AI w procesie rekrutacji. Jak widzą to pracodawcy?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-08-27
Sztuczna inteligencja (AI) jest obecna w wielu dziedzinach życia. Coraz odważniej wkracza również na rynek pracy, w tym do procesów związanych z rekrutacją. Jak na obecność sztucznej inteligencji we wspieraniu poszukiwania pracy zapatrują się pracodawcy w Polsce i na świecie? Odpowiadamy.
Firma Experis zapytała polskich pracodawców o to, czy i w jakim zakresie dopuszczają wspieranie się sztuczną inteligencją podczas poszukiwania pracy. Aż 28% pracodawców akceptuje wykorzystanie AI do zdobywania informacji o firmie przez kandydatów. Ponadto co czwarte przedsiębiorstwo (25%) za dopuszczalne uznaje użycie AI do wyszukiwania ofert pracy lub firm, w których kandydaci chcieliby pracować.
Możliwość wyrównania szans
Co czwarty pracodawca (25%) akceptuje wykorzystanie AI przez kandydatów na etapie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej. Niemal tyle samo firm (24%) zgadza się na pomoc przy personalizacji listów motywacyjnych lub CV, a 16% na udoskonalanie portfolio przez kandydatów.
Nieco mniej akceptacji budzą działania na pograniczu automatyzacji – tylko 20% pracodawców dopuszcza wykorzystanie AI podczas rozwiązywania testów rekrutacyjnych. Jeszcze mniej, bo zaledwie 18% pracodawców, uważa, że kandydat może wspomagać się AI podczas trwania rozmowy rekrutacyjnej.
– Wyniki badania pokazują, że pracodawcy coraz lepiej rozumieją potencjał AI w rekrutacji, ale jednocześnie wyznaczają wyraźne granice jej zastosowania. Sztuczna inteligencja może znacząco zwiększyć efektywność kandydatów. Zaczynając od analizy ofert pracy, przez personalizację dokumentów aplikacyjnych, aż po przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. To szansa na wyrównanie szans, zwłaszcza dla osób mniej doświadczonych lub zmieniających branżę. Z drugiej strony, nadmierne poleganie na AI może prowadzić do utraty autentyczności i trudności w ocenie rzeczywistych kompetencji kandydata – mówi Aleksandra Żak, ekspert rynku pracy w Experis.
Czytaj także: Czym jest list motywacyjny i kiedy należy go dołączyć do CV?
Mniejsze firmy mogą być ostrożniejsze
Aż 19% ankietowanych polskich pracodawców nie akceptuje wykorzystania AI na którymkolwiek z etapów procesu rekrutacyjnego. Najczęściej taką postawę prezentują przedstawiciele małych firm (24%) i mikrofirm (23%), a także reprezentanci sektora energetyki i usług komunalnych (30%) oraz dóbr i usług konsumpcyjnych (26%). Najrzadziej ze stwierdzeniem zgadzają się pracodawcy z sektora usług komunikacyjnych (12%) i IT (13%), jak również dużych firm (13%).
– Otwartość dużych firm na AI może wynikać z faktu, że większe organizacje częściej inwestują w nowoczesne technologie i mają lepsze zaplecze do ich oceny. Są też bardziej przyzwyczajone do pracy z narzędziami automatyzującymi procesy HR. Mniejsze firmy mogą być ostrożniejsze, nie tylko z powodu ograniczonych zasobów, ale też z obawy przed utratą kontroli nad jakością rekrutacji i trudnością w weryfikacji autentyczności aplikacji. Gotowość sektora IT oraz dużych firm na stosowanie AI w testach i rozmowach, wynika z faktu, że branża IT naturalnie lepiej rozumie mechanizmy działania AI i potrafi je wykorzystać jako wsparcie, a nie zagrożenie, natomiast w dużych firmach procesy są często bardziej sformalizowane i skalowalne, co sprzyja eksperymentowaniu z nowymi technologiami, również na późniejszych etapach rekrutacji – dodaje Aleksandra Żak.
Podejście globalne
Globalnie pracodawcy najczęściej akceptują wykorzystanie AI przez kandydatów w takich obszarach, jak wyszukiwanie informacji o firmie (33%), przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych (32%) oraz poszukiwanie ofert pracy lub firm, w których chcieliby pracować (31%). Rzadziej akceptowane jest użycie AI do personalizacji listów motywacyjnych lub CV (28%), rozwiązywania testów rekrutacyjnych (26%) oraz generowania odpowiedzi na pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej (24%). Z kolei najmniej akceptowalną formą jest poprawianie CV przy pomocy sztucznej inteligencji przez kandydatów (23%). 15% pracodawców na świecie nie akceptuje wykorzystywania AI na żadnym etapie procesu rekrutacyjnego, co stanowi odsetek nieco niższy niż w Polsce (19%). Zbliżony poziom niechęci obserwuje się we Francji (19%), Norwegii (18%) czy Rumunii (17%).
Czytaj także: System ATS – jak zwiększyć widoczność aplikacji w procesie rekrutacyjnym?
– W aspekcie weryfikacji kompetencji przez AI, rozróżnienie między rzeczywistymi umiejętnościami a efektem działania algorytmu to dziś jedno z największych wyzwań. Rekruterzy coraz częściej sięgają po zadania praktyczne, assessment center czy rozmowy behawioralne, które trudniej zautomatyzować. Jednak z drugiej strony narzędzia do wykrywania wsparcia AI w czasie rzeczywistym są jeszcze w fazie rozwoju i nie są powszechnie stosowane – zaznacza przedstawicielka Experis. – Zastanawiająca jest kwestia, czy sprzeciw wobec AI wynika bardziej z troski o utrzymanie procesów rekrutacyjnych na jak najwyższym poziomie, czy też z obawy, że zbyt daleko idące oddanie pola AI przyczyni się do utraty kontroli oraz obniżenia standardów. W mojej ocenie brak akceptacji dla AI w rekrutacji może wynikać zarówno z troski o jakość zatrudniania, jak i z braku wiedzy dotyczącej AI oraz doświadczenia w pracy na co dzień z zaawansowanymi technologiami. A więc w wielu przypadkach sprzeciw wobec AI może być nie tyle świadomą strategią, co efektem niepewności wobec bardzo szybko zmieniających się warunków pracy z nowoczesnymi technologiami. Z tego właśnie powodu tak ważna jest edukacja i budowanie świadomości, jak AI może wspierać, a nie zastępować ludzki osąd w procesie rekrutacyjnym i że świadome wykorzystanie nowych technologii usprawni naszą pracę i pozwoli skupić się na kwestiach, w których AI jeszcze długo nas nie zastąpi, na przykład empatii i rozstrzyganiu najbardziej delikatnych kwestii, bazując na czymś więcej niż tylko na danych umieszczonych w CV – podsumowuje ekspertka.
Ten artykuł jest przedrukiem i został opublikowany za zgodą serwisu ManpowerGroup Polska.
Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
Zobacz podobne artykuły:

System ATS – jak zwiększyć widoczność aplikacji w procesie rekrutacyjnym? Wysyłanie wielu CV bez otrzymywania odpowiedzi może wynikać z faktu, że dokumenty nie dotarły do osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Coraz częściej procesy rekrutacyjne wspierane są przez systemy ATS (Applicant Tracking System), które automatyzują wstępną selekcję kandydatów. Choć znacząco usprawniają pracę działów HR (Human Resources), jednocześnie mogą stanowić wyzwanie dla osób ubiegających się o zatrudnienie. Znajomość zasad działania takich systemów jest kluczowa przy tworzeniu skutecznego CV, a co za tym idzie otrzymania zaproszenia na rozmowę.

Rynek pracy - czego nie zastąpi AI Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

Jak stworzyć CV, które pomoże w znalezieniu wymarzonej pracy? Współczesny rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego stworzenie wyróżniającego się CV to pierwszy krok do zdobycia wymarzonej posady. Dobrze przygotowany życiorys nie tylko przyciąga uwagę rekrutera lub przyszłego pracodawcy, ale też pozwala zaprezentować się jako kandydat świadomy swoich mocnych stron i celów zawodowych. Jak więc napisać CV, które nie zginie w tłumie? W poniższym artykule podpowiadamy.

Sztuczna inteligencja a rynek pracy. Wyzwania i szanse Sztuczna inteligencja to jeden z najważniejszych filarów współczesnej rewolucji technologicznej. Jej dynamiczny rozwój ma bezpośredni wpływ na wiele aspektów życia społecznego, gospodarczego i zawodowego. W szczególności, zmiany te są wyraźnie widoczne na rynku pracy, gdzie AI wprowadza nowe modele zatrudnienia, zmienia wymagania wobec pracowników oraz prowadzi do redefinicji kompetencji niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego. Chociaż technologia ta niesie ze sobą liczne korzyści, stanowi także poważne wyzwanie, zwłaszcza w kontekście przyszłości tradycyjnych zawodów i ról zawodowych.

Pokolenie Z na rynku pracy Pokolenie Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. coraz liczniej wkracza na rynek pracy. Jak młodych pracowników postrzegają pracodawcy? Czego Zetki oczekują od miejsca pracy i jak postrzegają sztuczną inteligencję? Odpowiadamy.

Rynek pracy w obliczu rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji Większość pracowników czuje niepokój i niepewność w związku z wprowadzaniem na rynek pracy technologii wspieranych przez sztuczną inteligencję. Czy słusznie? Jak można poprawić nastrój i nastawienie pracowników, którzy obawiają się o swoją przyszłość w związku z obecnością AI? Wskazówki przynoszą badania rynku pracy. Oto niektóre z nich.

Dlaczego cudzoziemcy wybierają Polskę na miejsce do życia i pracy? Polska, jako kraj o dynamicznie rozwijającej się gospodarce, staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla cudzoziemców poszukujących nowych możliwości życiowych i zawodowych. Na decyzję o osiedleniu się w RP wpływa wiele czynników, takich jak sytuacja gospodarcza, atrakcyjny rynek pracy, jakość życia oraz rosnąca otwartość społeczeństwa na osoby z zagranicy.

Sztuczna inteligencja a rynek pracy Żyjemy w czasach, w których wykorzystanie sztucznej inteligencji nie należy już wyłącznie do sfery fantastyki. Można wręcz stwierdzić, że świat trzeciej dekady XXI wieku stanął u progu kolejnej rewolucji technologicznej. Jak może ona wpłynąć na rynek pracy?
Rynek pracy w mediach
-
Nowelizacja Karty Nauczyciela
26.08.2025 -
Walka z agresywną optymalizacją podatkową
26.08.2025