Polacy a praca na swoim
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-06-12
Jak w statystykach przedstawia się rynek pracy niezależnej w Polsce? Jaki procent wśród wszystkich pracujących zajmują samozatrudnieni? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi nowa analiza serwisu CVeasy.pl poświęcona branży freelancerskiej w Polsce.
Twórcy platformy CVeasy.pl zestawili dane z różnych źródeł, aby uzyskać aktualny obraz rynku pracy niezależnej w naszym kraju. Kompleksowa analiza dostępnych raportów i statystyk przyniosła wnioski, które mają ułatwić świadomy wybór takiej ścieżki zawodowej osobom chcącym samodzielnie decydować o swoim czasie pracy i zarobkach.
Okazuje się, że samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys. osób, wśród których dominują 26-35-latkowie z dużych miast.
Być niezależnym, być swoim szefem
Dane Upwork wskazują, że większość firm w Polsce (62%) korzysta już z usług freelancerów. Outsourcing zadań pozwala zaoszczędzić na kosztach związanych z tradycyjnym zatrudnieniem i skraca czas rekrutacji. Nic więc dziwnego, że zgodnie z raportem Hays Poland większość firm planujących rekrutacje w 2024 r. zamierza utrzymać (52%) lub nawet zwiększyć (35%) liczbę pracowników zewnętrznych i tymczasowych w porównaniu do 2023 r.
Mimo braku stałego dochodu i płatnego urlopu większość wolnych strzelców (84%) czuje się zadowolonych ze swojej ścieżki kariery. Badanie Freelancermap dowodzi, że freelancing wybierany jest głównie ze względu na pragnienie niezależności i chęć bycia swoim własnym szefem. Drugą w kolejności motywacją jest szansa posiadania wyższych zarobków, a trzecią – elastyczne godziny pracy.
– Dla pracodawcy stałe utrzymywanie wysoko wykwalifikowanych pracowników jest często zbyt drogie i nieefektywne. Natomiast dla specjalistów ograniczenia wynikające z pracy na etat często zmniejszają efektywność wykorzystania własnych zasobów oraz zaburzają możliwość elastycznego dostosowywania aktywności zawodowej do preferencji życiowych (czas i miejsce pracy, jej natężenie, przerwy w pracy) – wyjaśnia ekspert rynku pracy dr inż. Artur Gajdos z Uniwersytetu Łódzkiego.
Równie często kobiety, co mężczyźni
Większość, bo prawie 8 na 10 wolnych strzelców w Polsce zaczynało od etatu. Do tej pory jednak tylko jedna czwarta utrzymuje się wyłącznie z freelancingu. Połowa łączy realizację projektów dla klientów na własną rękę ze stałym zatrudnieniem. Z raportu Useme wynika też, że wolnymi strzelcami równie często zostają kobiety, co mężczyźni.
Choć liczba osób pracujących na kontraktach wzrosła o 75% w ciągu ostatnich 2 lat, nadal preferuje się zakładanie własnej działalności gospodarczej. Prowadzenie jednoosobowego biznesu jest wybierane niemal dwa razy częściej niż świadczenie usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Rośnie przy tym popularność platform pośredniczących, które pozwalają wystawiać faktury za zrealizowane projekty osobom niebędącym przedsiębiorcami.
Dobre rady na początek!
Ankieta Freelancermap wykazała, że nowicjusze często popełniają trzy kluczowe błędy:
- oferują zbyt niskie stawki godzinowe,
- nie doszacowują czasu potrzebnego na realizację projektów ,
- zaniedbują odpoczynek, korzystając ze zbyt małej liczby dni wolnych.
Prowadzi to do nadmiernego obciążenia pracą i niskich zarobków.
Przed przejściem na swoje warto zdobyć wiedzę dotyczącą budowania marki osobistej i pozyskiwania klientów w danej branży. Jak najlepiej przygotować się do pracy jako wolny strzelec? Amanda Augustine z CVeasy.pl radzi:
– Opracuj freelancerskie CV, zaktualizuj swój profil na LinkedIn i rozważ utworzenie profilu kontrahenta na platformach specjalizujących się w pracy niezależnej lub kontraktowej. Możesz też zwiększyć swoją widoczność online, blogując na LinkedIn, osobistej stronie internetowej lub portalach związanych z docelową branżą, a także publikując filmy w swoich profesjonalnych kanałach mediów społecznościowych.
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.
Źródło:
CVeasy.pl
Zobacz podobne artykuły:
Jak otworzyć własną firmę w 5 krokach? [INFOGRAFIKA] Jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG) to jedna z najpopularniejszych form prowadzenia biznesu w Polsce. Przez wzgląd na prostotę zakładania i minimalne koszty prowadzenia, wybierają ją zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy. Jak zatem przygotować się do otwarcia JDG? Podpowiadamy.
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym (GOZ) a przedsiębiorcy Zgodnie z definicją, Gospodarka o Obiegu Zamkniętym (GOZ) lub inaczej gospodarka cyrkularna (Circular Economy) to model biznesowy, który minimalizuje zużycie surowców oraz powstawanie odpadów. Jej celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i poziomu wykorzystania energii. Czy GOZ dotyczy przedsiębiorców? Odpowiadamy.
5 sposobów na rozwój kariery zawodowej [INFOGRAFIKA] Rynek pracy zmienia się w błyskawicznym tempie. Aby nadążyć za tymi zmianami, pracownicy skupiają się na rozwoju swojej kariery zawodowej oraz samodoskonaleniu. Jakie są skuteczne sposoby na to, żeby wyprowadzić karierę na właściwe tory? Oto 5 podpowiedzi, z których warto skorzystać.
Rodzaje świadczeń pieniężnych wypłacanych przez urzędy pracy [Infografika] Osoby bezrobotne rejestrujące się w powiatowych urzędach pracy mogą liczyć na świadczenia pieniężne, które są finansowane ze środków Funduszu Pracy. Jednym z nich, i chyba najlepiej wszystkim znanym, jest zasiłek dla bezrobotnych. Jakie inne świadczenia wypłacają urzędy? Sprawdźcie sami.
Środki na otwarcie działalności gospodarczej w 5 krokach [INFOGRAFIKA] Planujesz założyć działalność gospodarczą i potrzebujesz gotówki? Oto w jaki sposób możesz dostać bezzwrotne dofinansowanie z urzędu pracy.
Plusy i minusy B2B [INFOGRAFIKA] Business to business (B2B) - sprawdź jakie plusy i minusy płyną z takiej współpracy.
5 kroków do założenia jednoosobowej działalności gospodarczej [Infografika] Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej wydaje się trudnym i żmudnym procesem. Nic bardziej mylnego. Sprawdź, jakie kroki trzeba podjąć, aby wizja własnego biznesu stała się rzeczywistością!
Zakładasz firmę? Sprawdź, jak wypromować ją w Internecie! Korzyści z założenia własnej firmy jest naprawdę sporo. Oczywiście trzeba zadbać o kwestię rozliczeń podatkowych, odprowadzać składki zdrowotne i emerytalne, ale bycie samemu sobie szefem bywa naprawdę komfortowe. Prowadząc własną działalność gospodarczą można dostosować swój plan pracy do osobistych preferencji. Jeśli jednak chcesz mieć komfort finansowy i cieszyć się z kolejnych zamówień i realizacji zleceń od klientów, musisz zadbać o promocję swojej firmy. A najlepszym nośnikiem reklamy jest dzisiaj Internet.