Prawo Transportowe dla Spedytorów - Umowy, Odpowiedzialność, Reklamacje.
Korzyści dla uczestników: wskazanie procedur i nowych możliwości zwalniania od odpowiedzialności z tytułu szkód w transporcie po stronie spedytora, zwiększenie skuteczności reklamacji zgłaszanych przez spedytorów wobec przewoźników, wykorzystanie możliwości prawnych i zwyczajowych uzasadniania różnego typu reklamacji dotyczących ubytków ilościowych, uszkodzenia przesyłek i opóźnień w dostawie, przećwiczenie metod załatwiania roszczeń oraz zasad posługiwania się argumentami prawnymi (konwencje, zwyczaje, przepisy, warunki umowne).
Metodologia/program1. SYSTEM PRAWA TRANSPORTOWEGO. Konwencje przewozowe, w tym najważniejsze postanowienia Konwencji CMR. Prawo właściwe dla stosunków transportowych wg. Rozporządzenia PE. Najważniejsze postanowienia ustawy Prawo przewozowe. Zasady pierwszeństwa postanowień Prawa przewozowego, Konwencji przewozowych i Umowy przewozu przy przewozach krajowych i międzynarodowych. Współpraca z przewoźnikiem wg. Kodeksu cywilnego. Współpraca ze spedytorem wg. Kodeksu cywilnego. Ustawa Prawo o ruchu drogowym a odpowiedzialność za niewłaściwy załadunek. Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie procesu reklamacyjnego. 2. ZWYCZAJE Incoterms I OPWS 2010. Problem gestii transportowej w Incoterms. Problem miejsca dostawy i ryzyka związanego z towarem w poszczególnych terminach. Współpraca ze spedytorem w ramach terminu FCA i zupełnie nowego terminu DAT. Zasady posługiwania się Incoterms w dostawach wewnątrzwspólnotowych. Koncepcja zupełnie nowego terminu DAP i zasady jego stosowania w różnych sytuacjach. Pułapki i niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem poszczególnych reguł. Dostosowanie Incoterms do wymagań bezpieczeństwa ładunków. Dochodzenie roszczeń wobec przewoźnika w poszczególnych terminach Incoterms. Polskie Ogólne Warunki Spedycyjne (OPWS 2010). Ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika i spedytora, nadane im przez obowiązujące prawo i metody eliminowania limitów odpowiedzialności. Problem „winy w wyborze” po stronie spedytora przy doborze przewoźnika. Rozszerzanie odpowiedzialności przewoźnika i spedytora o specjalny interes w przewozie towaru. 3. UMOWY TRANSPORTOWE. Dobór przewoźników poprzez giełdy transportowe. Zasady odpowiedzialności na linii załadowca - spedytor - przewoźnik – odbiorca. Źródła informacji o przewoźnikach, innych spedytorach, przepisach transportowych. Umowa przewozu w Kodeksie cywilnym. Umowa spedycji w Kodeksie cywilnym oraz odpowiedzialność spedytora za przewoźników. Zasady zawierania umów transportowych, w tym ramowych umów o obsługę transportową. Zlecenie transportowe i zlecenie spedycyjne a zawarcie umowy. Posługiwanie się ogólnymi warunkami usług transportowych i spedycyjnych. Istotne warunki umowy przewozu i umowy spedycji. Postanowienia, które mogą być przedmiotem umów, a których nie można zmienić. Kiedy posłużyć się zleceniem spedycyjnym czy transportowym, a kiedy umową jedno dokumentową. Milcząca akceptacja przy zawarciu umowy poprzez zlecenie. Relacje pomiędzy umową spedycyjną a OPWS 2010. Zasady współpracy ze spedytorem w zakresie roszczeń i odpowiedzialność spedytora w świetle postanowień OPWS, Prawa cywilnego i Umowy spedycji. 4. REKLAMACJE W TRANSPORCIE. Zmiana zasad dochodzenia i załatwiania roszczeń w transporcie samochodowym w wyniku ratyfikacji przez Polskę Protokołu genewskiego. Reklamacje w transporcie dotyczące uszkodzenia lub utraty towaru a limity odpowiedzialności. Reklamacje z tytułu niedotrzymania terminu dostawy a odpowiedzialność za powstałą szkodę. Konwencja CMR i proces dochodzenia oraz załatwiania reklamacji w transporcie drogowym. Ubezpieczenia OC przewoźnika, spedytora a ubezpieczenia cargo według nowych klauzul ICC A, B, C – problem zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela za szkody w transporcie. Terminy i formy zgłaszania roszczeń oraz konsekwencje ich niedotrzymania. Odpowiedzialność spedytora za działanie strony trzeciej przy szkodach transportowych (orzeczenia SN). Analiza reklamacji w transporcie na przykładach. 3. ANALIZA PRZYPADKÓW: praktyczna analiza procesu reklamacyjnego w transporcie na przykładach, przygotowanie argumentów prawnych, uzasadniających zgłoszenie reklamacji i zwolnienie od odpowiedzialności na przykładach. DODATKOWO: Uczestnicy otrzymują komplet materiałów do wykorzystania w praktyce. Konsultacje z trenerem po szkoleniu przez Internet. Zachęcamy uczestników do przesyłania pytań związanych z tematyką szkolenia na min. 10 dni przed jego terminem. OPIS SZKOLENIA: Realizacja każdego przewozu może doprowadzić do powstania roszczeń wobec spedytora, a następnie przewoźnika. Kwestia reklamacji jest jedną z trudniejszych podczas współpracy spedytora z klientem oraz z przewoźnikiem. Kierowca podpisując dokument CMR stwierdza, że otrzymał towar we właściwym stanie i we właściwej ilości. W praktyce może być różnie. Czasami towar uszkodzi przewoźnik, ale wynika to z niewłaściwego jego załadowania lub niewystarczającego opakowania, nie zapewniającego odpowiedniej ochrony, szczególnie przed przemieszczaniem. Problemy reklamacji w transporcie nie są zazwyczaj właściwie uregulowane w umowach, albo popadają w sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi postanowieniami konwencji przewozowych. Strony zawsze powinny sięgać do tzw. odpowiedzialności z mocy prawa i dokonać weryfikacji warunków ogólnych, na które powołują się niejednokrotnie spedytorzy i przewoźnicy. Odpowiedzialność spedytora i przewoźnika może być w poważnym stopniu ograniczona, pomimo braku jakiegokolwiek zapisu na ten temat w umowie. Powiedzmy, że wysyłający przekazuje do przewozu towar o wartości 100 tys. euro, zostaje on uszkodzony w tak poważnym stopniu, że nie nadaje się do użytku, a od przewoźnika otrzyma 3 tys. euro tytułem odszkodowania... Jaki błąd popełnił wysyłający? Problemy pojawiają się tu na każdym kroku, przepisy ulegają zmianie, odpowiedzialność jest bardzo dotkliwa, stąd temat wydaje się szczególnie istotny. Już z powyższego przykładu można wywnioskować, że oszczędności z tej wiedzy są duże.
TrenerBrak
Dodatkowe informacje o szkoleniuBrak