Charakterystyka ogólna
1. Zasady udzielania zamówień publicznych:
zasady wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych:
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, proporcjonalność, przejrzystość, w tym przykłady naruszeń z wyników kontroli,
bezstronność i obiektywizm zamawiającego, w tym przykłady z wyników kontroli dotyczące wyłączenia osoby dokonującej czynności w postępowaniu,
jawność, w tym pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa i zasady udostępniania dokumentacji postępowania,
pisemność, w tym:
formy komunikacji w okresie przejściowym,
elektronizacja zamówień publicznych - nowość,
zasady dokumentowania postępowania,
prowadzenie postępowania w języku polskim,
traktowanie trybów przetargowych jako podstawowe,
zasady wynikające z wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków.
2. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia:
opis przedmiotu zamówienia, w tym przykłady błędów z kontroli (opis wskazujący na konkretny produkt lub konkretnego wykonawcę, opis poprzez wskazanie znaków towarowych, definiowanie równoważności ofert przez zamawiającego),
określenie wartości szacunkowej zamówienia i dzielenie zamówienia na części, w tym w szczególności dla zamówień współfinansowanych ze środków unijnych, przykłady błędów z kontroli (zaniechanie stosowania przepisów właściwych dla łącznej wartości szacunkowej poszczególnych części zamówienia, praktyczne skutki wytycznych UZP dotyczących odróżniania części zamówienia od odrębnego zamówienia, problem z prawidłowym oszacowaniem wartości robót dotyczących jednego przedsięwzięcia budowlanego ale odrębnych obiektów budowlanych, problem zamówienia nieplanowanego – czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia),
wybór trybu postępowania, w tym zamówienie z wolnej ręki udzielane monopoliście, zamówienie z wolnej ręki udzielane ze względu na wyjątkową sytuację, w tym ze względu na możliwość utraty dotacji, przykłady zamówień dla których UZP negatywnie zaopiniował możliwość stosowania trybu zapytania o cenę,
specyfikacja istotnych warunków zamówienia, w tym przykłady błędów w jej treści,
warunki udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie, w tym przykłady błędów z kontroli (warunki utrudniające uczciwą konkurencję, formułowanie katalogu dokumentów niezgodnie z treścią rozporządzenia),
kryteria oceny ofert, w tym przykłady błędów z kontroli (niedookreślone, podmiotowe, dyskryminujące kryteria),
wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia,
ogłoszenie o zamówieniu, w tym przykłady błędów z kontroli.
3. Najczęściej stosowane tryby postępowania (przetarg nieograniczony, zamówienie z wolnej ręki, zapytanie o cenę):
terminy składania ofert,
udostępnianie i przekazywanie siwz,
wadium.
4. Wybór najkorzystniejszej oferty:
uzupełnianie dokumentów, w tym przykłady błędów z kontroli,
wykluczenie wykonawcy z postępowania – przyczyny i dokumentowanie wykluczenia, w tym przykłady błędów z kontroli i orzecznictwa,
definicja oferty, treść oferty,
termin złożenia oferty,
termin związania ofertą,
otwarcie ofert,
poprawianie omyłek w ofertach, w tym przykłady błędów z kontroli i orzecznictwa,
odrzucenie oferty, w tym przykłady błędów z kontroli i orzecznictwa,
rażąco niska cena,
zawiadomienie o wyniku postępowania,
unieważnienie postępowania,
zawarcie umowy,
ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
5. Umowy o zamówienia publiczne – cechy szczególne wynikające z Prawa zamówień publicznych:
zakres świadczenia wykonawcy, w tym przykłady błędów z kontroli,
okres, na jaki można zawrzeć umowę,
zmiany umowy, w tym przykłady błędów z kontroli.
6. Zamówienia o wartości do 30 000 euro współfinansowane ze środków publicznych w świetle zasad kwalifikowalności wydatków:
zasada konkurencyjności dla zamówień o wartości ponad 50 000 PLN netto,
rozeznanie rynku dla zamówień o wartości od 20 000 PLN netto do 50 000 PLN netto.
7. Konsekwencje naruszenia przepisów przy udzieleniu zamówienia współfinansowanego ze środków unijnych:
korekty finansowe,
odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Metodologia/program
Brak
Trener
Brak
Dodatkowe informacje o szkoleniu
Brak