Повернутися

Aneks do umowy o pracę – kiedy można go zastosować?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2021-01-06

Zawarcie umowy o pracę nie oznacza, że warunki zatrudnienia nie mogą ulec zmianie. Pracodawca ma prawo zmodyfikować postanowienia umowy o pracę, jednak pracownik nie musi się z nimi zgodzić. Podpowiadamy, w jakich przypadkach pracodawca może zastosować aneks do umowy o pracę bez konieczności zawierania nowej umowy.

Czym jest aneks do umowy o pracę?

Aneks do umowy o pracę często nazywany jest również porozumieniem zmieniającym. Są to tożsame pojęcia, które można stosować zamiennie. Oba terminy dotyczą zgodnego oświadczenia woli, czyli porozumienia, jakie zostało uzgodnione przez obie strony. Aneks stanowi integralną część pierwotnej umowy o pracę i musi wskazywać elementy umowy, jakie zostaną zmienione.

Aneks do umowy o pracę może zostać zawarty przez strony nawet w czasie, kiedy pracownik podlega szczególnej ochronie z mocy przepisów prawa, np. pracownica w okresie ciąży, pracownik w wieku przedemerytalnym, w trakcie zwolnienia lekarskiego czy urlopu wypoczynkowego.

 

Forma porozumienia zmieniającego

Zgodnie z art. 29 Kodeksu pracy, zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej. Jeśli strony umowy dojdą do porozumienia w sprawie nowych warunków zatrudnienia, muszą one zostać spisane w formie dokumentu, tj. aneksu do umowy. Prawo nie reguluje jednak, jak powinien wyglądać taki aneks ani jakie zmiany muszą być w nim zawarte. Strony mają pełną swobodę w ustaleniu warunków, czasu ich obowiązywania oraz wejścia w życie.

 

Jakie porozumienia można aneksować?

Aneks stosuje się w przypadku zmiany warunków zapisanych w umowie o pracę. Co ważne, pracownik musi wyrazić zgodę na taką zmianę, aby aneks był wiążący. Elementy umowy, jakie można zmienić aneksem to, m.in.:

  • wysokość wynagrodzenia ,
  • wymiar czasu pracy,
  • stanowisko,
  • zakres obowiązków,
  • miejsce wykonywania pracy.

 

Jakich warunków nie można zmienić przy pomocy aneksu?

Aneks do umowy o pracę nie może zawierać zapisów wprowadzających zmiany niezgodne z obwiązującymi przepisami prawa pracy.

Za pomocą aneksu do umowy nie można również przedłużyć umowy o pracę na czas określony. Łączna liczba umów terminowych z tym samym pracodawcą nie może przekraczać trzech, a łączny okres zatrudnienia na podstawie umów na czas określony może wynosić maksymalnie 33 miesiące. Przekroczenie tych limitów powoduje, że pracownik z mocy prawa zostaje zatrudniony na umowę na czas nieokreślony (art. 25.1 par. 3 KP).

Aneksu nie trzeba również podpisywać w przypadku wynagrodzenia pracownika z najniższą krajową, która podwyższana jest co roku. W przypadku pracownika otrzymującego wynagrodzenie minimalne istotne jest, aby jego miesięczna pensja odpowiadała minimalnemu wynagrodzeniu za pracę ustalonemu na dany rok kalendarzowy.

 

 

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Źródło:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Wypowiedzenie umowy pracownicy w ciąży
    Czy pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę pracownicy w ciąży? Zgodnie z przepisami, nie. Pracownica taka jest chroniona od pierwszego dnia ciąży. Są jednak sytuacje, w których może dojść do zakończenia pracy takiej pracownicy. Jakie to przypadki? Odpowiadamy.

  • Praca w godzinach nadliczbowych. Kto nie może jej wykonywać, a kto może jej odmówić?
    Praca w godzinach nadliczbowych jest możliwa w określonych przypadkach. Są jednak grupy pracowników, którym nie można jej powierzyć w ogóle. Kto się do nich zalicza? Są też grupy pracowników, którzy mogą odmówić pracy w godzinach nadliczbowych. Kto może nie wyrazić zgody na taką pracę? Odpowiadamy.

  • Czy pracodawca może powierzyć pracę w innym miejscu niż wskazane w umowie?
    Miejsce lub miejsca wykonywania pracy są wskazane w umowie o pracę. Czy pracodawca może powierzyć pracownikowi pracę w innej lokalizacji niż ta wskazana w umowie? Odpowiadamy.

  • Dokumentacja pracownicza a zlikwidowany zakład pracy
    Dokumenty potwierdzające zatrudnienie i okresy składkowe są bardzo ważne. Nie zawsze jednak o nich pamiętamy lub nawet zdarza nam się je zgubić. Co w sytuacji, gdy zakład pracy, w którym kiedyś pracowaliśmy został zlikwidowany, a my nie mamy świadectwa pracy lub zaświadczenia o okresach odprowadzanych składek. Gdzie szukać pomocy? Odpowiadamy.

  • Czy można podpisać umowę o pracę w trakcie zwolnienia lekarskiego?
    Zwolnienie lekarskie pracownika to szczególny czas, w którym np. pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę. Stanowi o tym art. 41 Kodeksu pracy. Co w sytuacji, gdy pracownik chce podpisać umowę o pracę w trakcie choroby? Czy ma do tego prawo? Odpowiadamy.

  • Zagubione świadectwo pracy
    Nie masz świadectwa pracy? Sprawdź, kto może Ci pomóc!

  • Zwolnienie dyscyplinarne a zasiłek dla bezrobotnych
    Prawo do zasiłku dla bezrobotnych przysługuje osobie bezrobotnej, która spełnia określone warunki i zarejestruje się w urzędzie pracy. Czy sposób rozwiązania umowy ma wpływ na przyznanie świadczenia? Jak to wygląda w przypadku rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (tzw. zwolnienie dyscyplinarne)? Odpowiadamy.

  • Kiedy pracodawca może zlecić pracownikowi wykonywanie dodatkowych obowiązków
    Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków przed dopuszczeniem go do pracy. Czy pracodawca może zlecić pracownikowi inne zadania niż wynikające z zawartej umowy o pracę? Czy pracownik ma obowiązek je wykonać? Podpowiadamy.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy