracownika w treść pracy (w czasie, w ilości obejmowanych zadań, w efektywności wymiarowanej/ niewymiarowanej)▪ Priorytetyzacja w przekazywaniu zadań stanowiskowych i obejmowaniu treści pracy▪ Przegląd podstawowych informacji niezbędnych do prawidłowego wdrożenia pracownika 11. Podmioty wspierające proces adaptacji w odniesieniu do relacji międzyludzkich ▪ Rola trenera▪ Rola Instruktora▪ Rola mentora▪ Rola coacha*▪ Rola facylitatora* 12. Struktura i sposób modelowania podmiotów wspierających proces adaptacji ▪ Rola i zadania opiekuna (bezpośredniego i pośredniego wspierającego)▪ Rola i zadania koordynatora procesu adaptacji▪ Specjalizacja wsparcia (zespół/ HR/ dedykowany HRBP)▪ Ewaluacja ilościowa i jakościowa procesu wsparcia bezpośredniego i pośredniego procesu adaptacji 13. Determinanty psychologiczne wpływające na proces (zwolnienia i przesunięcia wewnątrzorganizacyjne, powrót do pracy, pierwsza praca, fuzje i przejęcia, awans wewnątrzorganizacyjny, reorganizacje)14. Onboarding a moment cyklu ścieżki kariery pracownika zgodnie z modelem perspektywy egzystencjalnej etapów kariery15. Ryzyka psychospołeczne, wyzwania i bariery we wdrożeniach pracowników w procesach adaptacji16. Standaryzowane programy adaptacji (stagnacyjne/rozwojowe/efektywnościowe) ▪ Formalizowane programy adaptacji▪ Spontaniczne programy adaptacji▪ Alternatywne sposoby adaptacji pracowników 17. Etapy procesu adaptacji pracowniczej ▪ Zakres działań przed przyjęciem pracownika▪ Zakres działań po przyjęciu pracownika▪ Zakres działań w trakcie okresu adaptacji (harmonogramowanie)▪ Zakres działań na koniec procesu adaptacji▪ Podsumowanie procesu, agregacja i archiwizacja danych i informacji z procesu 18. Procedura adaptacji nowego pracownika w organizacji (tryb, role, modele, obszary informacyjne, ewaluacja, horyzont czasowy)19. Procesy onbordingu wielostanowiskowego/ grupowego/ sezonowego20. Zarządzanie procesem adaptacji pracowników – projektowanie modelu, centra odpowiedzialności (budżetowanie, odchylenia, ewaluacja, ROI, zarządzanie wiedzą, wskaźniki utrzymania, KPI)21. Profesjonalizacja roli działu HR w projektowaniu i wdrożeniu procesu adaptacji pracowników (specjalizacja a generalizacja funkcji personalnej) ▪ Partnerstwo działu HR z biznesem i realizacją celów strategicznych▪ Doskonalenie procesu i dostosowanie narzędzi do wymagań i potrzeb organizacji 22. Narzędzia przydatne w procesie adaptacji: ▪ Procedura adaptacji (zarządzenie, procedura)▪ List powitalny, mail powitalny▪ Ankieta wprowadzająca, ankieta kończąca▪ Kwestionariusz satysfakcji Kandydata▪ Kwestionariusz satysfakcji Opiekuna▪ Mapa drogowa procesu adaptacji▪ Tablica informacyjna o firmie▪ Dokument obiegowy „obiegówka”, lista kontrolna pierwszego dnia▪ Materiał powitalny „Witaj w firmie” + dystrybucja i propozycje wykorzystania z materiału▪ Materiał informacyjny dla Kandydata (w zakresie zasad funkcjonowania w organizacji, stanowiska pracy)▪ Ankieta satysfakcji z procesu adaptacji, karta rozmowy kontrolnej▪ Raport „exit interview”, raport analizy czynników krytycznych▪ Zestaw powitalny* dla nowego pracownika▪ Materiał stały/ aktualizowany▪ Zasady poufności wykorzystania materiału 23. Korzyści z właściwej adaptacji i wpływ na optymalizację procesów organizacyjnych ▪ Ocena przydatności nowych pracowników jako źródła nowej wiedzy w firmie▪ Kluczowe czynniki sukcesu wprowadzenia standaryzacji modelu onboardingu 24. IT w służbie procesu adaptacji pracowników (programy onboardingowe, ERP/ CRM, programy własne dedykowane)25. Perspektywy wdrożeń w organizacjach (wielkość organizacji, model biznesowy, wielkość budżetu, potencjał zespołu)
Metodologia/programPrzygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego oraz koordynatora procesu adaptacji pracowniczej w organizacjach (niezależnie od jej wielkości, profilu, sektora czy branży) oraz doskonalenie umiejętności własnych w tym zakresie. Korzyści ze szkolenia:Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą umieli: ✓ Samodzielnie zaprojektować proces adaptacji pracowników w organizacji ✓ Opracować program adaptacji wraz z dokumentacją adekwatną do potrzeb organizacji ✓ Dokonać wyboru modelu adaptacji w kontekście potrzeb organizacyjnych ✓ Przeprowadzić rozmowę powitalną oraz rozmowę podsumowującą (w różnych wariantach) ✓ Wybrać właściwą ścieżkę wdrożenia w oparciu o diagnozę potencjału Pracownika ✓ Koordynować przebieg procesu adaptacji i niezwłocznie reagować na odchylenia ✓ Zdefiniować korzyści z procesu onboardingu i zaprezentować je w argumentacji podsumowującej proces ✓ Określić wskaźniki pomiaru efektywności procesu adaptacji ✓ Doskonalić oraz optymalizować proces adaptacji w zależności od wymagań środowiska wdrożenia ✓ Zbudować profesjonalny wizerunek eksperta procesu adaptacji w oparciu o doświadczenia i obserwacje własne oraz wiedzę i umiejętności nabyte podczas warsztatu
TrenerBrak
Dodatkowe informacje o szkoleniuBrak