Назад

Trudno o pracownika z odpowiednimi kompetencjami

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-09-17

Postęp technologiczny, który obserwujemy również na rynku pracy jest dziś szybszy niż kiedykolwiek. Sprawia to problemy pracodawcom, którzy nie mogą znaleźć pracowników z odpowiednimi kompetencjami. Kogo szukają firmy? Jakie umiejętności są teraz kluczowe na rynku pracy?

O znaczeniu kompetencji miękkich i wpływie nowych technologii na rynek pracy mówi się od dawna. To nie jest nowość. Każda zmiana technologiczna wymuszała uczenie się nowych umiejętności. Tym razem jednak tempo tego procesu jest szybsze.

Z danych zebranych przez ManpowerGroup wynika, że obecnie 6 na 10 firm w Polsce nie potrafi znaleźć ludzi z odpowiednimi kompetencjami. Na świecie ten problem zgłasza już trzy czwarte pracodawców. W raporcie „Zaangażowanie 2024” opracowanym przez Enpulse czytamy, że niemal 30% pracowników uważa, że nie posiada wystarczającej wiedzy, by wykonywać swoje obowiązki służbowe na najwyższym poziomie. To pokazuje jasno – luka kompetencyjna nie jest teorią z raportów. To codzienność, z którą zmagają się organizacje i pracownicy tu i teraz.

Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego podkreślają, że zmiany w kompetencjach nie zwalniają. One po prostu wchodzą w fazę „stabilnie wysokiego tempa”. Najbliższe lata to czas, żeby nadrobić braki. Owszem wiele firm inwestuje w reskilling i upskilling, ale wiele danych potwierdza, że pracownicy nadal nie czują się gotowi na przyszłość. Pytanie brzmi: czy jesteśmy gotowi zmienić sposób działania i myślenia? Jeśli nie, luka kompetencyjna tylko się pogłębi – podkreśla Magda Pietkiewicz.

 

Czytaj także: Co sprawia, że pracownicy myślą o zmianie pracy?

 

Szybka adaptacja do nowego

Szybki rozwój technologii sprawia, że kompetencje cyfrowe stają się niezbędne. Już nie wystarczy wiedzieć, jak obsługiwać program czy narzędzie – chodzi o to, by robić to skutecznie, bo w praktyce przekłada się to na lepsze wyniki i realne efekty. Firmy szukają dziś właśnie takich pracowników, bo widzą w nich klucz do przewagi konkurencyjnej.

Technologie oparte o sztuczną inteligencję powstają tak szybko, że wyzwaniem staje się opanowanie ich w odpowiednio krótkim czasie. To już nie są narzędzia z początku digitalizacji, do których mogliśmy przyzwyczajać się na spokojnie i bez pośpiechu. Zdolność adaptacji do nowego jest dziś kluczowa. Równie ważne jest rozwijanie kompetencji, które pozwalają szybko przyswajać wiedzę – zaznacza Magda Pietkiewicz.

 

Człowiek pozostaje niezastąpiony

W miarę jak coraz więcej procesów przejmuje sztuczna inteligencja, rośnie znaczenie kompetencji typowo „ludzkich”. Są wśród nich między innymi zdolności społeczne, inteligencja emocjonalna, kreatywność czy krytyczne myślenie. Tych umiejętności nie da się zastąpić żadnym algorytmem.

–  Z jednej strony, starzenie się społeczeństwa i spadający wskaźnik zastępowalności pokoleń sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na zawody wymagające empatii. Jednym z nich jest opieka nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, która staje się jednym z kluczowych sektorów rynku pracy – maszyny mogą wspierać ten proces, ale to człowiek pozostaje niezastąpiony w zapewnianiu wsparcia emocjonalnego i społecznego – podkreśla Magda Pietkiewicz. – Z drugiej, w dobie rozwoju sztucznej inteligencji rośnie zapotrzebowanie na osoby, które cechuje zdrowy rozsądek i niezależność. Eksperci ds. etyki AI są niezbędni, by tworzyć technologie, które będą służyły społeczeństwu w sposób bezpieczny — dodaje.

 

Czytaj także: Trzy pokolenia – X, Y i Z. Co je różni i jakie mają podejście do pracy?

 

Potrzebne już dziś

Zawody zawsze się zmieniały i będą się zmieniać – to naturalny proces. Kiedyś komputery całkowicie zmieniły pracę sekretarek. Potem Internet odmienił sposób, w jaki swoje obowiązki wykonują dziennikarze. Teraz aplikacje mobilne w dużej mierze ograniczyły rolę tradycyjnych kasjerów. Obecnie stoimy przed podobnym przełomem. Tyle, że jego skala obejmuje cały rynek pracy – mówi Magda Pietkiewicz. – Od lat mówi się o „kompetencjach przyszłości”. Jeśli jednak spojrzymy na analizy ekspertów czy raporty sprzed kilku, kilkunastu lat, widać wyraźnie, że wciąż chodzi o te same rzeczy: umiejętności cyfrowe, kompetencje miękkie i zdolność do szybkiego uczenia się. Problem w tym, że cały czas traktujemy je jak coś, co dopiero będzie nam potrzebne. A prawda jest taka, że one potrzebne są nam już dziś – podsumowuje ekspertka.

 

 

Ten artykuł jest przedrukiem i został opublikowany za zgodą Enpulse.

 

Źródło:

Enpulse.

 

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • ZUS: Na czym polega kontrola zwolnień lekarskich?
    Jak wykazują liczne kontrole, dokonywane przez pracowników ZUS, wielu pracowników niewłaściwie wykorzystuje zwolnienia lekarskie. Okres niezdolności do pracy nie powinien być traktowany jak czas wolny, którym można dowolnie dysponować. Jakie mogą być konsekwencje nieprawidłowego wystawienia zwolnienia lekarskiego lub niestosowania się do jego zaleceń? Na czym polegają kontrole ZUS? Odpowiadamy.

  • Co sprawia, że pracownicy myślą o zmianie pracy?
    Praca w jednej firmie przez całe życie, czyli model kariery zawodowej często spotykany w latach minionych, odchodzi do lamusa. Zwłaszcza młodsze pokolenie pracowników woli szukać, zmieniać, zdobywać doświadczenie i nie przywiązywać się do jednego miejsca zatrudnienia. Kto częściej, kobiety czy mężczyźni, myśli o zmianie pracodawcy? Jakie są powody chęci odejścia z pracy?

  • Trzy pokolenia – X, Y i Z. Co je różni i jakie mają podejście do pracy?
    Współczesny rynek pracy to zestawienie postaw, wartości i oczekiwań, które wynikają z przynależności do różnych pokoleń. Pokolenie X (przedstawiciele roczników 1965–1980), Y – Milenialsi (1981–1996) oraz pokolenie Z – zwane również Gen Z (1997–2012) różnią się nie tylko podejściem do pracy, ale i samym sposobem definiowania kariery zawodowej. Na ich wybory wpływają wydarzenia historyczne, rozwój technologii, zmiany społeczne i kulturowe.

  • AI w procesie rekrutacji. Jak widzą to pracodawcy?
    Sztuczna inteligencja (AI) jest obecna w wielu dziedzinach życia. Coraz odważniej wkracza również na rynek pracy, w tym do procesów związanych z rekrutacją. Jak na obecność sztucznej inteligencji we wspieraniu poszukiwania pracy zapatrują się pracodawcy w Polsce i na świecie? Odpowiadamy.

  • System ATS – jak zwiększyć widoczność aplikacji w procesie rekrutacyjnym?
    Wysyłanie wielu CV bez otrzymywania odpowiedzi może wynikać z faktu, że dokumenty nie dotarły do osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Coraz częściej procesy rekrutacyjne wspierane są przez systemy ATS (Applicant Tracking System), które automatyzują wstępną selekcję kandydatów. Choć znacząco usprawniają pracę działów HR (Human Resources), jednocześnie mogą stanowić wyzwanie dla osób ubiegających się o zatrudnienie. Znajomość zasad działania takich systemów jest kluczowa przy tworzeniu skutecznego CV, a co za tym idzie otrzymania zaproszenia na rozmowę.

  • Praca a stres. Jak to wygląda w Polsce?
    Rywalizacja, ambicja, pieniądze, awans, pochwały, nagany, presja, kontrola, wymagania, balans między życiem prywatnym a zawodowym sprawiają, że praca jest miejscem szczególnie narażonym na stres. Jak widzą to Polacy? Odpowiedź przynoszą wyniki badania „Globalny Barometr Talentów 2025”.

  • Praca studenta a składki do ZUS
    Studenci to szczególna grupa pracowników na polskim rynku pracy. W zależności od tego, jaką umowę podpiszą, pracodawca lub inny podmiot powierzający pracę mają obowiązek lub są z niego zwolnieni odprowadzania składek do ZUS. Jak wyglądają poszczególne zależności? Odpowiadamy.

  • Rynek pracy - czego nie zastąpi AI
    Zmiany, które wywołuje na rynku pracy sztuczna inteligencja (AI) budzą zarówno nadzieje, jak i obawy. Które umiejętności pracowników wydają się obecnie nie do zastąpienia przez nowoczesne rozwiązania? Czy powinniśmy bać się sztucznej inteligencji, że „zabierze” nam pracę? Jak pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Oto co twierdzą polscy przedsiębiorcy i ekspert zajmujący się problematyką AI.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy