Zaangażowanie pracowników. Jak oceniają je Polacy?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-10-09
Zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów wpływających na kondycję firmy. Z badania Enpulse i Nais wynika, że większość z nas jest zaangażowana w wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Jak pod tym względem wypadają Polacy na tle innych krajów Europy? Jakie inne wnioski wynikają z badania „Zaangażowanie i benefity 2024”? Odpowiedź poniżej.
Połowa (50%) rodzimych pracowników ocenia swoje zaangażowanie na 5, 33% na 4, a ocenę niedostateczną z tego „przedmiotu” wystawia sobie jedynie 7% ankietowanych. Oznacza to, że polscy pracownicy są zaangażowani ponad średnią europejską – według danych zebranych przez Instytut Gallupa w Europie odsetek zaangażowanych pracowników wynosi jedynie 13 proc.
– Wysoki odsetek w pełni zaangażowanych pracowników cieszy, warto jednak pamiętać, że takie osoby są bardziej narażone na wypalenie zawodowe. Jeżeli całą swoją energię wkładamy w jedno miejsce, to niestety z czasem przychodzi skrajne wyczerpanie. To trochę jak z procesorem – nawet najlepszy może się przegrzać. Dlatego tak ważne jest, by nieustannie monitorować zaangażowanie swoich pracowników i w porę reagować na niepokojące sygnały – mówi Magda Pietkiewicz, ekspert rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse, służącej do badania zaangażowania pracowników. – Co istotne, nasze badania pokazują, że niezależnie od stopnia zaangażowania, pracownicy wciąż postrzegają je jako istotny element swojej pracy. To pozytywny trend. Gdy zatrudnieni odbierają swoją pracę i relacje w zespole jako wartościowe, odczuwają większą satysfakcję na co dzień i doświadczają mniej negatywnych emocji, a to przekłada się na ich ogólny dobrostan – dodaje ekspertka.
Czytaj także: Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał
Brak odpowiedniej komunikacji
Nieco ponad połowa uczestników badania (52%) przyznała, że ich firma wspiera aktywności budujące zaangażowanie, a co piąty (21%) zadeklarował, że jego organizacja nie robi nic w tym zakresie. Co ciekawe, co czwarty ankietowany przyznał, że nie jest pewny, czy jego przedsiębiorstwo wspiera takie działania (21%) lub nie posiadał odpowiednich informacji na ten temat (4%).
– Zaangażowanie pracowników jest kluczowym elementem sukcesu każdej organizacji. Przekłada się na wyższą efektywność oraz mniejszą rotację pracowników, co w dłuższej perspektywie wpływa pozytywnie na wyniki finansowe i zwiększa konkurencyjność firmy na rynku. Problemem jest to, że wiele firm tego nie dostrzega i cały czas nie pracuje świadomie z zaangażowaniem, co niestety może przynieść więcej szkód niż korzyści – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Kolejnym często popełnianym przez pracodawców błędem jest brak odpowiedniej komunikacji tego, jak wspierają zaangażowanie swoich pracowników. Jeżeli nie informujemy o takich działaniach jest ryzyko, że skorzysta z nich mniejszy odsetek osób zatrudnionych, a to z kolei przełoży się na gorsze efekty naszych inicjatyw. Dodatkowo, informowanie o takich inicjatywach to ważny element employer brandingu – zarówno tego wewnętrznego, jak i zewnętrznego – dodaje ekspertka.
Świadczenia pozapłacowe
Benefity pozapłacowe to ważny element budowania zaangażowania pracowników – z tym stwierdzeniem zgodziło się 56% ankietowanych. Odmiennego zdania był co czwarty respondent (26%). Z badania Enpulse i Nais wynika również, że takie świadczenia oferuje swoim pracownikom duża część polskich przedsiębiorców.
– Warto podkreślić, że nieco ponad połowa (56%) respondentów przyznaje, że może liczyć na świadczenia finansowe, a 76% zadeklarowało, że ich firma zapewnia im benefity pozapłacowe. Wynika z tego, że pracodawcy częściej oferują swoim pracownikom benefity pozapłacowe niż te pieniężne. To tak naprawdę pozytywna rozbieżność, która świadczy o tym, że przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać, jak wartościowe może się okazać oferowanie pracownikom benefitów, takich jak prywatna opieka medyczna, karty na lunch czy ubezpieczenie na życie. Świadczenia pozapłacowe pomagają bowiem podtrzymać motywację i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Istotne jednak, by odpowiadały na potrzeby pracowników – mówi Tomasz Józefacki, założyciel modułowej platformy do doceniania i nagradzania pracowników Nais.
Czytaj także: Jaki wpływ mają nowoczesne technologie na zatrudnianie młodych?
Pracownicy wiedzą, czego im brakuje
Większość badanych (56%) zadeklarowała, że benefity pozapłacowe oferowane w ich firmie są odpowiednio dopasowane i spełniają ich oczekiwania. Niemal 25% respondentów wystawiło swojej organizacji negatywną ocenę w tym zakresie. Podobny odsetek (23%) ankietowanych nie miał zdania na ten temat.
– Warto dodać, że niemal połowa badanych proszonych o podanie świadczeń pozapłacowych jakich oczekiwaliby od swojego pracodawcy wskazywała konkretne benefity. Oznacza to, że pracownicy doskonale wiedzą, czego im brakuje. To cenna informacja dla pracodawców, którzy powinni pamiętać, że źle dopasowane benefity mogą przekładać się na obniżenie poczucia sprawczości, motywacji do działania. Benefity, z których nikt nie korzysta, to także zbędny wydatek i dodatkowy koszt dla organizacji – podkreśla Tomasz Józefacki. – Wraz ze wzrostem oczekiwań dotyczących personalizacji benefitów, firmy muszą dostosowywać swoje oferty do indywidualnych potrzeb pracowników, aby skutecznie zwiększać ich zaangażowanie – dodaje.
Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii
Źródło:
Źródło: Enpulse.
Zobacz podobne artykuły:
Najlepsze Miejsca Pracy w 2024 r. 91% pracowników 25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie potwierdza, że kierownictwo ich firm przestrzega zasad etyki i uczciwości, 90% jest dumnych z tego, co robi i nie mniej, bo 91%, ma powody do dumy z miejsca, w którym pracuje. Te dane pokazują, jak pozytywne i silne mogą być relacje w dobrze funkcjonującej, stabilnej firmie. Great Place To Work promuje organizacje, które są w tych staraniach konsekwentne. W efekcie najlepsi, aby zachować miejsce na liście, muszą starać się być… jeszcze lepsi. Przedstawiamy wyniki konkursu Great Place To Work 2024.
Pokolenie Z a rynek pracy Pokolenie Z (zet) to pokolenie urodzonych po 1995 roku. Są to pierwsi ludzie dorastający w scyfryzowanym społeczeństwie. Osoby z pokolenia Z od kilku lat wkraczają na rynek pracy. Na ich temat krąży wiele negatywnych opinii. Na szczęście są to najczęściej łatki i mity, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Jakimi pracownikami są osoby z pokolenia Z? Jakie wartości wnoszą na rynek pracy? Zapraszamy do lektury.
Praca a zdrowie psychiczne Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, zdrowie psychiczne to „dobrostan, w którym jednostka uświadamia sobie własne możliwości, potrafi radzić sobie z normalnymi stresami życiowymi, może produktywnie pracować i jest w stanie wnieść wkład do swojej społeczności”. Na zdrowie psychiczne wpływa wszystko to, co wywołuje w nas emocje – życie prywatne, relacje z ludźmi, sytuacja ekonomiczna na świecie i wiele więcej. Wśród tych elementów, szczególnie ważna jest praca.
Usługi i instrumenty rynku pracy [INFOGRAFIKA] Zadaniem urzędów pracy jest wspieranie osób bezrobotnych w powrocie na rynek pracy. Służą temu usługi rynku pracy i instrumenty rynku pracy. Co się kryje pod tymi pojęciami? Odpowiedź znajduje się w poniższej infografice.
Rynek pracy a zdrowie psychiczne. Wyzwania i rozwiązania Praca jest jedynym z kluczowych elementów życia człowieka, wpływającym na jego poczucie wartości, stabilność finansową oraz relacje społeczne. Jednak gdy warunki pracy są niekorzystne, mogą stać się źródłem poważnych problemów psychicznych. Długotrwały stres, nadmierne obciążenie obowiązkami, brak wsparcia ze strony przełożonych oraz niepewność zatrudnienia, to jedne z czynników, które mogą prowadzić do zaburzeń, takich jak depresja, lęki czy wypalenie zawodowe.
Rynek pracy w Polsce. Prognoza na ostatni kwartał Rynek pracy zmienia się dynamicznie. Na szczęście prognozy, przynajmniej te dotyczące najbliższych miesięcy, są raczej optymistyczne i pracodawcy będą zdecydowanie częściej rekrutować niż zwalniać. Które branże mają największy apetyt na zatrudnianie? Kto planuje zwiększenie ilości pracowników? W którym regionie Polski panuje największy optymizm rekrutacyjny? Odpowiadamy na podstawie raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”.
Dorabianie do etatu [RAPORT] Dla wielu Polaków koniec dnia w pracy nie oznacza wypoczynku, a rozpoczęcie drugiego zarobkowego zajęcia. Jakie są powody dorabiania do etatu i które pokolenie robi to najczęściej? Odpowiedzi przynosi raport przygotowany przez Aplikuj.pl.
Różne pokolenia na polskim rynku pracy Polski rynek pracy tworzą obecnie aż cztery pokolenia: Baby Boomers, którzy debiutowali na rynku pracy w latach 80. XX wieku oraz przedstawiciele kolejnych pokoleń: X, Y i Z. Czy taka wielopokoleniowa mieszanka może pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy?
Informacje z regionów
-
PUP Augustów - Dni Pracodawców 2024
02.12.2024 -
PUP Augustów - Europejskie Dni Pracy
02.12.2024