Повернутися

Zaangażowanie pracowników. Jak oceniają je Polacy?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-10-09

Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Z badania Enpulse i Nais wynika, że większość z nas jest zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Jak pod tym względem wypadają Polacy na tle innych krajów Europy? Jakie inne wnioski wynikają z badania „Zaangażowanie i benefity 2024”? Odpowiedź poniżej.

Połowa (50%) rodzimych pracowników ocenia swoje zaangażowanie na 5, 33% na 4, a ocenę niedostateczną z tego „przedmiotu” wystawia sobie jedynie 7% ankietowanych. Oznacza to, że polscy pracownicy są zaangażowani ponad średnią europejską – według danych zebranych przez Instytut Gallupa w Europie odsetek zaangażowanych pracowników wynosi jedynie 13 proc.

Wysoki odsetek w pełni zaangażowanych pracowników cieszy, warto jednak pamiętać, że takie osoby są bardziej narażone na wypalenie zawodowe. Jeżeli całą swoją energię wkładamy w jedno miejsce, to niestety z czasem przychodzi skrajne wyczerpanie. To trochę jak z procesorem – nawet najlepszy może się przegrzać. Dlatego tak ważne jest, by nieustannie monitorować zaangażowanie swoich pracowników i w porę reagować na niepokojące sygnały – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Co istotne, nasze badania pokazują, że niezależnie od stopnia zaangażowania, pracownicy wciąż postrzegają je jako istotny element swojej pracy. To pozytywny trend. Gdy zatrudnieni odbierają swoją pracę i relacje w zespole jako wartościowe, odczuwają większą satysfakcję na co dzień i doświadczają mniej negatywnych emocji, a to przekłada się na ich ogólny dobrostan – dodaje ekspertka.

 

Czytaj także: Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał

 

Brak odpowiedniej komunikacji

Nieco ponad połowa uczestników badania (52%) przyznała, że ich firma wspiera aktywności budujące zaangażowanie, a co piąty (21%) zadeklarował, że jego organizacja nie robi nic w tym zakresie. Co ciekawe, co czwarty ankietowany przyznał, że nie jest pewny, czy jego przedsiębiorstwo wspiera takie działania (21%) lub nie posiadał odpowiednich informacji na ten temat (4%).

Zaangażowanie pracowników jest kluczowym elementem sukcesu każdej organizacji. Przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników, co w dłuższej perspektywie wpływa pozytywnie na wyniki finansowe i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Problemem jest to, że wiele firm tego nie dostrzega i cały czas nie pracuje świadomie z zaangażowaniem, co niestety może przynieść więcej szkód niż korzyści – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Kolejnym często popełnianym przez pracodawców błędem jest brak odpowiedniej komunikacji tego, jak wspierają zaangażowanie swoich pracowników. Jeżeli nie informujemy o takich działaniach jest ryzyko, że skorzysta z nich mniejszy odsetek osób zatrudnionych, a to z kolei przełoży się na gorsze efekty naszych inicjatyw. Dodatkowo, informowanie o takich inicjatywach to ważny element employer brandingu – zarówno tego wewnętrznego, jak i zewnętrznego – dodaje ekspertka.

 

Świadczenia pozapłacowe

Benefity pozapłacowe to ważny element budowania zaangażowania pracowników – z tym stwierdzeniem zgodziło się 56% ankietowanych. Odmiennego zdania był co czwarty respondent (26%). Z badania Enpulse i Nais wynika również, że takie świadczenia oferuje swoim pracownikom duża część polskich przedsiębiorców.

Warto podkreślić, że nieco ponad połowa (56%) respondentów przyznaje, że może liczyć na świadczenia finansowe, a 76% zadeklarowało, że ich firma zapewnia im benefity pozapłacowe. Wynika z tego, że pracodawcy częściej oferują swoim pracownikom benefity pozapłacowe niż te pieniężne. To tak naprawdę pozytywna rozbieżność, która świadczy o tym, że przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać, jak wartościowe może się okazać oferowanie pracownikom benefitów, takich jak prywatna opieka medyczna, karty na lunch czy ubezpieczenie na życie. Świadczenia pozapłacowe pomagają bowiem podtrzymać motywację i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Istotne jednak, by odpowiadały na potrzeby pracowników – mówi Tomasz Józefacki, założyciel modułowej platformy do doceniania i nagradzania pracowników Nais.

 

Czytaj także: Jaki wpływ mają nowoczesne technologie na zatrudnianie młodych?

 

Pracownicy wiedzą, czego im brakuje

Większość badanych (56%) zadeklarowała, że benefity pozapłacowe oferowane w ich firmie są odpowiednio dopasowane i spełniają ich oczekiwania. Niemal 25% respondentów wystawiło swojej organizacji negatywną ocenę w tym zakresie. Podobny odsetek (23%) ankietowanych nie miał zdania na ten temat.

Warto dodać, że niemal połowa badanych proszonych o podanie świadczeń pozapłacowych jakich oczekiwaliby od swojego pracodawcy wskazywała konkretne benefity. Oznacza to, że pracownicy doskonale wiedzą, czego im brakuje. To cenna informacja dla pracodawców, którzy powinni pamiętać, że źle dopasowane benefity mogą przekładać się na obniżenie poczucia sprawczości, motywacji do działania. Benefity, z których nikt nie korzysta, to także zbędny wydatek i dodatkowy koszt dla organizacji – podkreśla Tomasz Józefacki. – Wraz ze wzrostem oczekiwań dotyczących personalizacji benefitów, firmy muszą dostosowywać swoje oferty do indywidualnych potrzeb pracowników, aby skutecznie zwiększać ich zaangażowanie – dodaje.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii

 

Źródło:

Źródło: Enpulse.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Usługi i instrumenty rynku pracy [INFOGRAFIKA]
    Zadaniem urzędów pracy jest wspieranie osób bezrobotnych w powrocie na rynek pracy. Służą temu usługi rynku pracy i instrumenty rynku pracy. Co się kryje pod tymi pojęciami? Odpowiedź znajduje się w poniższej infografice.

  • Rynek pracy a zdrowie psychiczne. Wyzwania i rozwiązania
    Praca jest jedynym z kluczowych elementów życia człowieka, wpływającym na jego poczucie wartości, stabilność finansową oraz relacje społeczne. Jednak gdy warunki pracy są niekorzystne, mogą stać się źródłem poważnych problemów psychicznych. Długotrwały stres, nadmierne obciążenie obowiązkami, brak wsparcia ze strony przełożonych oraz niepewność zatrudnienia, to jedne z czynników, które mogą prowadzić do zaburzeń, takich jak depresja, lęki czy wypalenie zawodowe.

  • Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał
    Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Na szczęście prognozy, przynajmniej te dotyczące najbliższych miesięcy, są raczej optymistyczne i pracodawcy będą zdecydowanie częściej rekrutować niż zwalniać. Które branże mają największy apetyt na zatrudnianie? Kto planuje zwiększenie ilości pracowników? W którym regionie Polski panuje największy optymizm rekrutacyjny? Odpowiadamy na podstawie raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.

  • Dorabianie do etatu [RAPORT]
    Dla wielu Polaków koniec dnia w pracy nie oznacza wypoczynku, a rozpoczęcie drugiego zarobkowego zajęcia. Jakie są powody dorabiania do etatu i które pokolenie robi to najczęściej? Odpowiedzi przynosi raport przygotowany przez Aplikuj.pl.

  • Różne pokolenia na polskim rynku pracy
    Polski rynek pracy tworzą obecnie aż cztery pokolenia: Baby Boomers, którzy debiutowali na rynku pracy w latach 80. XX wieku oraz przedstawiciele kolejnych pokoleń: X, Y i Z. Czy taka wielopokoleniowa mieszanka może pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy?

  • Czy Polacy nadużywają zwolnień lekarskich? [BADANIE]
    Choroba pracownika, potwierdzona zwolnieniem lekarskim, powoduje niezdolność do pracy i tym samym nieobecność w zakładzie pracy. Jak pokazują wyniki badania „Lewe zwolnienia lekarskie”, wielu z nas niewłaściwie wykorzystuje tzw. L4. Okazuje się, że są tacy, którzy symulują chorobę, by uzyskać zwolnienie lekarskie i po prostu odpocząć. Co jeszcze jest powodem brania lewych zwolnień? Jakie mogą być konsekwencje symulowania choroby przez pracownika? Odpowiadamy i prezentujemy najważniejsze wyniki badania.

  • Czym jest Barometr zawodów? [INFOGRAFIKA]
    Jak zmieni się zapotrzebowanie na pracowników w danym zawodzie w nadchodzącym roku? Jak będzie kształtować się relacja między dostępną siłą roboczą a zapotrzebowaniem na pracowników w danym zawodzie? Zmiany na rynku pracy są zawsze wielką niewiadomą, ale dzięki corocznemu badaniu „Barometr zawodów”, można je przewidywać i odpowiednio wcześnie reagować.

  • Jak pracownicy oceniają przełożonych?
    Ogólnopolskie sondaże, zlecane każdego roku przez Great Place to Work, pokazują jak pracownicy oceniają przełożonych. Jaki wpływ na postrzeganie kadry zarządzającej miała pandemia i okres wyjścia z kryzysu? Zapraszamy do lektury wniosków płynących z sondaży.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy