Повернутися

Jak dostać podwyżkę?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2016-05-06

Każdy o niej marzy, ale niewielu udaje się ją otrzymać. Jakie są tego przyczyny? Zły szef czy słabe umiejętności negocjacyjne? A może problem tkwi w nas…

Podwyżka to słowo-klucz, które funkcjonuje w życiu każdego pracownika gdzieś pomiędzy sferą jawy i snu. Większość osób na nią po prostu czeka, inni o niej rozmawiają, a najmniejsze grono osób ją negocjuje. Są też i tacy, którzy, nie skupiając się na niej, po prostu ją dostają. Jak znaleźć się w tej ostatniej grupie?

Czy naprawdę zasługujesz na podwyżkę?

Pracujesz w danej firmie już x (tu wstawiasz liczbę miesięcy, lat) czasu i postanawiasz iść do szefa po podwyżkę. Czy zastanowiłeś się, co mu powiesz? Paradoksalnie większość osób, które chciałyby dostać podwyżkę, niekoniecznie na nią zasługuje, co potwierdzają ich argumenty (a raczej ich brak) w rozmowie z przełożonym. Dlaczego chcesz podwyżkę? Bo pracujesz w danej firmie i radzisz sobie z powierzonym obowiązkami? Niestety, ten argument nie wystarczy. Na wykonywanie obowiązków za zaproponowane wynagrodzenie zgodziłeś się przecież, podpisując umowę o pracę. Zasadnicze pytanie brzmi bowiem: jakie dodatkowe osiągnięcia potwierdzą to, że faktycznie zasługujesz na podwyżkę? Co konkretnego zrobiłeś/zrobiłaś, nieujętego w zakresie obowiązków, wykraczającego poza nie, aby faktycznie zasłużyć na podwyżkę pensji? W jaki sposób działania, które podjąłeś, przysłużyły się firmie? Czy możesz potwierdzić swoje argumenty konkretnymi liczbami, kolejnymi przykładami działań?

Słowa na wagę złota

Wyróżniasz się na tle innych pracowników, Twoje działania przynoszą realne zyski firmie i masz świadomość, że jesteś cennym pracownikiem. Jednym słowem – zasługujesz na podwyżkę. Jeśli znajdujesz się w takiej sytuacji, musisz uważnie przemyśleć strategię rozmowy o podwyżkę. Jak każde negocjacje, także i te (a może nawet szczególnie te) wymagają niezwykle starannych przygotowań. Tu każde słowo ma znaczenie. Z tego powodu warto przemyśleć nie tylko argumenty, ale też przebieg rozmowy. Im większa mamy kontrolę nad dyskusją, tym lepiej. Od czego zacząć? Na pewno nie od podwyżki. Może być lekkie „smal talk”, a gdy szef zapyta, w jakim celu przyszliśmy, postarajmy się obrazowo przedstawić ten cel. „Chciałbym porozmawiać o ważnych aspektach mojej pracy w tej firmie” lub też „Chciałabym porozmawiać nt. pewnych kwestii związanych z moją pracą w tej firmie” – to tylko niektóre z wielu przykładów, jak możemy przejść do zasadniczego celu naszej wizyty u szefa. W trakcie rozmowy uważajmy na słowa, które wypowiadamy. Alex Barszczewski, międzynarodowy coach i konsultant radzi na swoim videoblogu, by omawiając swoje ponadprzeciętne osiągniecia w firmie, nie mówić wprost o podwyżce, a jedynie ją zasugerować. Prawdziwy sukces w negocjacjach możemy osiągnąć bowiem, gdy niejako postawimy naszego rozmówcę „pod ścianą”, czyli trudno mu będzie wycofać się z wypowiadanych słów, a nasze wypowiedzi pokierują rozmowę na takie tory, na których my czujemy się pewnie.

„Nie mamy budżetu”

Wystarczy to jedno zdanie, aby zakończyć całą dyskusję nt. podwyżki. Bo jak rozmawiać z szefem, który mówi, że nie ma pieniędzy? Na pewno nie warto kontynuować dyskusji „na siłę”. To może przynieść, co najwyżej, efekt odwrotny do zamierzonego. Zdenerwujemy przełożonego, a w  najlepszym wypadku – zirytujemy go. Na tym zakończy się dyskusja. Najlepszym rozwiązaniem jest więc niedoprowadzenie do sytuacji, gdy szef zablokuje nas zdaniem o braku budżetu. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy już do tego dojdzie? Być na to przygotowanym. Można wówczas zapytać o to, w jakim terminie może się ów budżet zwiększyć (ważne, aby uzyskać odpowiedź w postaci konkretnych ram czasowych).

Jak uzyskać podwyżkę? Trzeba spełniać co najmniej kilka warunków: zasadniczym jest kwestia zasłużenia na podwyższenie wynagrodzenia. Następnym, istotnym punktem, jest przemyślana rozmowa z szefem i… odrobina szczęścia. Warto pamiętać też o tym, że ten schemat nie zawsze się sprawdza – w końcu bywają też szefowie z ułańską fantazją oraz tacy, których stać na motywowanie finansowanie pracowników częściej niż mogłoby się wydawać.

Joanna Niemyjska (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Ochrona sygnalistów w Polsce
    W naszym niedawnym artykule poruszyliśmy zjawisko whistleblowingu, czyli tzw. demaskatorstwa. Pora przenieść temat w polskie realia. Jakie formy ochrony sygnalistów przewiduje nasze prawo?

  • Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego
    Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

  • O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce
    Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

  • Wizy a praca cudzoziemców po zmianie przepisów
    1 czerwca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniają zasady zatrudniania w Polsce cudzoziemców z krajów trzecich. Jak obecnie wygląda kwestia pracy osób, które przyjechały do naszego kraju na wizach? Które z nich umożliwiają podjęcie pracy, a które nie? Pobyt na jakich wizach umożliwia ubieganie się o zezwolenie na pobyt czasowy i pracę? Odpowiadamy.

  • Rola doradcy zawodowego w wyborze ścieżki kariery
    Wybór ścieżki kariery to jedno z najważniejszych życiowych wyzwań, które wpływa nie tylko na rozwój zawodowy jednostki, ale również na jej poczucie spełnienia i satysfakcję życiową. W tym procesie coraz większego znaczenia nabiera rola doradcy zawodowego, który dzięki odpowiednim kwalifikacjom i doświadczeniu może skutecznie wspierać osoby poszukujące swojej drogi zawodowej. Doradca zawodowy nie tylko pomaga w określeniu predyspozycji i kompetencji, ale również wskazuje możliwe kierunki rozwoju, uwzględniając zmieniające się potrzeby rynku pracy.

  • O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
    Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

  • Najważniejsze zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców – nowe obowiązki dla pracodawców od 1 czerwca
    Od 1 czerwca 2025 r. zaszły istotne zmiany w przepisach, które regulują zatrudnianie cudzoziemców. Wprowadzono nowe zasady dotyczące składania oświadczeń, zezwoleń oraz obowiązków informacyjnych pracodawców.

  • O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower?
    Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy